printlogo

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت : در سال های گذشته و با تشدید تحریم ها برخی از فرصت های موجود برای توسعه و رشد صنعت خودرو از دست رفت این در حالی است که همواره مشتریان داخلی طالب خودروهای با کیفیت و استاندارد بوده اند.
کد خبر : 9788
تاریخ انتشار : 08 بهمن 1394 12:43:00

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت : در سال های گذشته و با تشدید تحریم ها برخی از فرصت های موجود برای توسعه و رشد صنعت خودرو از دست رفت  این در حالی است که همواره مشتریان داخلی طالب خودروهای با کیفیت و استاندارد بوده اند.

بهروز مشهدی افزود : یک زمانی دست اروپایی ها از بازار ایران کوتاه بود و فرصت خوبی  برای خودروسازان داخلی بود که از بازار موجود بهره لازم را کسب کنند به نظر می آید با حضور شرکتهای اروپایی به بازار ایران این فرصت از خودروسازان داخلی گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد : با آغاز همکاری ها و حضور شرکتهای خارجی در بازار ایران شوند پیش بینی می شود خودروسازان داخلی مشتریان داخلی را نیز از دست خواهند داد و بسیاری از مصرف کنندگان به سمت خرید خودروهای خارجی تمایل پیدا کنند.

وی با اشاره به وضعیت بازار تقاضای خودروهای داخلی گفت : البته معتقدم که همچنان مردم در انتظار خودروهایی که به صورت مشترک با شرکتهای خارجی مثل پژو و رنو تولید می شود بوده تا با قیمت کمتری از بازار آزاد این خودرو را خریداری نمایند از این رو گرایش عمومی به این سمت خواهد بود.

وی اظهار داشت : هر چند با توجه به اینکه درصدی از خودروهای خارجی ، تولید داخل نخواهد بود قطعا برای شرکتهای خارجی نیز ، نیز معامله خوبی خواهد بود ضمن اینکه برای مشتریان داخلی نیز شرایط خوب و قابل قبولی به لحاظ کیفیت و قیمت است چرا که با درصد داخلی سازی که صورت می گیرد مسلما قیمت خودروهای جدید برای آنها کمتر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد : واقعیت این است که این نگرانی وجود دارد که با حضور شرکتهای خارجی مجددا در حلقه قدیمی واردات و مونتاژی کاری و  انتقال تکنولوژی قرارگرفته و به دنبال کسب تکنولوژی های جدید ، کیفیت ها افت کند و چرخه گذشته مجددا تکرار شود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد : هر چند آنچه که در این سالها قطعه سازان و مجموعه سازان بدست اوردند بسیار خوب و ارزشمند است اما با آغازهمکاری های جدید و عرضه تولیدات مشترک باید وارد بحث های جدیدی شوند از این رو تا تکنولوژی های جدید کسب و عملیاتی شود این عقب ماندگی ادامه خواهد یافت.

مشهدی با توجه به الزام وزارت صنعت و معدن در خصوص  نحوه همکاری با خودروسازان خارجی گفت : 40 درصد داخلی سازی و صادرات 30 درصد از تولیدات مشترک خودروسازان موارد بسیار خوبی برای شروع همکاری هاست اما نکته مهم کیفیت تولیدات است که باید به نحوی باشد که این 30 درصد محقق شود در غیر این صورت تولید داخل نقش کمی در صادرات خواهد داشت.

وی افزود : هر چند این نحو تعاملات به نظر می رسد برای مشتریان خبر خوبی باشد اما مسلما برای صنعت خودرو خبر چندان خوبی نخواهد بود.

وی گفت : باید مراقب بود که همکاری های جدید با شرکتهای خارجی تکرار حلقه قدیمی مونتاژ نباشد و مجددا وارد شرایط گذشته نشویم.

 

منبع: خبرخودرو