printlogo

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح مخالف اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت است
کد خبر : 14581
تاریخ انتشار : 15 شهریور 1396 12:02:00

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح مخالف اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از میزان، سرانجام یک قانون؛ مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با «اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت»حجت‌السلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم با اشاره به آخرین نتایج مذاکرات مجلس با ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره «اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت»، گفت: ستاد کل نیرو‌های مسلح مخالف اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت است.
پیشتر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر از مذاکره تلفنی لاریجانی با سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره «عدم اجرای ماده قانونی مربوط به اخذ گواهینامه متقاضیان بدون کارت پایان خدمت در قانون بیمه شخص ثالث» خبر داده و گفته بود متاسفانه علیرغم ابلاغ قانونی «گرفتن گواهینامه بدون اخذ کارت پایان خدمت» براساس قانون بیمه شخص ثالث از خرداد سال ۹۵، همچنان این قانون اجرایی نمی‌شود.
این نماینده مجلس با اشاره به نتایج مذاکرات لاریجانی با سرلشکر باقری به این نکته نیز اشاره کرد در هرصورت بنده آنچه که از جانب افراد نزدیک به آقای لاریجانی نسبت به این مذاکرات مطلع شده‌ام، حکایت از آن دارد که سرلشکر باقری هم در حال پیگیری این موضوع هستند تا مشکلات درصدی از جوانان در این رابطه حل شود.
نماینده مردم شاهین شهر در پایان گفت: معتقدم نداشتن گواهینامه توسط برخی از جوانان مشکلاتی را ایجاد کرده است که اگر در زمان رانندگی دچار مشکل تصادفات در رانندگی شوند نتوانند از کمک بیمه‌ها بهره ببرند لذا با این وجود تعداد و آمار زندانیان از این باب رو به افزایش است و امیدواریم این قبیل پیگیری‌ها و صحبت‌هایی که رئیس مجلس با «رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح» صورت گرفته منتج به نتایج مطلوبی شود و این ماده قانونی به سرعت اجرایی شود.
همچنین رسول خضری ۳۰ خرداد ماه گفت: یکی از مهمترین موضوعات کمیسیون اجتماعی رسیدگی به بحث «دریافت گواهینامه بدون داشتن کارت پایان خدمت سربازی» است که بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی ادامه داد: کسب گواهینامه در واقع به دست آوردن نوعی مهارت است و خلأ قانونی در این باره داریم که دولت و مجلس بایستی برای رفع این معضل دست به دست هم بدهند تا این مشکل سریع‌تر رفع شود.
عضو کمیسیون اجتماعی بیان کرد: حوزه نظام وظیفه و نیروی انتظامی هم بار‌ها دراین زمینه گفته‌اند که صرفا یک استفساریه می‌خواهند و نه قانون جدید. مجلس هم در کمیسیون اجتماعی این موضوع را به جدیت بررسی می‌کند تا عزیزان بدون دریافت پایان خدمت، بتوانند گواهینامه بگیرند.
وی عنوان کرد: محدودیت ایجاد کردن برای قشر عظیمی از جوانان و افراد جامعه برای دریافت گواهینامه، اصلا درست نیست. با توجه به اینکه اگر افراد این کارت را در سنین پایین کسب کنند، می‌تواند ماهرتر و موفق‌تر باشند و در سال‌های بعد هم که به خدمت سربازی می‌روند با این گواهینامه‌ها می‌توانند خدماتی را ارائه کنند.
فرازونشیب‌های قانون دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و نمایندگان مجلس و مسئولان نظامی با توجه به مواد قانونی که در این باره وجود دارد، نظرات و، اما و اگر‌های زیادی در این باره مطرح می‌کنند که بناست با واسپاری این موضوع به کمیسیون اجتماعی تکلیف این موضوع بزودی مشخص شود.
علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس اسفندماه ۹۵ در این باره به میزان گفت: افرادی که وضعیت خدمت سربازی آن‌ها معلوم نیست و طرح معافیت هم شامل حال آن‌ها نمی‎شود نمی‎توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند؛ او در ادامه این گفت‌وگو توصیه‌ای نیز به افرادی که به سربازی نرفتند و به دنبال گواهینامه رانندگی هستند داشت؛ "وارد عمل شوید و به زندگی خود سامان دهید. ".
در ادامه این کش وقوس‌ها سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیرو‌های مسلح ۱۹ اردیبهشت در اظهار گفته بود قانونی را که برخی از نمایندگان برای «دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت» به آن استناد می‌کنند، مبهم است و علاوه بر ابهام، این قانون با مواد ۱۰ و ۵۸  قانون خدمت وظیفه عمومی و ماده ۶۱۱ آیین دادرسی کیفری در تعارض است.