printlogo

مسیح فرزانه
کد خبر : 372
تاریخ انتشار : 01 تیر 1393 11:00:00

«مجله ماشین» - چندسالی است خرید و فروش و نگهداری وتوجه به خودروی کلاسیک و ارزشمند درکشورمان یک موج رو به صعود گرفته که می توان دلیل عمده جذب قشرجوان و نوجوان بیش از گذشته را، مطالعه و تحقیق در خصوص اینگونه خودروها در اینترنت و البته کاهش چشمگیرکیفیت خودروهای تولید داخل و افزایش غیرمعقول و لجام گسیخته قیمت ها که قاعدتا جوانان را به سمت سوی خریداری و بازسازی کردن این گونه اتومبیلها می کشاند دانست..اگرچه نباید دور از نظرداشت که در 3 سال اخیر با ورود عده ای دلال و سودجو  ،بازارخودروهای کلاسیک نیز درگیرحاشیه وشنیده شدن قیمتهای کاملا مضحک مثلا چیزی حدود 200 تا 250 میلیون برای یک دستگاه مرسدس بنز SL اطاق 107 که براحتی می توان انرا درآلمان با قیمت 15 تا 20 هزاریورو خرید شده است!

 

اما نکته اصلی اینجاست ،من مصرف کننده که خودروی کلاسیک را خریداری کرده و قصد بازسازی می کنم چگونه ،ازکجا و با کدام قیمت و چه اعتمادی قطعات مورد نیازم را خریداری کنم؟برای اینکار دوراه پیش روست... تهییه این قطعات از اروپا و بویژه کشورهایی چون آلمان ، ایتالیا ، انگلستان و سوئیس و البته از طریق امارات با سفارش گذاشتن که درکناراینکه خاطرشما را از نظرسلامت و ارجینال بودن قطعه جمع می کند اما بدلیل اینکه عموم این خریدها بصورت آنلاین صورت می پذرید ونیازمند "مسترکارت "یا " کارت های اعتباری بین المللی است " برای عموم مصرف کنندگان و حتی قطعه فروشان داخلی دشوار است.راه حل دوم هم مراجعه به معدود فروشندگان قطعات خودروهای کلاسیک در سطح تهران است که برخی از این دوستان هم بویژه در زمینه خودروهای آلمانی گه گداری آنچنان قیمتهای خارج از عرفی به شما اعلام می کنند که انگشت به دهان می مانید!

اما پیشنهاد بنده بعنوان یک کارشناس کوچک خودروهای کلاسیک ایجاد یک بازارچه هفتگی با حتی ماهیانه ویژه خودروی کلاسیک توسط خود مالکین در یکی از پارکینگهای بزرگ تهران ( البته با هماهنگی از قبل انجام شده با شهرداری و نیروی های ذیربطش ) به مدت 8 ساعت در یک جمعه آخرهفته یا اول هر ماه است تا آنهایی که علاقمند به خرید یا فروش قطعه مورد نیازشان هستند درانجا حضور پیدا کنند و دریک شرایط معماله کاملا سالم و شفاف به خریدفروش جنس خود بپردازند.چون عموما افرادی نظیر ما که روزانه با خودروهای کلاسیک زندگی می کنند و یا مالک آن هستند در گوشه انباری ، صندوق عقب و حتی کارتنهای قطعات یدکی شان لوازمی نو و حتی کارکرده در شرایط کاملا ایده آل دارند که درصورت به اشتراک گذاشتن آن در چنین مکانی ،هم می توانیم سودی عاید خودمان کنیم و هم به قولی معروف کاردیگران را راه بیاندازیم.

البته شاید برخی از دوستان معتقد باشند شاید بتوان همین کار را بصورت انلاین و باراه اندازی یک وب سایت انجام داد..ولی باید به این موضوع توجه داشت بدلیل اینکه بخش قابل توجی از مالکین این خودروهای افراد میان سال وحتی بزرگتر هستند برای استفاده از اینترنت و انجام اینگونه خریدها دچار مشکل خواهند شد و از طرفی دیگر برای خرید یک قطعه کلاسیک بهتر ان است که از نزدیک مشاهده شده و تمامی زوایای آن در دستان خریدارمورد بررسی قرارگیرد.

اگرچه این رویه ای که درخصوصش صحبت می کنم سالهاست در کشورهای اروپایی که قدمت دوچندان درزمینه فعالییتهای مربوط به خودروهای کلاسیک دارند تبدیل به یک رخداد کامل طبیعی شده و مثلا امسال  در انگلستان موزه موتورهای بریتانیا که دارای یکی از انبارهای بزرگ در این زمینه است اقدام به فروش بخشی از اقلام مازاد خود در کنار سایرفروشنده های خصوص نمود و این بازارچه آنقدر پرسو بود که حدود 17 هزارنفراقدام به شرکت درآن بعنوان فروشنده کردند.البته قدمت این برنامه در انگلستان به سال 1994 برمی گردد که حدود 1600 غرفه بسیار ساده و معمولی درکناربیش از 40 کلوپ خودرو قرارگرفته بودند.

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، اینگونه بازارچه های لوازم دست دوم نیزعموما درکشورهای اروپایی با حمایت و همیاری مسئولین شهرداری و انتظامی ( برای دراخیتار گذشتن فضای مناسب و برقراری امنیت لازم ) صورت می پذیرد و نیاز به حمایت و یا قرار گرفتن در زیر چتر هیچ کمیته و فدراسیون خاصی  ندارد.

 مدیریت مسئولین شهرداری هم با یک چارت بندی ساده  مثلا قسمت شیشه خودرو ، سیستم اگزوز ، سیستم ترمز ، قوای محرکه ، رینگ و تایر ،قطعات تزئینی و ... تقسیم شده ودریافت یک اجاره خیلی ناچیزو مختصرهم از غرفه داران می توانند به اداره این بازارچه پرداخته  که سبب ایجاد یک چرخه سالم بین سرویس دهنده ( شهرداری ) ، عرضه کننده و خریدارمثل یک معامله 3 سرسود شود.این رویه فروش قطعات درکشورهای آلمان و انگلستان بیش از سایرکشورها فعال بوده و مثلا سال گذشته بنتلی نیزبصورت شخصی اقدام به برگزاری چنین بازارچه ای نمود و مرسدس بنز و بی ام و هم درآلمان دارای چنین NGO هایی هستند.

درهرحال چنین حرکاتهایی می تواند بخش بزرگی از مشکلات مالکین خودروهای کلاسیک برای تهییه قطعه مورد نیازشان با قیمت کاملا مناسب برطرف کرده ومطمئنا  بسیار مسبر ثمر و مفید تر از برگزاری گردهمایی های کسل کننده کلوپها و رالی های بی نتیجه ای  خواهد بود  تا مالکین و دارندگان نیز با متمرکزکردن نیروهای مثبت خود دراین بخش حداقل گره ای از مشکلات هم بگشایند.