printlogo

پس از عرضه موفقیت آمیز آریزو 5، شرکت مدیران خودرو در اوایل شهریور ماه سال جاری از خودروی آریزو5 با موتور توربو شارژ و تجهیزات مشابه مدل اکسلنت فعلی تحت نام Te رونمایی کرد. در همین راستا شرایطی فراهم شد گروهی از خبرنگاران تخصصی خودرو، این تازه وارد را در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران مورد آزمایش فنی قرار دهند.
کد خبر : 14865
تاریخ انتشار : 01 آبان 1396 11:20:00

هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و فقط با اجازه کتبی از «خبر ماشین» بلامانع است.
«خبرماشین» - عکس: آرش راهبر/ پس از عرضه موفقیت آمیز آریزو 5، شرکت مدیران خودرو در اوایل شهریور ماه سال جاری از خودروی آریزو5 با موتور توربو شارژ و تجهیزات مشابه مدل اکسلنت فعلی تحت نام Te رونمایی کرد. در همین راستا شرایطی فراهم شد گروهی از خبرنگاران تخصصی خودرو، این تازه وارد را در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران مورد آزمایش فنی قرار دهند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، نمای بیرونی این خودرو شباهت زیادی به هیوندای الانترا دارد. در نمای جلویی اما طراح کمی مستقل عمل کرده و به نظر می رسد با طراحی هواکش بزرگ روی سپر جلو در کنار جلو پنجره و محل قرارگیری چراغ های مه شکن جلو، سعی در ایجاد یک هویت مستقل برای محصولات کمپانی چری دارد. راهبرد طراحی همگن در تمامی خودروهای چری با هدف ایجاد شهرت برند و ایجاد هویت بصری منحصربفرد شکل گرفته است و این امر در طراحی جلوپنجره آریزو5 TE به‌خوبی انعکاس یافته است. طراحی زیبای جلوپنجره با پرداخت نرم و بسیار زیبا همچنین توانایی فوق‌العاده‌ای برای مکش هوای دارد و در عین حال، به پویایی کلی طراحی خودرو می‌افزاید و مانع از خوردگی و زنگ‌زدگی آن می‌شود. چراغ جلوی LED رانندگی در روز با طرح زیبا و شکیل مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی اروپا و آمریکای شمالی طراحی شده است. لامپ چراغ راهنمای عقبی LED با طرح بال پروازمانند دارای واکنش سریع و طول عمر بالایی است که یک‌سوم آن به دو طرف خودرو امتداد یافته است.
این خودرو با بهره گیری از موتور توربو شارژ مشابه خودرو تیگو 7 ( قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن بر متر) شتاب قابل قبولی را به دوست داران یک سدان زیبا و اسپرت هدیه می دهد. نکته قابل اهمیت در تغییرات خودرو آریزو 5 توربو در مقایسه با مدل فعلی، موتور خودرو است؛ موتوری 1.5 لیتری  خودرو توربوشارژ ساخت شرکت معروف آمریکایی هانیبال که دقیقا مشابه تیگو 7 است. آریزو 5 TE یک موتور قدرتمند 1.5 لیتری توربو شارژ را با گیربکس اتوماتیک CVT هفت سرعته ادغام کرده و در نتیجه شتاب آریزوی توربو تا 35% نسبت به آریزوی معمولی بیشتر شده است، به‌طوری که سرعت صفر تا صد کیلومتر آن 9.5 ثانیه و صفر تا شصت کیلومتر آن نیز 4 ثانیه زمان می‌برد. خودروی آریزو 5 توربو انتهای سال پیش توسط شرکت مدیران خودرو تست های آزمایشی خود را در نواحی گوناگون آب و هوایی کشور گذراند و توانست نتیجه موفقیت آمیزی را حاصل نماید.
کمک فنرها خیلی نرم عمل نمی کند و کمی حس اسپرت دارد، ولی ضربات را نسبتا خوب جذب می کنند. سیستم تعلیق درجلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع پیچشی نیمه مستقل است و هندلینگ مناسبی را به نمایش می گذارد و در عبور از پیچ ها مناسب عمل می کند، به طوری که حتی در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت وارد پیچ تندی شدیم و علی رغم خاموش بودن سیستم کنترل پایداری به راحتی از پیچ خارج شدیم. بنتلر آلمان که خدمات ساخت شاسی‌های خودروهای لوکس برای برندهایی چون مرسدس بنز، BMW و پورشه را در سابقه خود دارد، شاسی فوق‌العاده‌ای هم برای آریزو 5 ارائه کرده است که دارای ویژگی‌هایی چون فرمان دقیق، رانندگی راحت، باثبات و پرقدرت است و در پیچ‌ها هم تعادل بالای خود را حفظ می‌کند.
داخل کابین، اولین موضوع که امتیاز مناسبی نصیب آریزو می کند، جاداربودن فضای داخل به نسبت سایز خودرو است. چهار سرنشین درشت اندام داخل خودرو نشستیم و فضای کافی برای پای سرنشینان جلو مخصوصا راننده وجود داشت و سرنشینان عقب نیز راحت نشسته بودند و پای آن ها فاصله کمی با صندلی جلو داشت. دوخت صندلی ها و روکش چرمی فرمان با نخ های قرمز حس اسپرت به راننده القا می کند و ظاهر مناسبی هم دارد. فرمان آریزو 5 دارای دو ناحیه کنترل جداگانه چپ و راست است که با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید کنترل صوتی، تماس تلفنی بلوتوثی و رانندگی در وضعیت کروز را مدیریت نمایید.
بکارگیری مهندسی عایق صدا برای از بین بردن لرزش و صداهای ناهنجار با استفاده از پوشش پنبه‌ای با ضخامت سه میلی‌متر و تسمه موتور باریک و بی‌صدا برای کاهش صدا و ارتقای نرمی خودرو که کمک شایانی نموده است. این پنبه‌ی آمریکایی جاذب صدا چنان در کاهش صدای ناهنجار تاثیر دارند که موتور در دور خلاص تنها 39،7 دسیبل (نسبت به 50 دسیبل عادی) صدا دارد. خودروی آریزو 5 TE از استاندارد C-NCAP کشور چین موفق به دریافت پنج ستاره شده که بالاترین امتیاز در سطح ایمنی خودروی کشور محسوب می‌شود. این استاندارد با انجام تست‌های مختلف و شبیه‌سازی تصادفات به این خودرو ارائه می‌شود و بر مبنای استاندارد معیار اروپایی Euro NCAP طراحی شده است.
کیسه‌های هوای آریزو 5 توسط شرکت سوئدی Autoliv ساخته شده و مجهز به یادآور کمربند ایمنی است. همچنین کمربند ایمنی ردیف جلویی مجهز به امکان محدودکننده فعالیت سرنشینانی است که کمربند ایمنی خود را نمی‌بندند. فناوری ویژه‌ای که در لاستیک تایرهای آریزو5 توربوشارژر بکار رفته است، هنگام حرکت اصطحکاک تایر با سطح جاده را کاهش می‌دهد و نتیجتا از استهلاک تایر و همچنین صدای ناشی از آن می‌کاهد. نمایشگر کنار کیلومترشمار راننده را از وضعیت فشار باد تایرها مطلع می‌سازد. سیستم هشدار سرعت غیرمجاز ESM در مواقعی که راننده از حد سرعت مجازی تنظیمی سیستم می‌گذرد، این سیستم هم به صورت متنی و هم صوتی به راننده پیام هشدار می‌دهد.
سیستم استارت این خودرو بوسیله فشار یک دکمه و بدون نیاز به سوئیچ صورت می گیرد که حتی در صورت اتمام شارژ باتری و نبود برق در خودرو نیز می‌توان با تنها فشار دادن دکمه Start، خودرو را روشن نمود. صندوق عقب این خودرو دارای فضای بسیار وسیعی است، به‌طوری که به اندازه 430 لیتر فضا دارد. به علاوه اینکه 24 جای مختلف نیز در داخل خودرو برای قرار دادن وسایل مختلف تعبیه شده است تا امکان سفر راحت و با اطمینان خاطر را برای سرنشینان خود فراهم نماید. آریزو5 TE مجهز به سیستم تهویه هوا و کولر فوق‌العاده کارامدی است. این سیستم که در هوای بسیار گرم زیر 50 درجه سانتیگراد مورد آزمایش قرار گرفته است، می‌تواند دمای داخل خودرو را در عرض 10 دقیقه به 24 تا 27 درجه سانتیگراد کاهش دهد. دو خروجی این سیستم به نحوی در کنار راننده قرار گرفته است تا در اولین فرصت فضای راحت و آسایش را برای رانندگی فراهم سازند.
این خودرو همانند سایر محصولات چری دارای 5 سال  یا 150.000 کیلومتر گارانتی و همچنین مانند خودروی تیگو 7 دارای 2 سال یا 6 نوبت سرویس رایگان است.
قیمت آریزو 5 توربو 81 میلیون و 700 هزار تومان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.