printlogo

یک کارشناس بازار خودروهای وارداتی، از افزایش قیمت اتومبیل خبر داد و گفت: طی این مدت خودروها افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند؛ به طوری که حتی افزایش قیمت برخی از اتومبیل ها تا٢٠٠ میلیون تومان نیز بوده است. خیلی از افراد بر این باور هستند که با باز شدن ثبت سفارش و ترخیص خودرو ها از گمرک، بدلیل افزایش عرضه خودرو در بازار قطعا قیمت ها کاهش پیدا می کند و حباب قیمتی که طی این چند وقت بوجود آمده است، بلافاصله شکسته خواهد شد ولی متاسفانه در شرایط فعلی به همین سادگی نیست و احتمالا این چنین نخواهد شد.
کد خبر : 15368
تاریخ انتشار : 10 دی 1396 13:39:00

«خبرماشین» - یک کارشناس بازار خودروهای وارداتی، از افزایش قیمت اتومبیل خبر داد و گفت: طی این مدت خودروها افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند؛ به طوری که حتی افزایش قیمت برخی از اتومبیل ها  تا٢٠٠ میلیون تومان نیز بوده است. خیلی از افراد بر این باور هستند که با باز شدن ثبت سفارش و ترخیص خودرو ها از گمرک، بدلیل افزایش عرضه خودرو در بازار قطعا قیمت ها کاهش پیدا می کند و حباب قیمتی که طی این چند وقت بوجود آمده است، بلافاصله شکسته خواهد شد ولی متاسفانه در شرایط فعلی  به همین سادگی نیست و احتمالا این چنین نخواهد شد.
سید مهیار قریشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خبر ماشین» در خصوص اوضاع بازار خودروهای وارداتی گفت: شاید این فرضیه درست باشد که با فرض ثابت بودن تعرفه ها (در صورت باز شدن ثبت سفارش) برای ترخیص اتومبیل های موجود در گمرک، قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد اما نباید انتظار داشت تا قیمت ها به حالت اولیه برگردد زیرا حتی با فرض ثابت بودن تعرفه، باز هم هزینه های ترخیص و تعداد گواهی اسقاط و خودرو فرسوده افزایش یافته است. نرخ دلار مبادله ای نیز طی چند ماه گذشته افزایش داشته و به حدود ٣٦٠٠ تومان رسیده است. بنابراین حقوق و عوارض گمرکی خودرو ها که مبنای محاسبه آن نرخ ارز است نیز افزایش پیدا می کند. ضمن این که اکثر این خودرو ها بدلیل توقف چند ماهه در گمرک می بایست هزینه انبارداری چند میلیونی پرداخت کنند که قطعا این مورد هم در افزایش قیمت نهایی تاثیر گذار خواهد بود.
قریشی ادامه داد: از طرفی واردکنندگان قیمت امروز دلار را مد نظر قرار داده و حتی اگر اتومبی لهای خود را با نرخ ارز پایین تر در گذشته خریده باشند ولی مبنای محاسبه قیمت نهایی اتومبیل را نرخ ارز فعلی و حداقل چهار هزار و دویست تومانی در نظر می گیرند.
این کارشناس بازار خودرو و عضو ارشد هیات تحریریه «مجله ماشین» گفت: تغییرات قیمتی به شرطی است که تعرفه ها ثابت باشد و تغییر چندانی نکند وگرنه اگر قرار باشد تعرفه های اعلام شده اعمال شود باید منتظر قیمت های نجومی خودرو بود. قطعا افزایش قیمت برای اتومبیل های با ارزش بالای چهل هزار دلار بیشتر از قبل نیز خواهد بود

 


قریشی تصریح کرد: شاید مثال شکسته شدن حباب قیمتی که این روزها تیتر اخبار اکثر جراید و سایت ها است بیشتر شامل حال اتومبیل هایی زیر دو هزار سی سی مانند رنو تلیسمان شود که با حجم موتور١٦٠٠ سی سی در این مدت افزایش قیمت ٥٠ میلیون تومانی را تجربه کرده است. حتی در شرایطی که افزایش تعرفه شامل اتومبیل های موجود در گمرک نشود نیز باز هم در دراز مدت افزایش قیمت خواهیم داشت و کاهش قیمت بازار مقطعی می باشد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اکثر ماشین های موجود در گمرک از قبل توسط نمایندگی ها، پیش فروش شده اندگفت: این خودروها تحویل مصرف کننده می شود و احتمالا وارد بازار نخواهد شد بنابراین در بازار مازاد عرضه چندانی نخواهیم داشت ضمن اینکه واردکنندگان نیز مطلع هستند که سری بعدی واردات خود را می بایست با تعرفه جدید و افزایش یافته وارد کنند بنابراین چندان تمایل به فروش خودرو با قیمت پایین ندارند، بنابراین منتظر معجزه نباشید و اگر قصد خرید اتومبیل برای مصرف را دارید برای خرید اقدام کنید و این فرصت را از دست ندهید.
طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو؛ تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است  و خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.