printlogo

شرکت مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو بتوانند تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید را مورد آزمایش فنی قرار دهند.
کد خبر : 24053
تاریخ انتشار : 3 اسفند 1402 - 14:18

تهیه خبر و تصاویر: محمدعلی شبیری | «خبرماشین» - شرکت مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو بتوانند تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید را مورد آزمایش فنی قرار دهند.

تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ برند فونیکس که از ابتدای فعالیت خود با روح لاکچری، نوآوری و هدف افزایش استانداردهای تکنولوژی در سطح بازار خودرو کشور ظهور کرد، حالا در فصلی از پوست انداختن، بیش از همیشه روی تحول تکنولوژی سوخت محصولات خود، بهره‌گیری از انرژی‌های نوین یعنی پروژه NEV تمرکز کرده است.

اصطلاح NEV (New Energy Vehicles) برای فونیکس به خودروهایی با سوخت غیرفسیلی اشاره دارد که در گام نخست با رونمایی از تیگو ۸ پرو e پلاس – به عنوان اولین خودروی پلاگین هیبرید (PHEV) مونتاژ ایران – در تیر ماه سال جاری آغاز شد. در ادامه نیز فونیکس قصد دارد با ارائه خودروهای مبتنی بر تکنولوژی PHEV (سوخت ترکیبی برق و بنزین با امکان شارژ خانگی) و EV (تمام برقی)، خط تازه محصولات خود را دنبال کند. فناوری پلاگین-هیبرید مزایایی از جمله صدای بسیار کم در مقایسه با رقبا، شتاب خیره کننده و سازگاری با محیط زیست را ارائه می دهد.

فونیکس تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید

فونیکس تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید از نظر طراحی ظاهری تا حد زیادی مشابه با تیگو ۷ پرومکس است. البته در بخش سپر جلو تغییراتی در گوشه ها دیده می شود و تریم آبی رنگی که روی آن اجرا شده به پلاگین هیبریدی بودن این خودرو اشاره می کند.

در قسمت جلوی خودرو یک قاب کرومی به جلوپنجره اضافه شده که تا زیر چراغ ها را هم پوشش می دهد و موجب می شود تا کمی به جذابیت خودرو اضافه شود. جدا از اضافه شدن قاب کرومی، پوسته سپر جلو نیز کاملاً عوض شده و دیگر خبری از دو خط LED برای دی لایت نیست و یک خط LED طولانی تر جای دی لایت های قبلی را گرفته است.

این خودرو مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور به همراه دو موتور برقی برای این خودرو نصب شده و گیربکس نیز از نوع DHT سه سرعته است. این سیستم پلاگین هیبریدی در بهترین حالت قادر به تولید ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور بوده و برای موتورهای برقی هم یک پک باتری ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی نصب شده است. این خودرو به دلیل وزن کمتر و ابعاد کوچکتر نسبت به تیگو ۸، در حالت شارژ کامل باتری ها مسافت بیشتری را در حالت تمام برقی طی می کند و یقینا فول رنج در صورت مصرف بنزین و برق مسافت بیشتری را می پیماید.

این خودرو دارای یک درب برای باک بنزین و یک درب برای پورت شارژ باتری های موتور برقی روی گلگیر جلوست؛ شارژ باتری حدود ۴ ساعت زمان می برد. مصرف سوخت در حالت بنزینی حدود ۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است و در صورت فعالیت پیشرانه الکتریکی به صورت همزمان، مصرف سوخت این کراس اوور ۵ نفره چینی به ۱.۵۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر می رسد.

از جمله امکانات در نظر گرفته شده برای این کراس اوور پلاگین هیبرید می توان به مواردی همچون سقف پانورامیک، صندلی برقی راننده و شاگرد، امکان تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم، گرمکن و سرکن صندلی های ردیف اول، گرم کن صندلی های ردیف دوم، پنل دیجیتالی سیستم تهویه، ۶ ایربگ، سیستم ضد سرقت موتور، دوربین ۳۶۰ درجه  HD، دوربین عقب داینامیک، سنسور نور و سنسور باران، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی و کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، سیستم های رانندگی خودکار موسوم به ADAS، کروز کنترل تطبیقی، تنظیم ارتفاع نور خودکار، کلاستر دیجیتالی، سیستم صوتیSONY  با ۸ بلندگو، گرمکن فرمان، اپل کارپلی و اندروید اتو، سیستم فرمان بر صوتی، کول باکس، استارت و ورود بدون کلید، نورپردازی داخلی در ۶۴ رنگ و… اشاره کرد.

 

تست فنی تیگو 7 پرو پلاگین هیبریدی

این خودرو به گیربکس DHT سه سرعته مجهز شده که با تمام گیربکس های اتوماتیکی که پیشتر تجربه کرده اید متفاوت است. عملا حس تعویض دنده را تجربه نمی کنید. این گیربکس سه ورودی دارد که شامل یک موتور بنزینی و دو موتور برقیست و نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.

روشن شدن خودروهای پلاگین هیبریدی با خودروهای بنزینی تفاوت دارد. خبری از استارت نیست و خودرو کاملا بدون صدا روشن می شود. به دلیل گشتاور لحظه ای موتورهای برقی، هربار که پدال گاز را فشار دهید از شتابگیری اولیه و ثانویه تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید شگفت زده می شوید. البته این شگفتی تا زمانی پابرجاست که باتری ها این خودرو شارژ داشته باشند.

این خودرو یک محصول پلاگین هیبریدی بوده و با خودروهای هیبریدی معمولی که پیشتر در ایران حضور داشتند تفاوت دارد. تفاوت اصلی خودروهای پلاگین هیبریدی با خودروهای هیبریدی، امکان اتصال به برق برای شارژ باتری و بهره گیری از پک باتری بزرگتر و موتور برقی قدرتمندتر در مقایسه با خودروهای هیبریدی معمولی است.

جدا از شتاب و عملکرد خوب تیگو 7 پرو پلاگین هیبریدی، یکی از نکاتی که در تست و بررسی این خودرو توجه ما را به خود جلب کرد، بی صدا بودن کابین خودرو بود. در شرایطی که روی مد رانندگی تمام برقی قرار داشتیم، تنها 60 دسیبل صدا وارد کابین می شد و در حالتی که موتور بنزینی و موتورهای برقی به صورت موازی فعالیت می کردند تنها 65 دسیبل صدا وارد کابین می شد که این میزان نفوذ صدا در سرعت بالای 100 کیلومتر بر ساعت بوده که نشان دهنده آرامش بیشتر کابین این خودرو نسبت به خودروهای بنزینی است.

تیگو 7 پرو پلاگین هیبریدی دو مد رانندگی اسپرت و نرمال دارد که مد اسپرت عملکرد بهتری را برای شما رقم می زند و اگر هم قصد شارژ باتری های موتور برقی را با موتور بنزینی داشته باشید، در مد اسپرت به دلیل فعالیت موتور با دور بالاتر، روند شارژ شدن سریع تر می شود. خودروهای پلاگین هیبریدی برای رانندگی درون شهری مناسب تر از مسیرهای بین شهری هستند.