printlogo

اولین بار سال 94 بود که اخباری مبنی بر ورود پژوهای جدید توسط ایران خودرو اعلام شد؛ از آن تاریخ تا امروز زمان و قیمت های مختلفی برای این محصولات، مخصوصا پژو 2008 به صورت رسمی اعلام اما هیچ کدام محقق نشده است.
کد خبر : 14128
تاریخ انتشار : 22 خرداد 1396 12:52:00

«خبرماشین» - اولین بار سال 94 بود که اخباری مبنی بر ورود پژوهای جدید توسط ایران خودرو اعلام شد؛ از آن تاریخ تا امروز زمان و قیمت های مختلفی برای این محصولات، مخصوصا پژو 2008 به صورت رسمی اعلام اما هیچ کدام محقق نشده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، شهریور ماه سال 94 ایران خودرو اعلام کرد: چهار محصول از پژو و دو محصول از رنو را روانه بازار کشور خواهد کرد که در این بین، ورود خودروهایی مانند پژو 2008، پژو 307، رنو کوئید و رنو کلیو قطعی است.
بهمن ماه همان سال مدیرعامل ایران خودرو حدود قیمت محصولات جدید را اعلام کرد و گفت: مردم برای دریافت محصولات جدید ایران خودرو با مشارکت پژو می توانند از اسفند ۹۵ تا اردیبهشت ۹۶ این محصولات را با کف قیمت ۵۸ میلیون تومان تا حداکثر ۷۲ میلیون تومان خریداری کنند. پیش بینی می‌کنم خودروی ۳۰۱ با قیمت ۵۸ میلیون تومان، ۲۰۸ با قیمت ۶۸ میلیون تومان و ۲۰۰۸ با قیمت ۷۷ میلیون تومان عرضه شود، البته این قیمت در آینده نهایی خواهد شد.
اما مرداد ماه سال 95 محمدرضا معتمد، مدیرعامل شرکت ایران خودرو-پژو در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه خودرو مشهد گفت: پژو 2008 اولین محصول ایکاپ، با ظرفیت تولید سالانه هفت هزار دستگاه اسفند 95 وارد بازار می شود.
شهریور ماه سال 95 مصطفی خان‌کرمی، معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو در خصوص عرضه محصولات جدید پژو در ایران گفت: امیدواریم پژو 2008 را در دی‌ ماه به بازار عرضه کنیم. وی ادامه داد: خودروی پژو 301 ارزان‌ترین محصول جدید این شرکت است که قیمت آن از 47 میلیون تا 60 میلیون خواهد بود، پژو 208 نیز از 60 تا 65 میلیون و پژو 2008 از 75 میلیون تا 90 میلیون متغییر است که عواملی همچون حجم موتور و آپشن‌هایی از قبیل سان‌روف تاثیر زیادی در قیمت نهایی خواهند داشت.
بهمن ماه سال 95 هاشم یکه زارع در حاشیه مراسم نوسازی ناوگان تاکسیرانی با اشاره به ورود اولین سری ۲۰۰۸ به بازار در اسفندماه سال جاری گفت: رقم سرمایه گذاری پژو برای تولید سه محصول ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۸ حدود نیم میلیارد دلار است.
بهمن ماه همان سال مدیرعامل ایکاپ با بیان این که اجرای قرارداد پژو منافع زیادی نصیب اقتصاد کشور خواهد کرد، گفت: نخستین محصول پژو 2008 در اسفندماه امسال از خط تولید خارج خواهد شد. وی ادامه داد: محصول 2008 جدید که تا چند روز دیگر در بازار اروپا عرضه می شود تا یک ماه دیگر در ایران خودرو تولید می شود که این امر در تاریخ خودروسازی کشور بی سابقه است. وی گفت: تولید و عرضه یک محصول به فاصله یک ماه از بازارهای جهانی، نشان از هوشمندی ایران خودرو در انعقاد قراردادهای بین المللی در دور جدید همکاری ها دارد.
