printlogo

همه جای دنیا عموما بازار خودروهای اقتصادی و هاچ بک خیلی داغ است. مصرف سوخت کمتر، هزینه های نگه داری پایین تر، جادار بودن ماشین و فضای کمتر برای پارک از ویژگی های این خودروها هستند. اتوماتیک بودن این خودروها نیز در شهرهای شلوغ کشورمان از جمله پایتخت، خود جذب کننده بسیاری از مشتریان است.
کد خبر : 13461
تاریخ انتشار : 06 بهمن 1395 12:12:00

«خبرماشین» - همه جای دنیا عموما بازار خودروهای اقتصادی و هاچ بک خیلی داغ است. مصرف سوخت کمتر، هزینه های نگه داری پایین تر، جادار بودن ماشین و فضای کمتر برای پارک از ویژگی های این خودروها هستند. اتوماتیک بودن این خودروها نیز در شهرهای شلوغ کشورمان از جمله پایتخت، خود جذب کننده بسیاری از مشتریان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، از چندی پیش به واسطه قراردادهای جدید صنعتی، مونتاژ یک محصول خوش نام و اقتصادی و کم هزینه رنو در کشور با نام ساندرو استارت خورده و با استقبال خوبی در بازار تشنه خودروهای 40 تا 50 میلیونی اتوماتیک مواجه شده است، این ماشین که از مشخصات نزدیک و یکسان در بخش موتور و گیربکس و پلتفرم و ... با تندر 90 سود می برد، در بازار آزاد فاصله قیمتی بعضا 5 تا 6 میلیون تومانی بیشتر آن نسبت به تندر 90 مشتریان فراوانی را در سر دو راهی انتخاب قرار می دهد که با پرداخت این افزایش بها، چه امکاناتی نصیبشان شده و آیا این افزایش، ارزش پرداخت را دارد، یا همان تندر 90 اتوماتیک بهترین انتخاب است؟

 

 

*طراحی و کابین

طراحی بیرون ساندرو به نسبت زبان طراحی تندر 90، به روزتر و پویاتر و اسپرت تر بوده، به اضافه این که هاچ بک بودن این ماشین به خاصیت های ظاهری اسپرت تر آن افزوده و برای جوانان می تواند انتخاب به روزتری باشد، اما با باز کردن در خودرو، همه چیز رنگ می بازد و مشتری که شاید تصور مشاهده خودرویی متفاوت را دارد، از تشابهات فراوان فضای داخل این ماشین با تندر 90 متعجب می شود. فضای داخلی به غیر از تغییرات جزئی در دستگیره درها، خطوط روی کنسول و قاب داشبورد، تغییرات دیگری را شامل نشده، اما مهندسی ابعاد داخلی به گونه ای رخ داده که از فضا و راحتی کمتری در هر دو ردیف عقب و جلو به نسبت تندر 90 برخوردار است.

 

 

*آزمون رانندگی

تازه وارد این روزهای بازار خودروی کشور در حرکت های اولیه همان حس و حال تندر 90 را دارد با این تفاوت که به واسطه سبکی حدودا 10 کیلوگرمی ساندرو به نسبت تندر 90 و رسیدن به تعریف وزن به اسب بخار 1 به 10.9، چابکی نسبتا میلی متری در ماشین حس می شود. ساندرو در تعویض دنده و شتاب گیری اولیه، کمی پرشتاب تر از تندر 90 عمل می کند، اما این شتاب آن قدر محسوس نیست که بتوان آن را یک سر و گردن بالاتر از برادر بزرگ ترش دانست. 

 

*تجهیزات رفاهی و ایمنی

هر دو خودرو دارای 4 باند خروجی، 4 شیشه برقی، آینه های برقی با گرم کن، دو بالشتک هوا، سیستم تهویه مطبوع دستی، رینگ های آلومینیمی، تایرهای ایرانی بارز، کامپیوتر سفری، ریموت کنترل، کمربند ایمنی 3 نقطه ای برای ردیف عقب، ترمز ضد بلوکه با حمایت سیستم تقسیم نیرو و ... هستند.

 

*نتیجه گیری

به صورت کلی شما با پرداخت 4 تا 6 میلیون تومان بیشتر برای خرید ساندرو، ماشینی با مشخصات فنی یکسان نظیر تندر 90 می خرید که دارای فضای اتاق کوچک تر و توانایی حمل مسافر کمتر، فضای صندوق بار محدود و سواری خشک تر به نسبت برادر بزرگ تر با مصرف سوخت یکسان و شتاب گیری و خاصیت های دینامیکی مشابه است.

از طرفی به نسبت تندر طراحی آن به روزتر، دارای آینه های بیرونی با دید بهتر و تزئینات داخلی به روزرسانی شده تر است که به نظر می آید پرداخت چنین تفاوت قیمتی صرفا برای دریافت چنین فاکتورهای ظاهری که در خودروهای کلاس اقتصادی مد نظر نیست؛ منطقی نباشد. البته همین فاکتورهای به ظاهر کوچک ساندرو، خود می تواند برای خانواده های جوان جذاب بوده و ملاکی برای آن دست مشتریان باشد که علاقه ای به برقراری ارتباط با طراحی تندر 90 و فضای ساده ترش (به نسبت ساندرو) ندارند.

 

*قیمت

ساندرو اتوماتیک با قیمت متوسط 52 میلیون تومان و تندر 90 اتوماتیک با قیمت متوسط 47 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

 

متن کامل این گزارش را در «مجله ماشین» شماره آبان ماه 1395 مطالعه نمائید.

آزمایش و نوشته: مسیح فرزانه 

عکس: علی رزوان