printlogo

کد خبر : 12735
تاریخ انتشار : 26 مهر 1395 19:56:00

قائم مقام رنو در منطقه آفریقا،خاورمیانه، هند و ایران اظهار کرد: دولت فرانسه نهایت همکاری را برای ماندگاری شرکت رنو در ایران انجام داد و علیرغم فشار برخی گروه های تندرو و یهودی در دوران تحریم به این شرکت اما ایران را ترک نکردیم.

پیمان کارگر امروز در نشستی خبری، گفت: البته دولت فرانسه به ما کمک کرد که در زمان تحریم‌ها بتوانیم در ایران بمانیم با این حال رنو در زمان تحریم ۱۰۰ درصد موفق نبود و نتوانست تمام کارها را به درستی انجام دهد.

وی گفت که برنامه آماده‌سازی خطوط تولید محصولات جدید رنو در قالب قرارداد جوینت ونچر با ایدرو از بهمن ماه امسال آغاز می شود. پیمان کارگر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خرید شرکت بن‌رو سایپا برای اجرای این قرارداد نهایی شده است، افزود: واگذاری این شرکت ابتدا به پیشنهاد سایپا بوده و رنو نیز با بررسی‌های فراوان با این موضوع موافقت کرد.

مدیر منطقه خاورمیانه و هند رنو در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت غرامت از سوی رنو به ایران بابت دوران تحریم گفت: ما ایران را ترک نکرده بودیم و همواره کنار مشتری قرار گرفتیم بنابراین نباید غرامتی پرداخت کنیم و البته مساله پرداخت غرامت هم از ابتدا مطرح نبوده است، بلکه خودروسازانی که ایران را ترک کردند مسلما باید غرامت بپردازند.

کارگر درباره‌ی چگونگی به نتیجه رسیدن مذاکرات رنو با ایدرو برای تولید مشترک در ایران، بیان کرد: حدود شش ماه پیش سایپا پیشنهاد کرد در سایت بن رو همکاری داشته باشیم؛ مذاکره با سازمان گسترش برای همکاری نیز از حدود سه ماه پیش آغاز شد. در مورد بن رو سایپا مایل نبود با شرایط ما از جمله سهم ۶۰ درصدی رنو و چگونگی استقرار بخش‌های فروش و خدمات پس از فروش همکاری کند، بنابراین در نهایت با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به توافق رسیدیم. البته ایدرو از حدود یک سال پیش در جریان مذاکرات ما در ایران بود.

وی گفت: بحث واگذاری بن‌رو بین سایپا و ایدرو همچنان در جریان است و پس از نهایی شدن آن طی دو ماه آینده، برنامه آماده سازی خطوط آغاز خواهد شد. کارگر افزود: طی ماه‌های گذشته تیم‌های کارشناسی رنو متشکل از حدود ١٠٠ نفر ابعاد مختلف شرکت بن‌رو را مورد بررسی قرار داده‌اند و در شرایط فعلی این شرکت از ظرفیت ٧٥هزار دستگاه خودرو در سال برخوردار است و طبق برنامه ما باید با سرمایه‌گذاری های جدید آن را به ١٥٠ هزار دستگاه برسانیم.

مدیر منطقه خاورمیانه و هند رنو تصریح کرد: برنامه تولید این شرکت در درازمدت ٣٠٠ هزار دستگاه در سال است که برای رسیدن به این هدف باید ظرفیت های جدید ایجاد کنیم.  وی گفت: طبق برنامه قرار است جدیدترین نسل خودروهای داستر و سیمبل در قالب این قرارداد تولید شود که برای این هدف ساخت داخل ٦٠ تا ٨٠ درصدی و با برنامه صادرات ٣٠ درصدی در زنجیره جهانی رنو نیسان پیش بینی شده است.

کارگر افزود: رنو در حال حاضر با ٦٠ قطعه ساز ایرانی در قالب قرارداد B۹۰ همکاری می کند که برای توسعه فعالیت های جدید و قرارگرفتن در زنجیره جهانی تامین رنو نیسان تعداد آنها افزایش خواهد یافت.  مدیرعامل رنوپارس در رابطه با برنامه تولید خودرو رنو کوئید در ایران گفت: به طور حتم این محصول در ایران تولید خواهد شد ولی با محصولی که در هند تولید می شود کاملا متفاوت بوده و منتظر تولید نمونه برزیلی این خودرو هستیم که از نظر ایمنی، کیفیت و امکانات تغییرات عمده ای خواهد داشت.

کارگر ادامه داد: شرکت مشترک رنو و ایدرو شبکه مستقل فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت و استانداردهای جهانی رنو در آن پیاده خواهد شد. البته ایجاد شرکت جدید به معنای پایان یافتن شراکت رنو با ایران خودرو و سایپا نبوده و این همکاری‌ها نیز گسترش خواهد یافت.