هاشم یکه زارع شامگاه یکشنبه 18 بهمن ماه 95 در حاشیه بازدید معاون امور صنایع وزیرصنعت، معدن و تجارت از شرکت فولادین ذوب آمل به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید پژو 2008 اولین خودرو مشترک ایران خودرو و پژو اسفند ماه امسال در شرکت ایکاپ تولید و سهم هر دو شرکت به اندازه 50 به 50 مساوی است. وی افزود: نمونه اولیه پژو 2008 حدود 12 روز قبل در خط تولید پژو اروپا آمده و با استانداردهای روز برابری می کند. وی اضافه کرد که هنوز قیمت این خودرو نهایی نشده و در روزهای آینده وپس از جمع بندی اعلام خواهد شد.
24 بهمن 95، مدیرعامل پژو در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو در مرکز همایش های برج میلاد گفت: پژو 2008 کمتر از یک سال بعد از معرفی در اروپا، به بازار ایران وارد می شود. ژان فیلیپ ایمپرتو افزود: تولید محصول پژو 2008 به عنوان یکی از محصولات شرکت مشترک ایران خودرو و پژو در ایران آغاز شده است و تا نوروز 96 (قبل از پایان امسال) وارد بازار می شود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آمریکا چه تاثیری بر فعالیت‌های پژو در ایران خواهد داشت، اظهار کرد: ما راجع به سیاست صحبت نمی‌کنیم. ما همکاری ‌مان با ایران‌خودرو را بر اساس چارچوب‌های حقوقی و کاملا مجاز سامان داده‌ایم و به شریک‌مان در ایران متعهد هستیم. در این زمینه من شخصا در ایران حضور یافته‌ام تا تعهدمان به قرارداد با ایران خودرو را نشان بدهم.
19 فروردین 96، مدیر عامل ایران خودرو گفت: به احتمال زیاد پژو 2008 در اردیبهشت ماه رونمایی خواهد شد. وی ادامه داد: پژو 2008 هم اکنون در حال تولید بوده و این شرکت آمادگی لازم برای رونمایی و عرضه آن را به بازار دارد. یکه زارع با بیان اینکه پژو 2008 اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو در قرارداد جدید دو شرکت به شمار می رود، افزود: پس از رونمایی از پژو 2008، آن را در اواخر اردیبهشت ماه پیش فروش خواهیم کرد.
سوم اردیبهشت ماه 96، هاشم یکه زارع قیمت پژو 2008 را بین 90 تا 100 میلیون تومان اعلام کرد. این در حالیست که قبل از آن به طور غیر رسمی قیمت هایی بین 75 تا 90 میلیون تومان برای مدل های دنده دستی و دنده اتوماتیک این خودرو شنیده می شد. او شایعات مربوط به قیمت 70 میلیون تومانی این خودرو را رد کرد و افزود: اگرچه قیمت قطعی این خودرو اعلام نشده اما قیمت آن بین 90 تا 100 میلیون تومان خواهد بود که در مراسم رونمایی رسمی از این خودرو قیمت و قطعی و شرایط فروش این خودرو را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
13 اردیبهشت ماه 96، روزنامه جام جم ضمن انتشار گزارشی اعلام کرد: با وعده یکی از شرکت‌های خودروسازی برای عرضه اولین محصول پسابرجامی با بازه قیمتی بالای ۹۰ میلیون تومان، امید مردم برای سوار شدن بر خودروهای جدید و به‌روز و با قیمت ارزان، رنگ می‌بازد. درحالی اخبار مربوط به ورود محصولات جدید دو خودروساز بزرگ کشورمان در دوران پسا برجام یک به یک منتشر می‌شود که به‌رغم انتظار قیمتی بازار از امضای توافق‌نامه هسته‌ای، محصولات جدید با قیمت‌هایی بسیار متفاوت از محصولات پرتیراژ داخلی روانه بازار خواهند شد.
