printlogo

عضو شورای سیاست گذاری خودرو می گوید : شکی نیست که باید خودروهای قدیمی از جریان تولید در کشور خارج شوند همان گونه که این مساله در آیین نامه ارتقای کیفیت خودروها ، مصوب شورای سیاست گذاری خودرو دیده شده است .
کد خبر : 12580
تاریخ انتشار : 04 مهر 1395 13:10:00

عضو شورای سیاست گذاری خودرو می گوید : شکی نیست که باید خودروهای قدیمی از جریان تولید در کشور خارج شوند همان گونه که این مساله در آیین نامه ارتقای کیفیت خودروها ، مصوب شورای سیاست گذاری خودرو دیده شده است .

محمدرضا نجفی منش با توجه به طرح مباحثی در خصوص توقف خط تولید دو خودرو پرتیراژ در کشور ، اظهار داشت :  ابتدا باید محصولات جدیدی در رنج قیمتی این خودروها در داخل تولید شود تا سپس این خودروها از رده خارج شوند.

وی گفت :  تولید خودروهای زیر 30 میلیون تومان در میان محصولات جدید خودرویی مطرح است که باید جایگزین خودروهای  پر تیراژ قدیمی در کشور شوند.

به گفته وی بر اساس آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه های مرتبط، مصوب شورای سیاست گذاری صنعت خودرو مورخ 24 خرداد 1389 ، خودروهایی که از نخستین عرضه آنها 10 سال می گذرد باید از خط تولید خارج شوند.

وی  با توجه به طرح تولید برخی از خودروهای زیر 30 میلیونی در کشور گفت : در حال حاضر مذاکراتی برای تولید خودروی کوئید در کشور مطرح است که تاکنون نهایی نشده است در صورتی که تولید این خودرو و مدل های دیگری در این رنج  قیمتی در بازار ایران قطعی شوند می توان شاهد خروج خودروهایی که از زمان عرضه انها 10 سال می گذرد باشیم.

وی تصریح کرد : قطعا مذاکرات  برای تولید کوئید به زودی نهایی خواهد شد چرا که باید حداقل ظرف یک سال آینده این نوع خودروها در داخل تولید وعرضه شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید خودروهایی با قیمتی مناسب برای بخش مهمی از مصرف کنندگان داخلی در کشور طراحی و تولید شوند ، اظهار داشت : همان گونه که کوئید در هند متولد گردید باید خودرویی با طراحی ایرانی و با کمک قطعه سازان بین المللی در کشور متولد شود .

وی افزود : خودروسازان باید تولید خودروهای زیر 30 میلیونی را در برنامه تولید خود داشته و به زودی به بازار عرضه نمایند .

وی با توجه به نظر سنجی های صورت گرفته در خصوص  زمان خروج برخی از خودروها اظهار داشت : البته هر چند وقت یکبار موجی در این ارتباط راه می افتد که باید خودروهای قدیمی از رده خارج شوند در حالی که باید به جای این صحبت ها راهکاری ارائه شود تا هر چه سریعتر قرار داد تولید خودروهای جدید نهایی شود.

 

با افزایش داخلی سازی قیمت ها کاهش نمی یابد

عضو شورای سیاست گذاری خودرو همچنین با توجه به طرح مباحثی در خصوص تاثیر داخلی سازی در کاهش قیمت تمام شده تولید ، یاد آورشد : نباید اشتباه نشود که با افزایش داخلی سازی قیمت ها کاهش می یابد و متاسفانه این مساله اشتباهی است که توسط بسیاری در کشور صورت می گیرد.

 

تاثیر 5 تا 10 درصدی داخلی سازی بر کاهش قیمت تولید

نجفی منش با اشاره به اینکه هم اکنون هزینه تولید در ایران بین 5 تا 10 درصد کمتر از تولید در خارج از کشور است، تصریح کرد : داخلی سازی به این معنا نیست که قیمت تولید کمتر می شود بلکه این اقدام موجب افزایش تولید داخل و ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد البته در مقابل واردات مسلما قیمت ها درصدی کمتر تمام خواهد شد.

 

منبع: خبرخودرو