printlogo

عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران معتقد است : کاهش سود سپرده ها و تسهیلات ، هر چند گام مهمی در جهت حمایت از تولید است اما همزمان با این حرکت لازم است تا در بخش های تولیدی فضا و شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود .
کد خبر : 14583
تاریخ انتشار : 15 شهریور 1396 12:55:00

عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران معتقد است : کاهش سود سپرده ها و تسهیلات ، هر چند گام مهمی در جهت حمایت از تولید است اما همزمان با این حرکت لازم است تا در بخش های تولیدی فضا و شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، آرمان خالقی با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده ها و تسهیلات به نوعی تابع هم بوده و باید هر دو اینها بر اساس نرخ تورم محاسبه شوند،اظهار داشت : امروز صرفا با کاهش سود بانکی مشکلی از تولید حل نخواهد شد و تنها با کاهش سودها درصدی تولید توجیه بهتری خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور ،تولید توجیه اقتصادی و جذابیت چندانی ندارد ، تاکید کرد : در شرایطی که سپرده گذاری در بانک ها ، سرمایه گذاری و سود تضمینی محسوب می شود بنابراین سیستم بانکی مکانی امن و دارای سود ساده و سهلی برای سپرده گذاران است که حتی مالیات هم به آنها تعلق نمی گیرد.
وی گفت : در صورتی که سود بانک ها بیش از ارقام مصوب هم کاهش یابد درصد زیادی از سپرده گذاران ، پول هایشان را از بانک ها خارج نخواهند کرد چرا که بازارهای تولیدی  همچنان جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارند.
وی اظهار داشت :  باید توجه کرد که امروز رقبا تسهیلات را با چه سودی دریافت می کنند ، زمانی که در کشورهای دیگر تسهیلات را  با سود صفر درصد تا نهایت 5 تا 7 درصد دریافت می کنند و تولیدکننده داخلی با حداقل 18 درصد چنین تسهیلاتی را دریافت می کند مشخص است که به نسبت اثر گذاری پول خام در تولید ، این روند در قیمت تمام شده تولید اثر خواهد گذاشت.
این فعال در حوزه صنعت کشور گفت : البته کاهش سود سپرده و همچنین تسهیلات موجب می شود که تولیدکننده با قیمت تمام شده کمتری محصولاتش را به بازارهای بین المللی عرضه کند.
خالقی افزود : در چنین شرایطی بازار خودرو برای دریافت تسهیلات راغب تر گردیده و تولیدکننده منابع مالی را ارزان تر به دست می آورد و قطعه سازی که بتواند ارزان تر قطعه تولید کند مسلما خودرو را با قیمت تمام شده کمتری تولید و قاعدتا قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.
وی تاکید کرد : زمانی که به تولید کننده مواد اولیه استاندارد داده نشود و نقدینگی طبق عرف بین المللی در اختیار آنها قرار نگیرد و همزمان سیستم اداری و بوروکراسی طبق استانداردهای رقبا نباشد ، نباید منتظر تولید با ارزش افزوده بالاتر ، ضایعات کمتر و کیفیت بالاتر و رقابتی بود .

 

جدیدترین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی