printlogo

نبود نظارت و فرافکنی‌های نهادهای ناظر بر بازار خودرو، آشفته‌بازاری را رقم زده که خودروسازان در آن ترک تازند و هر قیمتی را به مصرف‌کننده ناچار از خرید کالای ایرانی، تحمیل می‌کنند.
کد خبر : 16157
تاریخ انتشار : 03 اردیبهشت 1397 16:13:00

نبود نظارت و فرافکنی‌های نهادهای ناظر بر بازار خودرو، آشفته‌بازاری را رقم زده که خودروسازان در آن ترک تازند و هر قیمتی را به مصرف‌کننده ناچار از خرید کالای ایرانی، تحمیل می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از مهر، بازار خودرو ماهها است آشفته است. بدون هیچ نظارتی و بدون کمترین برخوردی با متخلفان. خودروسازان دولتی اکنون دیگر حتی درخواستی هم به شورای رقابت برای تغییرات خود نمی‌دهند و به این بهانه که خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان، از شمول قیمت‌گذاری دولت و شورای رقابت خارج هستند، همه زور خود را بر قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان گذاشته‌اند و مصرف‌کننده ناچار از خرید خودروی ایرانی را مجبور به خرید این خودروها می‌کنند.

فشار بر مردم با افزایش قیمت
در این میان، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم که حداقل در بازار کنونی خودرو و قیمت‌های رو به رشدی که خودروسازان بزرگ داخلی برای خودروهایشان طلب می‌کنند، سکوت را اختیار کرده و تنها از آب و هوای خوب پارک ملت آن هم در این روزهای بهاری بهره می‌برد و حداقل در حوزه خودرو، حمایتی از مصرف‌کنندگان را نمی‌توان در آن شاهد بود.
بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر حکایت از آشفته‌بازاری دارد که خودروسازان داخلی برای بازار و خریداران خودرو رقم زده‌اند؛ به خصوص اینکه اولین استقبال‌کنندگان از شعار امسال مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، همین خودروسازانی بودند که با بنرهای رنگارنگ خود در جاده مخصوص، این تذکر را به مصرف‌کنندگان ایرانی می‌دهند که اولویت، با خرید کالاهای داخلی است؛ در حالیکه حتی حاضر نیستند که برای رفاه حال خریداران ایرانی، قیمت‌های خود را تعدیل کرده و آنها نیز پاسخ حسن اعتماد چندین و چندساله مصرف‌کنندگان ایرانی را که به اجبار یا بدون اجبار خودروی ایرانی را ترجیح داده‌اند، بدهند.
البته استارت آشفته بازار خودرو را متولی تولید و وزارت صنعت، معدن و تجارت زد؛ به خصوص آنجا که ثبت سفارش واردات خودرو را محدود کرد و نرخ دلار هم به موازات آن، راه افزایش را در پیش گرفت، اما خودروسازان حاضر نیستند بهای چنین تصمیمات و تغییرات را حداقل با مصرف‌کننده شریک شوند نه اینکه بار اصلی آن را به دوش مصرف‌کننده ایرانی بیندازند.

افزایش چندباره قیمت خودروهای داخلی
بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که برخی از انواع خودرو در همین روزهای سپری شده از سال ۹۷، با تصمیم خودروسازان با افزایش قیمت مواجه بوده است، به نحوی که پارس تندر با گیربکس جدید با رشد ۵۲۱ هزار تومانی با قیمت ۴۳ میلیون و ۶۴ هزار تومان، پارس تندر با گیربکس جدید به همراه مولتی با افزایش ۷۰۱ هزار تومانی با قیمت ۴۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش ۴ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان با قیمت ۵۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان، ساندرو دنده‌ای با گیربکس جدید با افزایش ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان با قیمت ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان، ساندرو استپ وی دنده‌ای با افزایش ۴ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان با قیمت ۵۳ میلیون و ۸۷۷ هزار تومان و ساندرو استپ وی اتوماتیک با افزایش ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان با قیمت ۶۱ میلیون تومان در نمایندگی خودروسازان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.
نکته حائز اهمیت آن است که به دلیل برخی سیاست‌های جدید خودروسازان مبنی بر کاهش عرضه به بازار یا فروش‌های بلندمدت، قیمت‌های خودرو اکنون با حاشیه بازار مواجه بوده و مصرف‌کنندگان باید حداقل ۵۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان برای خودروهای پرتیراژ و ۵ تا ۳۰ میلیون تومان برای خودروهای کم‌تیراژ پرطرفدار، هزینه بیشتری نسبت به درب کارخانه بپردازند.

حاشیه بازار ۲ تا ده میلیون تومانی برخی خودروها
گزارش میدانی خبرنگار نشان می‌دهد که هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۲۰۰۸ در نمایندگی ۱۰۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان و در بازار آزاد ۱۳۲ میلیون تومان است. همچنین هر دستگاه پژو ۳۰۱ در نمایندگی ۹۴ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان و در بازار ۱۰۲ میلیون تومان، پژو ۵۰۸ در کارخانه ۲۲۹ میلیون و در بازار ۲۲۵ میلیون تومان است.
همچنین هر دستگاه رانا در نمایندگی ۳۶ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان و در بازار ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. هر دستگاه کپچر در کارخانه ۱۳۰ میلیون و ۱۳۸ هزار تومان و در بازار ۱۴۲ میلیون تومان، هر دستگاه سوزوکی در نمایندگی ۱۴۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان و در بازار ۱۷۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX در نمایندگی ۳۰ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و در بازار ۳۲ میلیون تومان است.
در عین حال هر دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه سوز در نمایندگی ۳۲ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان و در بازار ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پارس سال در نمایندگی ۳۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان و در بازار ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در نهایت رنو تندر پلاس در نمایندگی ۴۰ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان و در کارخانه ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.