printlogo

به بهانه معرفی کامیون های مدرن Unimog و Arocs
کد خبر : 9970
تاریخ انتشار : 15 بهمن 1394 11:51:00

«مجله ماشین» - عماد احمدیوسفی / حمل و نقل محصولات کشاورزی شاید اهمیتی بیشتر از تولید خود محصول داشته باشد، این صنعت نیز با پیشرفت علم دستخوش تغییرات زیادی در ساختار و مدیریت شده است، حمل نقل محصولات نیز دیگر با آن شیوه سنتی و کامیون های فاقد بهره وری لازم انجا نمی پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، برجسته ترین سازنده خودروهای سنگین و ویژه بخش کشاورزی شرکت مرسدس بنز اشتوتگارت است. این سازنده در نمایشگاه AGRITECHNICA امسال با سه ستاره حاضر شده بود. کامیون کشنده تمام چرخ محرک Arocs به عنوان یک کشنده ویژه حمل محمولات کشاورزی و دو مدل متفاوت از یونیماگ که زمینه کاری کاملاً متفاوتی ارائه می دهند. این سه دستگاه بر اساس نیاز و خواسته های رو به رشد این صنعت و درخواست پیمانکاران حمل و نقل محصولات کشاورزی طراحی و ساخته شده اند.

مرسدس بنز کشنده Arocs را برای حمل در مسیرهای سخت با سرعت عمل عالی و یونیماگ نیز با دارا بودن دستگاه درو در جلو و دستگاه ویژه یخ زدایی و برف روبی در عقب به خوبی پاسخگوی نیاز دست اندرکاران بخش کشاورزی می باشند.

کامیون یونیماگ که از آن به عنوان یک کامیون همه کاره با قابلیت های بالا رانندگی در مسیرهای آفرود یاد می شود توانایی اتصال به چهار دستگاه مختلف به طور همزمان در جلو و عقب و در بخش های بین محوری خود را دارا می باشد، این کامیون ریز اندام قادر به حمل ترکیبی 40 تن محصولات کشاورزی بوده و می تواند به حداکثر سرعت 90 کیلومتر در ساعت نیز دست یابد. نکته جالب این جاست که استفاده از این کامیون در روزهای یکشنبه در بزرگراه های آلمان آزاد است که این خود می تواند در بهره وری حمل محصولات کشاورزی مفید و موثر واقع گردد. این کامیون با برخورداری از پمپ هیدرولیک قوی همچنین می تواند از تریلرهای دو محور ویژه کشاورزی با طول حداکثر 18 متر نیز استفاده نماید.

اهمیت حفاظت از محیط زیست موجب شده تا سازندگان بزرگ و در راس آن مرسدس بنز از پیشرفته ترین پیشرانه های خود با پاس نمودن استاندارد های آلایندگی یورو 6 بهره بگیرند.  

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، یونیماگ مدل U430 از یک پیشرانه 6 سیلندر خطی به توان 299 اسب بخار سود می برد که این پیشرانه 300 اسبی قوی ترین گونه یورو 6 برای یونیماگ محسوب می شود. این مدل عمدتاً جهت استفاده در بخش درو ( برداشت ) و چمن زنی طراحی شده است، مدل U530 با 200 میلیمتر فاصله بین محوری بیشتر با حداکثر تناژ 16.5 تن در کنار توانایی های مدل U430 برای یخ زدایی با عملکرد پاشش نمک و برف روبی در زمستان طراحی و ساخته شده است.

اندازه لاستیک ویژه کشاورزی این کامیون یعنی 495/70/R24 در افزایش توانایی های آن بی تاثیر نبوده است. سفارش هر گونه کاربری خاص بخش کشاورزی برای این مدل امکان پذیر بوده و سازنده تطبیق پذیری و عملکرد آن را تضمین نموده است.

قوی ترین کشنده بخش حمل و نقل محصولات کشاورزی از سری برجسته Arocs است که با مدل 2051 خریداران زیادی پیدا کرده است، این کشنده یورو شش که به طور استاندارد قادر به حمل 40 تن بار است از کابین کلاسیک کَب بهره می برد، در طراحی این مدل تمرکز سازنده بر استهلاک کم در کنار افزایش بهره وری بوده است. به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، آرایش محور این کشنده از نوع All Wheel Drive و جعبه دنده نیز از سری پاورشیفت نسل سوم انتخاب شده تا کشنده Arocs 2051 در کمتر از دو سال از زمان معرفی به یکی از محبوب ترین کامیون های بخش حمل و نقل محصولات کشاورزی تبدیل گردد.

برتری این محصولات شناخته شده در سطح جهان تنها به مشخصات فنی خوب آنها بر نمی گردد بلکه سطح وسیعی از خدمات و سرویس های پس از فروش نیز با خود همراه دارند، بیش از 650 مرکز خدماتی در 130 کشور جهان که در کنار ارائه خدمات فنی اقدام به آموزش کاربران این کامیون ها نیز می نمایند. گارانتی این کامیون ها از 24 تا 36 ماه تعیین شده است.

سازنده این کامیون ها بسته پیشنهادی قرارداد کامل تعمیر و نگهداری آنها را به مشتریان ارائه می دهد تا مشتری با شفافیت کامل در جریان هزینه های نگهداری این کامیون ها قرار بگیرد، ضمن اینکه از سوی سازنده امکان اجاره کردن کامل این کامیون ها نیز در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

در خاتمه باید در نظر داشته باشیم که به همان اندازه که کیفیت و قابلیت کامیون های حمل محصولات کشاورزی دارای اهمیت است نقش راهبردی بسته بندی و تبدیل فرآورده های کشاورزی نیز دارای اهمیت می باشد، فاصله زیاد کارخانجات و انبارهای نگهداری محصولات کشاورزی و حمل سنتی آنها با کامیون های معروف به باری آن هم در مسافت های طولانی نتیجه ای جز کاهش بهره وری در این بخش مهم از اقتصاد ندارد. امیدواریم هم نسبت به کاستن این فاصله اقدامات مثبتی صورتی بگیرد و هم شاهد ورود و استفاده از کامیون های تخصصی در بخش حمل و نقل محصولات کشاورزی در کشور باشیم.

 

* استفاده از مطالب پایگاه خبری «مجله ماشین»، فقط با ذکر نام بلامانع میباشد.