printlogo

کمتر از 10 سال پیش، کمترکسی باورش هم می‏ شد که روزگاری برندهای کره ‏ای جایی در بازار آمریکا پیدا کنند.
کد خبر : 11236
تاریخ انتشار : 04 اردیبهشت 1395 09:12:00

«خبرماشین» - سید سروش سیدی، عکس: مهرداد صفایی مهر/ کمتر از 10 سال پیش، کمترکسی باورش هم می‏ شد که روزگاری برندهای کره ‏ای جایی در بازار آمریکا پیدا کنند. اما این هدف گذاری امروز بوقوع پیوسته و آن هم از صدقه سر فرصت آزمون و خطا در بازار کشورهای در حال توسعه‏ای هم چون ایران میسر شده است و حالا عبور از این مسیر به همت مردان جاده مخصوص، برای خودروسازان چینی هموار می شود. جاده مخصوصی‏هایی که بیش از 50 سال است فقط مونتاژ می‏کنند و حتی هنوز نتوانسته‏اند مونتاژ کار خوبی شوند، چه رسد به یک خودروساز مستقل!فارغ از این مسائل تأسف‏بار ، فرصتی دست داد تا محصول تازه وارد ایران خودرو یعنی هایما S7 را مورد بررسی فنی و میدانی قرار دهیم. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، شرکت خودروسازی هایما در سال 1992 به عنوان یک سرمایه‏گذاری مشترک بین مزدا ژاپن و دولت چین، برای تولید مدل‏های مزدا در چین تاسیس شد و امروز از توابع شرکت FAW موتور چین به شمار می‏رود و توانسته در سال 2013 بیش از 157 هزار و 242 دستگاه خودرو در بازار داخلی به فروش برساند. S7 همان طور که پیش‏بینی می‏شد طرحی وام گرفته از مزدا CX-7 به شمار می‏رود و این موضوع را حتی از شباهت لوگوی این شرکت به لوگوی مزدا می‏توان جست. 

این اولین خودروی چینی بود که توسط نگارنده مورد آزمایش قرار می‏گرفت و در همان ابتدای حرکت به سمت محل عکاسی، کج بودن غربیلک فرمان به سمت راست نمایان شد. در طول مسیر و با توجه به حضور سه سرنشین، این خودرو سواری متوسطی داشت. 

پس از عکاسی به نقد طراحی خودرو می رسیم. هایما در طرح کلی پیکره قابل قبول و منطقی به چشم می‏آید. جلو پنجره به سه خط افقی و لوگوی هایما مزین شده و در دوطرف خود چراغ‏های بزرگ با نوار روشنایی روز به خوبی نقش چشمان S7 را بازی می‏کنند. 

ورودی‏های هوای مشکی رنگ در قسمت زیرین سپر و مه شکن‏های دوار در گوشه‏ها، از دیگر شاخص‏های این کراس‏اوور به شمار می‏آیند. در موتور از طرح مناسبی بهره برده و با به‏کارگیری دو خط حجیم، سعی در زیبا جلوه دادن نمای مقابل دارند. 

به کناره‏ها که بروید اهمیت دادن طراحان هایما به این بخش کاملاً مشهود است. گلگیرهای پف کرده و یک خط شیب دار که از پایین‏ترین بخش در جلو شروع شده و تا پایان گلگیر عقب می‏رود از سادگی این بخش کاسته‏اند. 

آینه‏های بزرگ راهنما‏دار، رکاب جانبی، بار بند سقف و رینگ‏های 17 اینچی 5 پره دوبل پایان کار این قسمت هستند. لطفاً اگر یک هایما S7 را از نمای عقب دیدید، به اگزوزهای آن دقت نکنید چون نه تنها غیر کاربردی و مصنوعی هستند، بلکه طراحان زبر دست این شرکت حتی زحمت مخفی کردن منبع و سر اگزوز خودرو را هم به خود نداده‏اند. 

چراغ‏های بزرگ عقب، به طرح‏های ب‏ام‏و شبیه است و از لحاظ ابعاد، کاملاً به پیکره می‏آیند. جا پلاکی بیش از اندازه بزرگ طراحی شده و در زیر آن‏ها برای خالی نبودن عریضه بیش از سه مه شکن تعبیه شده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، شیشه عقب، ابعاد مناسبی دارد و در قسمت فوقانی باله کوچک و چراغ سوم ترمز روی آن تا حدودی اشتباهات طراحان را پوشش می‏دهد. 

ورود به خودرو بدون کلید میسر است و می‏شود این را حائز اهمیت دانست. نمی‏دانم غربیلک فرمان دنا روی هایما نصب شده است یا بالعکس. اما هر چه هست به روکش چرم و ادوات سیستم صوتی، بلوتوث و کروزکنترل مجهز شده تا بیش از پیش به چشم بیایند. 

کنسول داشبورد، نگارنده را به یاد طرح‏های کره‏ای می‏اندازد و این موضوع را می‏شد در اعترافات تک تک حاضرین شنید. ادوات سیستم تهویه خودکار دقیقاً در میانه کنسول و در نزدیکی‏های دست راننده تعبیه شده‏اند. در بالای این قسمت 5 کلید دیگر جای‏گذاری شده که تنها یکی از آن‏ها مربوط به غیرفعال کردن کنترل پایداری خودرو است و بقیه هم چنان مربوط به سیستم تهویه هستند. 

