printlogo

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: میزان مصرف سوخت موتوسیکلتهای کاربراتوری بالا و انتشار آلاینده منواکسید کربن در آنها ٧ برابر حد مجاز استاندارد است.
کد خبر : 11743
تاریخ انتشار : 27 خرداد 1395 11:54:00

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: میزان مصرف سوخت موتوسیکلتهای کاربراتوری بالا و انتشار آلاینده منواکسید کربن در آنها ٧ برابر حد مجاز استاندارد است.

برخلاف تصور عموم که گمان می‌شود خودروها نسبت به موتوسیکلتها سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند، اما کارشناسان معتقدند، موتوسیکلتها در جدول متهمان آلودگی هوا صدرنشین هستند.

این وسایل نقیله بیش از یک چهارم آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند، حتی خودروهای با استاندارد بسیار پایین و یورو٢ نیز آلودگی کمتری در مقایسه با موتوسیکلتها تولید می‌کنند، زیرا به واکنشگر شیمیایی مجهز نیستند و درنتیجه گاز ناشی از احتراق این موتورها وارد هوا می‌شود، در حالی که خودروها مجهز به واکنشگر شیمیایی بوده و گازهای ناشی از احتراق را به گازهای غیر آلاینده بدل می‌کنند.

موتوسیکلتها به دلیل این که موتور نامناسبی دارند و عمدتا هم کاربراتوری هستند با مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب به شدت باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند، عمده آلودگی تولیدی از موتوسیکلتها منواکسید کربن و ذرات معلق و هیدروکربنهای خام هستند که به شدت بر سلامت شهروندان تاثیرگذار است.

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این مورد گفت: موتوسیکلتها سومین وسیله نقلیه پرشمار در کلانشهر تهران هستند، اما برآوردهای اولیه حاکی از سهم اساسی این وسایل در انتشار آلاینده‌ های تهران است.

وی افزود: اندازه‌گیری ضرایب انتشار آلاینده‌ ها و مصرف سوخت از ناوگان موتوسیکلتهای شهر تهران امری ضروری است، بدین ترتیب ضرایب انتشار آلاینده‌ ها و مصرف سوخت که بیانگر نرخ انتشار آلاینده‌ ها از وسایل نقلیه مختلف هستند، ابزاری اساسی برای مقابله با پدیده آلودگی هواست.

حسینی تصریح کرد: برای اولین بار در کشور، اندازه‌گیری ضرایب انتشار آلاینده‌ ها و مصرف سوخت موتوسیکلتهای شهر تهران توسط هسته پژوهشی سوخت، احتراق و آلایندگی دانشگاه صنعتی شریف انجام شد، در این پژوهش ٦٠ نمونه موتوسیکلت مورد آزمون سنجش آلایندگی و مصرف سوخت قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان کرد: نتایج این پژوهش نرخ بالای انتشار آلاینده‌ های ناشی از احتراق ناقص سوخت از موتوسیکلتهای شهر تهران را نشان داد، چنانچه مشخص شد که نرخ انتشار آلاینده منواکسید کربن از موتوسیکلتهای شهر تهران ٧ برابر حد مجاز استاندارد است.

وی ادامه داد: محاسبات جانبی در این پژوهش نشان داد که به طور متوسط ٣٠ درصد از سوخت در موتوسیکلتها به صورت ناقص می‌سوزد که این امر زمینه‌ ساز تولید مقادیر قابل توجه آلاینده‌ های منواکسید کربن، ترکیبات هیدروکربنی نسوخته و دوده از موتوسیکلتهاست و نبود کنترل مناسب ترکیب مخلوط سوخت و هوا توسط کاربراتور جزو علل اصلی انتشار مقادیر قابل توجه آلایندگی از موتوسیکلتها محسوب می‌شود. 

شایان یادآوری است که بیش از ٩٥ درصد موتوسیکلتها کاربراتوری هستند و امکان ایجاد دستکاریهای سنتی نیز در آنها وجود دارد که باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی ناشی از احتراق می‌شود، این در حالی است که موتورهای انژکتوری را نمی‌توان به طور دستی تنظیم کرد، موتوسیکلتها در آلودگی صوتی نیز نقش عمده‌ای دارند و متهم ردیف اول در تولید سر و صدا در تهران محسوب می‌شوند.

 

منبع: خبرخودرو