printlogo

ظاهرا پژو 2008 که قرار بود به عنوان اولین خودروی پسابرجامی به تاخت و تاز خودروهای چینی پایان دهد در همان ابتدای مبارزه نفس کم آورد و محاسبات شرکت تولید کننده را به هم ریخت. موضوعی که حتی لئوناردو داوینچی هم در پانصد سال پیش آن را در نقاشی خود پیش بینی کرده بود.
کد خبر : 14203
تاریخ انتشار : 03 تیر 1396 11:52:00

محمدعلی شبیری - «خبرماشین» / ظاهرا پژو 2008 که قرار بود به عنوان اولین خودروی پسابرجامی به تاخت و تاز خودروهای چینی پایان دهد در همان ابتدای مبارزه نفس کم آورد و محاسبات شرکت تولید کننده را به هم ریخت. موضوعی که حتی لئوناردو دا وینچی هم در پانصد سال پیش آن را در نقاشی خود پیش بینی کرده بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، پیش فروش پژو 2008 پرحاشیه که از سال 94 خبر ورود آن به کشور منتشر و در طی این مدت بارها با تغییر قیمت روبرو شده بود سرانجام پنجشنبه هفته گذشته باز هم بدون اعلام قیمت نهایی آغاز شد. اما نکته قابل توجه مدت زمان پیش فروش این محصول بود که برخلاف سایر خودروها که خیلی سریع با تکمیل ظرفیت به پایان می رسید، چند ساعتی زمان برد. اما چه موضوعی باعث شده تا اولین محصول مشترک پژو و ایران خودرو که قرار بود به عنوان نخستین خودروی پسابرجامی و براساس پیش بینی کارشناسان باعث منزوی شدن و حتی تعطیلی خطوط تولید خودروهای چینی شود در همان ابتدای کار بدین شکل ظاهر شود.
شاید اصلی ترین دلیل، قیمت گذاری مبهم پژو 2008 باشد. قیمتی که در این 2 سال از 77 میلیون تومان شروع و بارها افزایش پیدا کرد. اما انتظار می رفت در زمان پیش فروش قیمت نهایی این خودرو مشخص شود و این موضوع حق طبیعی خریداری است که می خواهد 60 میلیون تومان از پول خود را برای چند ماه در این معامله سرمایه گذاری کند. دلیل دوم عدد 120 میلیون تومان بود که به صورت غیررسمی و برپایه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو که عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند در زمان پیش فروش محصولاتشان، بیش از 50 درصد قیمت خودرو را از خریداران دریافت کنند؛ بدست آمده و خیلی از خریداران را ثبت نام این خودرو منصرف کرده است.
طولانی بودن زمان تحویل 2008 دلیل دیگر عدم استقبال خریداران از این خودرو است. ایران خودرو با ایجاد محدودیت هایی مانند هر کد ملی یک خودرو و عدم امکان صلح حواله سعی کرد تا این بار مصرف کنندگان واقعی موفق به ثبت نام خودرو شوند. اما بازه زمانی تحویل خودرو از شهریور 96 تا پایان مرداد 97 باعث شد تا خریداران با این سوال روبرو شوند که چرا باید برای سوار شدن به خودرو مورد علاقه این همه مدت صبر کنند و آیا سود مشارکت 15 درصد برای این مدت به صرفه است یا خیر؟
البته تا زمان تحویل اولین سری از این محصول به مشتریان نمی توان در مورد استقبال یا عدم استقبال مردم نظر داد. زیرا علی رغم تمام تمهیدات در نظر گرفته شده به منظور جلوگیری از به راه افتادن دلالی اما قطعا روش هایی برای دور زدن موانع وجود  دارد و تعداد زیادی از پژوهای 2008 فقط به منظور کسب سود ثبت نام شده است. حال باید منتظر بمانیم که در شهریور ماه امسال استقبال مشتریان واقعی که موفق به ثبت نام نشده اند با این تازه وارد فرانسوی به چه صورت است؟ اما اگر ایران خودرو در مورد قیمت گذاری سایر محصولات پژو مانند 208 و 301 که قرار است به زودی وارد بازار شوند همانند 2008 عمل کند قطعا سرنوشتی مانند پژو 407 در انتظار این محصولات خواهد بود.