در قسمت زیرین، ورودی‏های USB و AUX و محل نگهداری اشیای مورد نیاز راننده نقش آفرینی می‏کنند. ورودی‏های سیستم تهویه، در میانه عمودی و در گوشه‏ها افقی طراحی شده‏اند. نمایش دهنده سیستم صوتی و ادوات مربوط به آن در بالاترین بخش داشبورد طراحی شده و شبیه به لوگوی هایما در آمده‏اند. 

نشان دهنده‏ها به شدت ساده طراحی شده و در شأن خودروی با بیش از هشتاد میلیون تومان قیمت نیستند. کیلومترشمار در میانه و در دو گوشه، دور شمار موتور و نشان دهنده‏های میزان سوخت و دمای مایع خنک کننده قرار گرفته که در ارزانترین خودروهای داخلی هم می‏توان آن‏ها را رؤیت کرد.

البته تنها فرق آن با دیگر خودروها، وجود کامپیوتر سفری در این بخش است. صندلی‏های گرمکن دار روکش چرمی مارون و مشکی دارند. 

صندلی راننده برای نگارنده که قدی بیش از 180 سانتی متر دارد، تنظیم شده بود، پیاده شدم و قصد آزمایش فضای سرنشینان عقب هایما را داشتم. اما با ناامیدی کامل مواجه شدم. 

در ابتدا این که در حین سوار شدن زانوهایم به صندلی جلو برخورد کرد و پس از آن هم پاها کاملاً با صندلی مماس بود. پس اگر روزی صاحب هایما شدید، دوستانی با متوسط قد زیر 180 سانتی متر انتخاب کنید. در صندوق که باز شد تا حدودی از دلسردی نگارنده کاسته شد، زیرا هایما مجهز به فضایی در حدود 400 لیتر است که در این کلاس قابل قبول به نظر می‏رسد. 

دیگر وقت آن بود که آزمایش‏های فنی را شروع کنیم. اما در همان آغاز S7 توی ذوقمان زد. این درست است که آینه‏های جانبی به صورت برقی جمع می‏شوند، اما یک نفر باید به مهندسان چینی این موضوع را تذکرمی داد که باید لچکی ستون، کمی باریک‏تر نصب شود تا آینه‏ها به صورت کامل جمع شوند نه این که در میانه راه پس از برخورد با لچکی متوقف شوند. 

به اعتقاد نگارنده، واژه هماهنگی برای پیشرانه و جعبه دنده هایما به هیچ وجه تعریف نشده و ما با خروجی 147 اسب‏بخاری موتور 2 لیتری S7، شتاب صفر تا صد را توانستیم در 48/14 ثانیه ثبت کنیم که زمان به شدت تاسف باری بود. 

در روز آزمایش چندین بار هایما را در مسابقه شتاب اولیه و ثانویه در کنار MG350 با موتور 1500 سی‏سی قرار دادیم. اما هر بار به علت تعریف نامناسب ضرایب دنده در هر آزمونی MG از S7 یک قربانی می‏ساخت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، سامانه ترمزهای هایما که در هر چهارچرخ دیسکی هستند کمی حالت اسفنجی دارند و برای توقف‏های معمولی هم باید پدال را تا آخر فشرد. اما در آزمون صد به صفر موفق عمل می‏کنند و با اتکا به سامانه‏های ضدقفل و توزیع الکترونیکی در 1/3 ثانیه جثه 1545 کیلویی این کراس‏اوور را متوقف می‏سازند. 

سواری هایما به لطف سامانه مک فرسون و چنداتصالی، حد میانه‏ای از سفتی و نرمی است. اما در آزمون اسلالوم با حرکات گهواره و لنگر انداختن وزن خودرو به هر طرف، به هیچ وجه قابل اطمینان حاضر نشد. 

پس از آزمون پایداری به این نتیجه رسیدیم که هایما علاقه زیادی به مزاح کردن دارد، زیرا این بار غربیلک فرمان به سمت چپ کج شده بود. شاید پس از خرید S7 به تنها موضوعی که می‏توان دلخوش کرد مصرف سوخت آن باشد. این کراس‏اوور در طول مدت تست، عددی بیش از 9 لیتر را ثبت نکرد ولیکن باید منتظر ماند و دید پس از طی مسافت‏های زیاد و استفاده ممتد از سوخت داخلی، به چه عددی دست می‏یابد. 

وقتی در شهر با هایما می‏راندیم، نه تنها ابعاد 1730، 1830، 4498 میلی‏متری در طول، عرض و ارتفاع مشکلی در زمینه کنترل ابعاد خودرو به‏وجود نمی‏آوردند، بلکه به یاری فرمان برقی، سنسورها و دوربین دید عقب این امر تسهیل هم می‏شد. 

هایما در کلاس خود، از مجهزترین خودروهای قابل عرضه به شمار می‏رود و می‏توان به 4 اربگ، سیستم صوتی قابل قبول، کنترل پایداری، ورود بدون کلید، گرمکن صندلی‏ها، فرمان تلسکوپی با تنظیم در عمق و ارتفاع و پشت سری‏های فعال اشاره کرد که از این جهت می‏تواند تا حدودی راننده را راضی نگه دارد. 

اگرچه به علت محدودیت‏های تنوع در انتخاب خودرو، خریدار ایرانی چاره‏ای جز انتخاب یک محصول چینی رقیب را ندارد، اما قطعاً هایما S7 هم چون دیگر هموطنانش نمی‏تواند ارزش و توجیهی در قبال مبلغ پرداختی خریدار داشته باشد. 

در پایان از نمایندگی گلکانی به جهت در اختیار قرار دادن خودرو و همراهی خانم قلی تبار و آقای علی محسنیان با گروه تست مجله ماشین تشکر می‏کنیم.