printlogo

یک کارشناس بازارخودروهای وارداتی، از تعیین سقف قیمتی غیر واقعی برای خودروها نام برد و گفت: اخیرا شاهد آن هستیم که یکی از سایت های پر مخاطب در زمینه خرید و فروش خودرو، اقدام به تعیین سقف قیمتی برای خودروهای مختلف می نماید و در صورتی که فروشنده عددی بالاتر از قیمت مورد نظر سایت برای فروش خودرو اعلام کند بلافاصله حذف می شود.
کد خبر : 15484
تاریخ انتشار : 19 دی 1396 15:11:00

«خبرماشین» - یک کارشناس بازارخودروهای وارداتی، از تعیین سقف قیمتی غیر واقعی برای خودروها نام برد و گفت: اخیرا شاهد آن هستیم که یکی از سایت های پر مخاطب در زمینه خرید و فروش خودرو، اقدام به تعیین سقف قیمتی برای خودروهای مختلف می نماید و در صورتی که فروشنده عددی بالاتر از قیمت مورد نظر سایت برای فروش خودرو اعلام کند بلافاصله حذف می شود.
سید مهیار قریشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» گفت: شاید درنگاه اول و از دید عموم این سیاست مفید به نظر برسد، ولی در عمل باعث گمراهی خریداران و عدم آگاهی از قیمت روز خودرو برای تصمیم گیری خرید می شود و نهایتا به ضرر آنها می شود؛ بطوری که وقتی قیمت های فروش اتومبیل در سایت را با دقت بررسی می کنید از قیمت اتومبیل دلخواه آگاه می شوید، ولی وقتی در دنیای واقعی پرس وجو می کنید و سری به خیابان شهید بهشتی یا استاد مطهری و... می زنید و از قیمت های واقعی باخبر می شوید، از اختلاف قیمت متحیر خواهید شد.

وی ادامه داد: به طور مثال در سایت مورد نظر از چند ماه پیش برای قیمت هیوندای سانتافه سقف قیمتی ٣٠٠ میلیون در نظر گرفته شده بود و اگر فروشنده قیمتی بالاتر از بازه مورد تایید سایت درج می کرد، قیمت توسط سایت تایید نشده و عبارت "تماس بگیرید" جایگزین قیمت می شد و خریدار بی اطلاع از این موضوع با بررسی کل اگهی ها اطمینان حاصل می کند که قیمت سانتافه در بازار نهایتا ٣٠٠ میلیون تومان است ولی وقتی در عمل  برای خرید مراجعه می کرد با اختلاف قیمتی فاحش مواجه می شد؛ ضمن این که خریداری که طی مدت معین آگهی ها را بررسی می کند به دلیل اعمال سیاست تعیین قیمت و سقف قیمتی توسط سایت هیچگاه تغییرات قیمت بازار را در مدت یکماه متوجه نمی شود، چون بعد از گذشت یک ماه و افزایش روزانه قیمت همچنان بالاترین قیمت سانتافه در سایت ٣٠٠ میلیون تومان است و خریدار از افزایش قیمت و روند صعودی قیمت ها مطلع نشده و در اکثر مواقع به امید کاهش قیمت هر روز قیمت های سایت را بررسی می کند و خیالشان راحت است که حداقل قیمتها ثابت مانده و گران نشده، غافل از اینکه در بازار هر روز به قیمت خودرو اضافه شده و خریدار به دلیل انتظار به امید کاهش قیمت می بایست هم اکنون اتومبیل دلخواه خود را ٣٠-٤٠ میلیون گران تر خریداری کند.
این کارشناس بازار خودرو و عضو ارشد هیات تحریریه «مجله ماشین» در ادامه توصیه های خود به3 خریداران و فروشندگان خودرو افزود: متاسفانه در شرایط فعلی با توجه به افزایش روز به روز قیمت دلار و سایر عوامل شاهد افزایش قیمت روزانه خودرو هستیم، ضمن اینکه با اعلام تعرفه جدید تقریبا خیال همه راحت شده که قیمت ها حباب نیست. لذا بهترین شیوه قیمت گذاری، قیمت گذاری آزاد، رقابتی  و بدون دخالت است و قطعا در این حالت فروشنده ای که قیمت اتومبیل خود را پایین تر اعلام کرده زودتر می فروشد و جزای گرانفروش نخریدن است.
قریشی خاطرنشان کرد: شاید هدف این سایت کمک به خریداران و جلوگیری از افزایش قیمت و کنترل بازار باشد ولی متاسفانه در نهایت به ضرر خریداران می شود و باید هرچه زودتر نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.
وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استقبال گسترده از فضای مجازی این روزها سایت های خرید و فروش اینترنتی نقش عمده در تصمیم گیری، انتخاب و خرید مشتریان برای کالای مورد نظر خود مثلا تلفن همراه، مسکن، خودرو و ... دارند. لذا لازم مشتریان با آگاهی کامل و تحقیقات میدانی نسبت به تعیین قیمت واقعی خودروهایشان اقدام کنند، نه آن چیزی که در وب سایت مشاهده می کنند.