printlogo

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توزیع بنزین دو نرخی گفت: در صورتی که دولت ابلاغ کند، ملزم به اجرا خواهیم بود اما اعتقادی به دونرخی بودن نداریم.
کد خبر : 11269
تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1395 12:44:00

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ،درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توزیع بنزین دو نرخی گفت: در صورتی که دولت ابلاغ کند، ملزم به اجرا خواهیم بود اما اعتقادی به دونرخی بودن نداریم.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی پیشنهاد ما تک نرخی ماندن  است و فقط در صورت موافقت دولت قیمت بنزین از مهرماه سالجاری دو نرخی خواهد بود.

وی یادآور شد: تلاش می کنیم که از بنزین تک نرخی در سال 96 دفاع کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: هنوز خبری در خصوص افزایش قیمت بنزین از سوی وزارت نفت و این شرکت به دولت ارائه نشده است و قیمت کماکان مانند سالهای گذشته خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره کارت سوخت گفت: ترجیح ما این است که کارت سوخت در کشور مورد استفاده قرار گیرد، اگر دولت مصوب کند که بنزین با کارت سوخت توزیع شود، با توجه به تجارب سالهای گذشته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هیچگونه مشکلی برای ارایه ندارد.

وی یادآور شد: در سال 86 حدود 48 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شد و مصرف کشور با واردات نیز 74 میلیون لیتر بود که با اجرایی شدن کارت سوخت و با مدیریت مصرف به 58 میلیون لیتررسید که این نشان دهنده این بود که 17 میلیون لیتر بنزین خارج از شبکه توزیع می‌شد.

کاظمی ادامه داد: همچنین 22 میلیون متر مکعب CNG در کشور به مصرف می‌رسد، بنابراین فلسفه کارت سوخت، عرضه امنیت سوخت در کشور است.

وی تصریح کرد: در صورت واقعی شدن قیمت سوخت، پیشنهاد ما این است که کارت سوخت در کشور حذف شود.

کاظمی یادآور شد: هر لیتر بنزین در حال حاضر براساس فوب خلیج فارس 37 سنت است که با یک حساب سرانگشتی قیمت فوب خلیج فارس معادل 1180 تومان می‌شود، بنابراین باز هم قیمت بنزین توزیعی در کشور با توجه به قیمت های فوب خلیج فارس، مالیات بر ارزش افزوده، نرخ انتقال و نرخ توزیع کمتر از قیمت تمام شده است.

وی گفت: پالایشگا‌ه‌های داخلی نیز براساس قیمت فوب خلیج فارس، فرآورده های نفتی  را دریافت می‌کنند، بنابراین ما در قبال گرفتن بنزین از آنها مبنا را براساس قیمت فوب خلیج فارس در نظر می‌گیریم.

کاظمی در خصوص تخصیص سوخت براساس پیمایش به خودروهای سنگین گفت: طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش از ابتدای سال گذشته آغاز شد و با اجرای آن مصرف سوخت در کشور کنترل شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: هز زمان که وزارت راه و شهرسازی همه  خودروها را به جی پی اس(سامانه موقعیت یاب جهانی) متصل کند، مبنای محاسبه سهمیه گازوییل خودروهای باری و مسافری از بارنامه به پیمایش تغییر داده خواهد شد و در حجم دریافت سوخت بازنگری می شود.

وی همچنین از تخصیص نیافتن سهمیه گازوئیل به خودروهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه امسال خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی انجام شده است، تخصیص سهمیه سوخت خودروهای گازوئیل سوز فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می شود و در صورتی که در زمان تعیین شده مالکان خودروها بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید نکنند، سهمیه سوخت این خودروها قطع  خواهد شد.