printlogo

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: یکی از ملزومات بازگشت انضباط شهری و ترافیکی در منطقه 12 و محدوده بازار، خروج اصناف و انبارها از محدوده بازار است.
کد خبر : 12120
تاریخ انتشار : 31 تیر 1395 11:54:00

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: یکی از ملزومات بازگشت انضباط شهری و ترافیکی در منطقه 12 و محدوده بازار، خروج اصناف و انبارها از محدوده بازار است.

سردار تیمور حسینی با بیان این مطلب افزود: یکی از خلاء های ما در کشور که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود، بحث ساماندهی بار بود. مساله‌ای که اکنون در شهرهای بزرگ مانند تهران هنوز با این مشکل روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه در گذشته مسئول و متولی حمل کالا و بار وزارت ترابری و سازمان پاپانه‌ها بوده است، ادامه داد: به همین دلیل در طول نیم قرن اخیر نگاه مسئولان به این حوزه نگاه جاده‌ای و برون شهری بوده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته وانت‌بارها به یک حوزه شخصی رها تبدیل شده بود که هرکسی برای خود در این حوزه کار می‌کرد، یادآور شد: در این حوزه حتی بخش عمده‌ای از کامیون‌ها و کامیونت‌ها به صورت سلیقه‌ای اقدام به جابه‌جایی و حمل کالا  می کردند و این برخورد سلیقه‌ای مشکلاتی را برای تهران ایجاد کرده است. به عنوان مثال عدم برنامه و تعیین ساعاتی برای جابه‌جایی بار و کالا در تهران باعث شده تا در ساعات اوج سفر یک کامیونت یخچال‌دار مشغول تخلیه بار جلوی یک سوپرمارکتی باشد که این کار باعث ایجاد ترافیک در کل آن خیابان و حتی خیابان‌های مجاور می شود.

سردار حسینی با اشاره به شرایط ویژه بازار تهران و وجود مراکز تولید و انبار در این منطقه تاریخی بیان کرد: با توجه به وجود بازار در منطقه تاریخی 12 که به عنوان قلب اقتصادی نه تنها تهران بلکه کشور نیز شناخته می‌شود؛ جذابیت زیادی  برای حوزه جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل کالا و بار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه خیابان‌های مختلف منطقه 12 مانند خیابان مصطفی خمینی، خیام، بخشی از 15 خرداد، امیر کبیر و ... تبدیل به پاتوق وانت‌ها و کامیون‌ها شده است، تاکید کرد: حتی این چاذبه باعث ایجاد مشاغل کاذب مانند چرخ دستی‌ها در این منطقه شده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه  ساماندهی حمل کالا و بار در منطقه 12 سال‌ها یکی از مطالبات پلیس بوده است، گفت: از سال گذشته با اجرای طرح انضباط شهری این حوزه در برنامه کلان منطقه قرار گرفت .اما اگر بگوییم که توانسته‌ایم مشکل منطقه را حل کنیم قطعا این اتفاق نیفتاده است چرا که برخورد با هر کدام از مشکلات منطقه 12 در حال حاضر برخورد با معلول است.

وی افزود: علت مساله دیگر و جای دیگری است. به عبارت ساده‌تر تا زمانی که جاذبه حمل کالا و بار در منطقه 12 و محدوده بازار وجود داشته باشد، حتما این عرضه و تقاضا باعث ایجاد پاتوقی برای وانت‌بارها و گاری دستی‌ها  خواهد شد.

سردار تیمور حسینی با تاکید بر اینکه باید ریشه‌ای‌تر به معضل حمل کالاو بار در منطقه 12 نگاه شود، ادامه داد: همچنان که برخی از صنوفی که در محدوده بازار مشغول به فعالیت بودند، اکنون در حاشیه شهر مستقر شدند؛ نیاز است تا صنف‌های دیگر را از این منطقه مرکزی شهر خارج کنیم. یک زمانی بازار میوه تره بار مرکزی در خیابان صاحب جمع منطقه 12 قرار داشت اکنون که به  منطقه 16 منتقل شده، نظم و انضباط بیشتری یافته است.

وی با بیان اینکه باید تمرکز از منطقه 12 برداشته شود، بیان کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که بنگاه های باربری در خیابان شوش متمرکز باشد. اگر یک نظر سنجی از اهالی این میدان و محدوده‌های اطراف مانند باغ آذری و  خزانه انجام شود؛ همه گله مند هستند که این کامیون‌ها آسایش‌شان را سلب کرده اند.

به اعتقاد سردار حسینی؛  در قدم اول باید این تمرکز اصنافرا  در منطقه 12 برهم بزنیم تا نظم ترافیکی در محدوده بازار حاکم شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی بازار تعریف مشخصی دارد،‌ یادآور شد: بازار یعنی مرکزی که فقط عرضه در آن انجام می شود. اما این وضعیت منطقه 12 فراتر از عرضه ساده است. در این نقطه تولید انبوه و انبارداری هم  انجام می شود. حتی برخی اوقات یک جنس تولیدشده،  یکی دوبار به نقطه‌ای فرستاده می‌شود و دوباره به این محدوده برمی‌گردد و توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: بازار تهران باید به عنوان یک مرکز شناخته شده شناسنامه داری که هویت شهر بوده با دو رویکرد حفظ بافت سنتی به منظور استفاده در حوزه گردشگری و به عنوان جایی برای عرضه کالا کارکرد خود را داشته باشد. به همین دلیل تاکید می‌کنم که باید ریشه‌ای تر با مساله بازار برخورد شود.

سردار حسینی با بیان اینکه اگر تولید کالا از این منطقه  خاج شود،  توزیع آن نیز در این محدوده منتفی می شود، تاکید کرد: وانت‌ها و موتورسوارها به این دلیل در منطقه 12 تجمع دارند که جاذبه کار و حمل بار همچنان در این منطقه وجود دارد.  برخورد سلبی و پلیسی محض با خیلی از پدیده‌های اجتماعی نیز جواب نمی‌دهد.

وی یادآور شد: در گام نخست باید انبارها را از بازار خارج کرد و در این محدوده تنها دفاتر اقتصادی صنوف وجود داشته باشد و محل تولید و توزیع آن به خارج از تهران منتقل شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ساماندهی وانت‌بارها در محدوده بازار نیز توضیح داد: در منطقه 12 وانت‌ها نیز مانند سرویس مدارس و آژانس‌های تاکسی تلفنی  ساماندهی شده‌اند. از این به بعد وانت‌بارهایی حق فعالیت در این محدوده را دارند که کارت صلاحیت داشته باشند.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در منطقه12محل‌هایی به عنوان بارانداز برای حمل کالا و بار مشخص شده است و وانت بارها نمی توانند هر جایی اقدام به بار زدن کالا و یا تخلیه آن کنند.

وی با بیان اینکه فعلا محدودیت ساعتی برای حمل کالا  بار در منطقه 12 ایجاد نکرده‌ایم، تاکید کرد: برخی از کالاها مانند سوخت، مواد خوراکی و پروتئینی درتهران نیازمند توزیع لحظه‌ای است.  در طول سال‌های اخیر کارشناسان پلیس راهور روی این مساله مطالعات زیادی انجام داده‌اند که به عنوان مثال حمل کالا و بار  در محدوده ساعتی مانند 12 شب تا 6 صبح انجام شود. اما تا این لحظه به نتیجه خاصی در این خصوص نرسیده ایم.

 

منبع: خبرخودرو