وی افزود: راه‌اندازی مرکز مهندسی و خرید قطعات و ارائه‌ی یک پلت‌فرم جدید با دو خودروی نسل جدید داستر و سیمبل از جمله رئوس همکلاری مشترک با ایدرو خواهد بود. این خودروها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد داخلی سازی شده و حداقل ۳۰ درصد آن صادر خواهد شد.

قائم مقام رنو در منطقه آفریقا، خاورمیانه، هند و ایران ادامه داد: در حال حاضر در بخش فروش و خدمات پس از فروش خودرو در ایران همه حرف می‌زنند اما پیشرفتی نبوده است. ایران در بخش فروش و خدمات پس از فروش خودرو خیلی عقب است و ما می‌خواهیم این بخش را با استانداردهای جدید در ایران ایجاد کنیم.

قائم‌مقام رنو در ناحیه هند و خاورمیانه در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص برخی فعالیت‌های این شرکت در دوران تحریم در ایران گفت: البته این کمپانی به صورت صددرصد در زمان تحریم در ایران موفق نبود و ما نتوانستیم کاری را که می‌خواستیم انجام دهیم، دلیل اصلی اش هم تحریم بود؛ اما به هر حال در بازار ماندیم و خود را برای برنامه پس از تحریم آماده کردیم. این در شرایطی است که اکنون باید تولید خود را به ۵۰۰  تا ۷۰۰ دستگاه در روز برسانیم در حالی که برخی روزها در دوران تحریم تولید ما به ۵۰ دستگاه در روز نیز رسید.

وی ادامه داد: تصمیم ما این است که شرایط قبلی حضور خود در ایران را بهبود بخشیم و البته برای آن باید زحمت بکشیم و البته دلیلی ندارد چون صددرصد در زمان تحریم موفق نبودیم از بازار ایران کنار می رویم، بلکه باید فرصت داد تا همه خودروسازان و از جمله رنو در ایران کار کنند، چرا که نباید خودروسازان فرانسوی، کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و حتی ایرانی را به دلیل عدم موفقیت کنار زد، مگر می خواهیم با دوچرخه رفت و آمد کنیم؟

کارگر ادامه داد: دلیل ورشکستگی برخی خودروسازان  خارجی  از جمله جنرال‌موتورز یا فیات، کاهش ۱۰ درصدی فروش بود، در حالی که به نظر می‌رسد در شرایط تحریم به خودروسازان ایرانی هم فشار زیادی وارد شد و البته برخی شرکای خارجی‌شان هم ماندند و برخی دیگر ایران را ترک کردند. به همین دلیل خودروسازان داخلی توان تولید به اندازه ظرفیت خود را نداشتند و بر این اساس نتوانستند قیمت فروش برخی محصولات را واقعی کنند. بنابراین اکنون وقت آن رسیده که به دنبال رقابت رفته و به مشتری حق انتخاب بدهیم.

وی گفت: دلیلی ندارد در حالی که همکاری ما با ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز ایرانی ادامه دارد یک خودروساز خصوصی و شریک سومی را اضافه کنیم بلکه باید در مهندسی قطعه سازی، تولید و خدمات پس از فروش سرمایه گذاری انجام داده و ظرفیت خود را به شدت بالا ببریم.

کارگر گفت: هدف ما رسیدن به داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی به ۶۰ تا ۸۰ درصد است به نحوی که هم اکنون داخلی سازی بر روی خودروی تندر ۹۰ معادل ۶۰ درصد و در مورد ساندرو معادل ۴۰ درصد است ولی برنامه داریم تا این رقم را هم به ۶۰ درصد افزایش دهیم البته بر روی خودروهای جوینت ونچر تا ۸۰ درصد داخلی سازی را پیاده خواهیم کرد اما بستگی به تعداد تولید و اقتصادی بودن نحوه تولید ما هم دارد.

قائم‌مقام رنو در ناحیه هند و خاورمیانه در زمینه چگونگی فعالیت نیسان در ایران گفت: برنامه نیسان برای حضور در ایران هنوز نهایی نشده است. البته در مذاکرات تاسیس شرکت مشترک رنو و ایدرو در مورد نیسان و آینده آن در ایران نیز صحبت شد، اما این‌که فعالیت‌های نیسان به ویژه در زمینه تولید در ایران چگونه خواهد بود هنوز نهایی نشده است. نیسان هنوز در حال برنامه ریزی برای ورود به بازار ایران است و جوینت‌ونچر جدید بین رنو و سازمان گسترش در مورد نیسان هم مذاکراتی داشته است که چگونه فعالیت خود را در ایران شروع کند؛ اما به دلیل اینکه برنامه این کمپانی هنوز مشخص نیست نمی‌توان به صراحت در مورد جزییات آن اطلاع‌رسانی کرد، البته مسلما تصمیم برای همکاری با آن به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.