printlogo

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی که مسئولیت هیأت علمی و کمیته داوران «ششمین جشنواره ترافیک و رسانه» را نیز بر عهده دارد، در آستانه برگزاری این جشنواره گفت: امروز شاهد ضعف رسانه های رسمی و سنتی در جامعه هستیم و وقتی رادیو و تلویزیون، کارکرد خاص و محدودی دارند و به ساختار سیاسی وابسته اند، مردم امکان گفتن حرف خود را در رسانه ها نمی یابند و نمی توانند صدای خود را از آنها بشنوند.
کد خبر : 10121
تاریخ انتشار : 24 بهمن 1394 13:26:00

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی که مسئولیت هیأت علمی و کمیته داوران «ششمین جشنواره ترافیک و رسانه» را نیز بر عهده دارد، در آستانه برگزاری این جشنواره گفت: امروز شاهد ضعف رسانه های رسمی و سنتی در جامعه هستیم و وقتی رادیو و تلویزیون، کارکرد خاص و محدودی دارند و به ساختار سیاسی وابسته اند، مردم امکان گفتن حرف خود را در رسانه ها نمی یابند و نمی توانند صدای خود را از آنها بشنوند.

دکتر محمد مهدی فرقانی افزود: به دلیل همین خلاء، مردم به ظرفیت هایی که به تازگی شکل گرفته روی می آورند، چون دارای تریبونی شده‌ اند که ابزاری برای بیان نظرات آنهاست.

وی تآکید کرد: به عنوان نمونه، وقتی مردم مشاهده می‌ کنند که صنعت خودرو، هر قدر هم که ناکارآمد باشد، باز مورد حمایت دولت است و آنها همچنان مجبور به تحمل خودروهای بی کیفیت و خدمات ضعیف پس از فروش هستند و دست آنها به جایی بند نیست، به مشارکت در فضاهای مجازی تشویق می ‌شوند.

این استاد علوم ارتباطات با اعلام این که مردم در این فضا امکان حضور و ابراز نظر در مورد کاستی ‌ها و کمبودهای اقدامات رسمی را می‌ یابند، تأکید کرد: خلأیی که در فضای رسمی و عمومی وجود دارد، به رونق گرفتن فضای مجازی کمک می‌کند و بی اعتمادی نسبت به رسانه های رسمی، باعث می‌شود شایعه در فضای سنتی پذیرفته ‌شود، به آسیب شناسی نیاز داد.

 

کمپین دمای 18 درجه خانه ها نمونه ناموفق استفاده از شبکه های اجتماعی است

دبیر جشنواره ترافیک و رسانه با اشاره به این که اصولاً خلاء اطلاع رسانی، زمینه شایعه را فراهم می کند، چون شایعه محصول دو اتفاق ابهام و بی خبری است، اظهار کرد: وقتی فضای اجتماعی مه آلود و تار است، افراد به شایعه سازی روی می‌‌آورند و به راحتی شایعه پذیر می‌ شوند و شبکه های اجتماعی نیز خواسته یا ناخواسته به گسترش شایعه دامن می زنند.

دکتر فرقانی با بیان این که رسانه های رسمی موظفند تحقیقات مستقل داشته باشند تا بتوانند حقیقت را آن چنان که هست به اطلاع مخاطب برسانند و تحت تأثیر فضاسازی ها قرار نگرفته و تولیدات غیر موثق فضای مجازی را باز نشر ندهند، تصریح کرد: بر عکس فضای رسانه های رسمی و سنتی، فضای رسانه های مجازی خیلی مدیریت پذیر نیست و آنچه مدیریت پذیر است، فضای واقعی اجتماعی است و البته باید قبول کنیم که جامعه نیاز به رسانه های آزاد، مستقل و متنوع دارد تا بتواند همه سلیقه ها و    طیف ها را تریبون دار کند و تمام گروه های فکری تریبون داشته باشند.        

وی با تأکید بر این که بر عکس کمپین نخریدن خودروی داخلی، بعید می دانم کمپین دمای 18 درجه خانه ها با اقبال مردم مواجه شده باشد، اضافه کرد: چرا که در این گونه کمپین ها که حاصل فعالیت کنشگران جامعه و محصول شبکه های اجتماعی است، باید بسترها و زمینه های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و تأثیر این گونه فراخوان ها به خوانش و شرایط ذهنی و روحی و حتی مبانی اخلاقی و اعتقادی مخاطب بستگی دارد.  

 

کمپین نخریدن خودروی داخلی نمونه موفق کارکرد شبکه های اجتماعی است

دکتر فرقانی با اشاره به این که پیام هایی که در فضای مجازی می بینیم، هرگز در فضای رسمی منتشر نمی شوند و وقتی فضای رسمی محدودیت دارد، فضای مجازی به گریزگاه مردم مبدل می شود و عدم رعایت حقوق شهروندان و فقدان اطلاع رسانی شفاف به اقبال بیشتر نسبت به این فضا دامن می زند، اظهار کرد: در کمپین نخریدن خودروی داخلی، اظهارات وزیر صنعت که خریداران خودروهای خارجی را خائن خواند، مردم را بیشتر تشویق کرد تا به این کمپین بپیوندند. 

وی با بیان این که ارتباطات ضعیف در جامعه، زمینه ساز تشدید آسیب های اجتماعی است، تصریح کرد: البته ارتباطات فضای مجازی را نمی توان جایگزین عاطفه انسانی و ارتباطات چهره به چهره کرد، چرا که ارتباطات گسترده تر و وسیع تر در جامعه به معنای افزایش آگاهی های عمومی است و ارتباط بیشتر مساوی است با تولید و توزیع اطلاعات بیشتر که ارتقای سطح فرهنگ عمومی در جامعه را به دنبال دارد. 

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی که برای ششمین دوره متوالی، عهده دار مسئولیت هیأت علمی و کمیته داوران جشنواره ترافیک و رسانه است، در پایان خاطرنشان کرد: پیام ها بر روی خلقیات و رفتارهای فردی و اجتماعی دریافت کنندگان پیام اثر می گذارند و فرهنگ و تفکر در محیطی رشد می کند که در تعامل با دیگر فرهنگ ها باشند و این ارتباط و تعامل را رسانه  فراهم می کند. 

گفتنی است مراسم اختتامیه «ششمین جشنواره ترافیک و رسانه» با معرفی آثار برگزیده رسانه ای در حوزه حمل و نقل و ترافیک و خالقان این آثار، عصر روز دوشنبه 26 بهمن در محل فرهنگ سرای اندیشه برگزار می شود.   

 

منبع: خبرخودرو