printlogo

پس از اصرار و استدلال وزیر صنعت و خودروسازان ، بالاخره شورای رقابت در آخرین جلسه خود تصمیم به خروج دو خودرو دنا و تندر اتومات از لیست کالاهای انحصاری نمود و با توجه به ایجاد فضای رقابتی برای این محصولات ، قیمت آنها را به بازار سپرد.
کد خبر : 11466
تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1395 11:57:00

پس از اصرار و استدلال وزیر صنعت و خودروسازان ، بالاخره شورای رقابت در آخرین جلسه خود تصمیم به خروج دو خودرو دنا و تندر اتومات  از لیست کالاهای انحصاری نمود و با توجه به ایجاد فضای رقابتی برای این محصولات ، قیمت آنها را به بازار سپرد. 

واگذاری قیمت این دو محصول ایران خودرو به بازار در شرایطی صورت گرفت که به گفته برخی از کارشناسان آزادسازی قیمت خودرو می تواند موجب سیر صعودی قیمت در بازار شود .این در حالی که بنا به گفته فعالان بازار مصوبه شورای رقابت و آزادسازی دو خودرو دنا و تندر اتومات تاثیری در قیمت این دو خودرو در دو روز گذشته نداشته است .

محمدی نیکخواه با توجه به اقدام شورای رقابت اظهار داشت : در حال حاضر هیچ تغییری در قیمت این دو خودرو در بازار بوجود نیامده است چرا که دنا و تندر 90 اتومات هر دو محصولاتی هستند که در ماههای اخیر همواره با کاهش عرضه و تقاضا مواجه بوده است از این رو آزادسازی قیمت آنها تاثیر چندانی در قیمت آنها در بازار نخواهد داشت .

وی گفت : در حال حاضر قیمت کارخانه ای دنا 42 میلیون و 500 هزار تومان است و تنها با اختلاف 200 هزار تومان در بازار معامله می شود این در حالی است که هم اکنون قیمت کارخانه ای تندر اتومات 47 میلیون و 500 هزار تومان بوده و با 500 هزار تومان اختلاف ، با قیمت 48 میلیون در بازار خرید و فروش می شود.

وی تاکید کرد : البته با توجه به رنج قیمتی دو خودرو دنا و تندر اتومات و رقبای چینی آنها، پیش بینی می شود به جهت برتری در کیفیت ، تقاضای این دو خودرو در بازار افزایش یابد.

وی افزود : البته در شرایطی که بازار و به طور کلی اقتصاد کشور با رکود جدی همراه است بعید است بازار این خودروها با رشد قیمت مواجه شود.

وی همچنین در خصوص قیمت سایر خودروهای داخلی در بازار گفت : با وجود کاهش تقاضا در بازار خودروهای داخلی ، قیمت سایر خودروها در بازار با قیمت کارخانه برابری می کند و تغییر قیمتی تا کنون نداشته است.

این فعال بازار خودرو اظهار داشت : پیش بینی می شود با آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس ، بازار خودرو همچون سالهای گذشته با تحرکی در خرید مواجه شود در غیر این صورت تا شش ماه اول سال بازار خودرو به همین وضعیت کاهش تقاضا مواجه بوده و تغییری نخواهد کرد.

نیکخواه گفت  : در حال حاضر خرید خودروهای داخلی از نمایندگی به صورت کارتکس انجام می شود از این رو خودرو پلاک شده در بازار بسیار کم است  به همین دلیل نمایشگاه ها از فروش این خودروها محروم شدند  یکی از دلایلی که نمایشگاه داران مطرح می کنند که بازار با رکود شدید مواجه است عدم سهمی از فروش این خودروهاست به طوری که امروز خریدار به قیمت واقعی و کارخانه خریداری میکند.

وی افزود : هم اکنون جریان فروش خودروهای داخلی مشابه سال گذشته است و شرکتها بر اساس نیاز سنجی بازار تولید می کند اما چنانچه شرایط اقتصادی به همین منوال  باشد بازار خودرو نیز تا پایان سال به همین شرایط و افت تقاضا ربرو خواهد بود.

وی همچنین در خصوص بازار خودروهای وارداتی گفت : همچنان بازار این خودروها با رکود جدی مواجه است  تا این لحظه تحرکی در بازار وارداتی ها ایجاد نشده است.