در این بین فعالان بازار خودرو معتقدند، اگر قرار بود محصولات جدید تولید شده به واسطه قراردادهای برجامی صنعت خودرو با قیمت‌های 70 میلیون تومان به بالا وارد بازار شود، اصولاً چه نیازی به این همه هیاهو و جریان‌سازی از سوی خودروسازان بود؟ چون از دوره قبل از توافق هسته‌ای، خودروهای گران‌قیمت مثل مگان یا مزدا 3 با کیفیت‌های متعارف و قابل قبول در رده‌های قیمتی مطرح‌شده درحال عرضه بودند.
از سوی دیگر کارشناسان صنعت خودروسازی با انتقاد از انتخاب خودروهای گران‌قیمت در قراردادهای پسابرجام، می‌گویند این کار، نه تنها از انحصار بازار خودرویی ایران نمی‌کاهد بلکه به نوعی صرفاً تنوع انتخاب برخی از اقشار خاص را که اصولاً تمایلی به استفاده از محصولات ایرانی ندارند، برآورده خواهد کرد و عامه مردم بازهم مجبور به استفاده خودروهای قدیمی مثل پراید یا پژو 405 خواهند شد.
این واکنش‌ها گرچه هنوز در جریان رسانه‌ای زیاد مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است، اما با نزدیک شدن به زمان تحویل خودروهای جدید پس از توافق هسته‌ای، به نوعی افکار عمومی تحت تأثیر قیمت‌های گران این خودروها قرار می‌گیرد، چون انتظارات بخش عمده‌ای از مردم یعنی قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه نادیده گرفته شده و صرفاً تعدادی خودروهای لوکس مونتاژی وارد میدان خواهد شد. ضمنا در حالی که سال گذشته مسئولان ایران خودرو قیمت پژو 2008 را بین 70 تا 90 میلیون تومان اعلام کرده بودند، اکنون با نزدیک شدن به زمان تولید و فروش این محصول به‌عنوان اولین خودروی پسابرجامی، حرف خود را پس گرفته‌اند که نشان می‌دهد احتمالا باید منتظر قیمت بالاتری برای این محصول باشیم.
10 خرداد ماه 96، ایران خودرو بالاخره قیمت این سوگلی فرانسوی خود را مشخص کرد. یک منبع آگاه در مصاحبه با صنعت نویس اعلام کرد: قرار است این خودرو با قیمت 98 میلیون و 900 هزار تومان روانه بازار شود. به گفته وی، مدلی که از پژو 2008 روانه بازار خواهد شد، فول امکانات بوده و اتوماتیک است.
اما امروز روزنامه دنیای اقتصاد گزارش جدیدی مبنی بر تغییر قیمت پژو 2008 منتشر کرد؛ در این گزارش آمده است: ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) در حالی با ارسال نامه‌ای به شورای رقابت، نظر این شورا را در مورد قیمت پژو 2008 جویا شده که با این اقدام، عملا پای شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای پسابرجامی باز شد.
آن طور که رئیس شورای رقابت عنوان کرد، ایکاپ چندی پیش با ارسال نامه‌ای خواستار اعلام نظر شورا در مورد محدوده قیمتی پژو 2008 شده است. رضا شیوا با بیان اینکه هم‌اکنون کارشناسان شورا مشغول بررسی درخواست ایران خودرو هستند، گفت: تا نتایج کارشناسی اعضای شورای رقابت اعلام نشود، نمی‌توان در مورد قیمت پژو 2008 نظر قطعی داد.اظهارات وی در شرایطی است که مشخص نیست شورای رقابت از ایران خودرو خواسته تا جزئیات قیمتی پژو 2008 را ارسال کند یا ایران خودرو داوطلبانه در این مورد با شورا نامه‌نگاری کرده است.
در هر حال فعلا باید برای مشخص شدن زمان و قیمت واقعی پژو 2008 منتظر بمانیم اما شایان توجه است: حتی اگر ایران خودرو موفق به عرضه این محصول با قیمتی زیر 100 میلیون تومان شود، قطعا قیمت 2008 در بازار آزاد به بالای این رقم می رسد که با وجود رقبای قدرت مندی مثل سانگ یانگ تیوولی و نیسان جوک کار برای این خودرو سخت خواهد شد.