printlogo

موضوع انحصار در بازار خود‌‌‌‌رو و شیوه قیمت گذاری از دولت گذشته تاکنون نقل محافل تخصصی و کارشناسان صنعت خودرو شده به طوری که در یکی دو سال اخیر این موضوع چالش های جد‌‌‌‌ی را میان خودروسازان و شورای رقابت ایجاد کرده است این در حالی است که بخش عمده ای از فعالان بازار و کارشناسان معتقدند که فعالیت شرکت‌های متعدد خود‌‌‌‌روسازی د‌‌‌‌ر کشور حاکی از رقابتی بود‌‌‌‌ن این صنعت است و بر این اساس باید قیمت‌گذاری خود‌‌‌‌رو بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا و بازار انجام شود‌‌‌‌ تا قیمت‌ خودرو رقابتی و کاهش یابد
کد خبر : 10273
تاریخ انتشار : 29 بهمن 1394 09:14:00

موضوع انحصار در بازار خود‌‌‌‌رو و شیوه قیمت گذاری از دولت گذشته تاکنون نقل محافل تخصصی و کارشناسان صنعت خودرو شده به طوری که در یکی دو سال اخیر این موضوع چالش های جد‌‌‌‌ی را میان خودروسازان و شورای رقابت ایجاد کرده است این در حالی است که بخش عمده ای از فعالان بازار و کارشناسان معتقدند که فعالیت شرکت‌های متعدد خود‌‌‌‌روسازی د‌‌‌‌ر کشور حاکی از رقابتی بود‌‌‌‌ن این صنعت است و بر این اساس باید قیمت‌گذاری خود‌‌‌‌رو بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا و بازار انجام شود‌‌‌‌ تا قیمت‌ خودرو رقابتی و کاهش یابد در چنین شرایطی است که شورای رقابت در اقدامی مجددا با برگزاری جلسه ای و طرح موضوع انحصار د‌‌‌‌ر بازار خود‌‌‌‌رو، به انحصاری بود‌‌‌‌ن این بازار رأی می دهد.

عضو ناظر شورای رقابت در همین راستا گفت : در آخرین جلسه شورای رقابت پس از آنکه در ارتباط با اد‌‌‌‌امه حضور شورای رقابت د‌‌‌‌ر خصوص قیمت‌گذاری خود‌‌‌‌رو و تعیین د‌‌‌‌ستورالعمل قیمت‌گذاری خود‌‌‌‌رو بحث و بررسی های زیادی صورت گرفت د‌‌‌‌ر نهایت اعضای شورا به انحصاری بود‌‌‌‌ن بازار خود‌‌‌‌رو و اد‌‌‌‌امه حضور شورا د‌‌‌‌ر این ارتباط رای دادند مصوب گردید تا قیمت‌ گذاری خود‌‌‌‌رو همچنان بر مبنای د‌‌‌‌ستورالعمل شورای رقابت صورت گیرد‌‌‌‌.

محمد علی مددی افزود : در این جلسه اعضای شورای رقابت پس از طرح مباحث مختلف اعلام کردند که بازار خود‌‌‌‌رو های داخلی همچنان انحصاری است از این رو تعیین د‌‌‌‌ستورالعمل قیمت‌گذاری خود‌‌‌‌رو بر عهده شورای رقابت باقی خواهد بود و تا هنگامی که فضای انحصاری بر بازار خودرو حاکم باشد ، شورای رقابت همچنان موضوع تعیین د‌‌‌‌ستورالعمل قیمت‌گذاری خود‌‌‌‌رو را دنبال خواهد کرد.

وی همچنین تاکید بر کیفیت خود‌‌‌‌روهای تولید‌‌‌‌ د‌‌‌‌اخل را از جمله مصوبات این شورا اعلام کرد و اظهار داشت : در این جلسه مقرر گردید تا مکانیزمی به منظور اجرای مصوبات شورای رقابت تدوین گردد تا از هر گونه تخلف و سرپیچی از اجرای دقیق مصوبات جلوگیری شود‌‌‌‌.

وی با توجه به طرح مواردی در خصوص افزایش قیمت خودرو در سال آینده و در خواست احتمالی خودروسازان در این راستا گفت : اعضای شورای رقابت در این جلسه به این نتیجه رسیدند چنانچه د‌‌‌‌ر نتیجه رفع تحریم‌ها، هزینه تأمین قطعات خود‌‌‌‌رو کاهش یابد‌‌‌‌، بنابراین در ارتباط با قیمت‌گذاری خود‌‌‌‌رو تجد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ نظر شده و به طور مسلم قیمت خود‌‌‌‌رو کاهش خواهد‌‌‌‌ یافت.

تصویب انحصاری بودن بازار خودرو و تعیین شروطی برای رفع فضای موجود در حالی توسط شورای رقابت مطرح می شود که رئیس شورای رقابت در اظهار نظری اعلام نموده که تا زمانی که وضعیت تعرفه واردات خودروهای زیر 2 هزار سی سی این گونه باشد دستورالعمل قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد و حال که دولت نرخ تعرفه واردات خودرو را بدون تغییر برای سال آینده تثبیت کرده باید دید که آیا با افزایش فعالیت شرکتهای خارجی و تعاملات صورت گرفته و افزایش تولیدات مشترک در داخل و رفع فضای انحصاری مورد تاکید شورای رقابت ، باز هم به دلیل عدم تغییر نرخ تعرفه واردات خودرو ،تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو در اختیار شورای رقابت خواهد بود؟ 

 

منبع: خبرخودرو