کمپانی کیا، با به خدمت گرفتن «پیتر شرایر» در سمت مدیر دپارتمان طراحی، و انتقال تجربیاتش که طی سالها کار در آئودی و فولکسواگن بهدست آمده بود، گامی بزرگ در جهت پیشرفت محصولات تولیدی خود برداشت. البته وقتی سیاست گذاری های یک کمپانی، پس از تحقیقات گسترده و با نگاهی دقیق به وضعیت حال و آینده اتخاذ میشود، چنین موضوعی، چندان هم جای تعجب ندارد. یکی از مهمترین پیامدهای این تصمیم، پیشرفت و دگرگونی چشمگیر طراحی اتومبیلهای این برند بود، از «سراتو» و «سورنتو» گرفته تا «اسپورتیج» و البته «اپتیما». در این نوشتار، قصد داریم بهصورت ساده و کاربردی، تفاوتهای نسلهای دوم و سوم این سدان را بررسی کرده و البته بیمناسبت نیست اگر تاریخچه کوتاه اما نسبتاً پر فراز و نشیب آن را نیز مرور کنیم.
تصاویر: آرشام اسدی
گزارش کامل این مقاله را در «مجله ماشین» شماره 379، مرداد ماه 1393 مطالعه فرمایید.