printlogo

چندی پیش حدود ساعت 9 ونیم شب پس از یک روز خسته کننده کاری، راهی منزل می شدم. مسیر همیشگی بزرگراه صدر و سپس نیایش است.
کد خبر : 11240
تاریخ انتشار : 07 اردیبهشت 1395 09:02:00

«خبرماشین» - مسیح فرزانه، عکس: علی رزوان / چندی پیش حدود ساعت 9 ونیم شب پس از یک روز خسته کننده کاری، راهی منزل  می شدم. مسیر همیشگی بزرگراه صدر و سپس نیایش است. در خط سوم نیایش (مسیر نزدیک کندرو) با سرعت ثابت 60 کیلومتر در حال حرکت بودم تا بدون هیچ دغدغه و بوق و نور بالای برخی رانندگان همیشه عجول و عصبی، به مقصد برسم. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، در طی این سال‏ها که از نیایش در ساعات مختلف شبانه روز استفاده کرده‏ام، این بزرگراه را بیش از سایر بزرگراه‏های تهران حادثه خیز یا مستعد حرکات نامتعادل و بعضاً مرگبار برخی رانندگان دیده‏ام و هرچه ساعت از 21 می‏گذرد، با تاریک‏تر شدن هوا و روشن شدن چراغ‏ها، بزرگراه‏ها پذیرای زامبی‏های متحرکی می‏شوند که برخی در قالب رانندگان نا آرام و بعضا مجنون جلوه کرده و با حالتی عصبی یا نا متعادل رفتار می‏کنند. حتی آمار پلیس راهور نشان می‏دهد از 21 شب تا 6 صبح بیشترین تصادفات و تخلفات رانندگی در تهران رخ داده و حدود 60 درصد این سوانح مربوط به شب هستند. 

چندی پیش یکی از شهروندان منطقه سعادت آباد می‏گفت وقتی ساعت از نیمه شب می‏گذرد، اگر پنجره منزل را باز کنم، صدای اگزوزها و تخت گازکردن ماشین‏های گاه اسپرت و خاصی را می‏شنوم که اگر چشم را ببندم، لحظه‏ای حس می‏کنم یا در مسابقات 24 ساعته لمانز هستم یا دور وارم آپ مسابقه فرمولاوان!

خلاصه آن شب در حال حرکت بودم که از فاصله دور در آینه، دو خودروی داخلی را دیدم که به طرز عجیبی در حال رقابت و به قولی لایی کشی بودند. این‏بار نیز خبر از خودروی وارداتی یا گران‏قیمت نبود که فوراً برخی نظاره‏کنندگان برچسب‏هایی چون مرفهین بی‏درد و آقازاده‏ها. . . به آنان بزنند.

این دو راننده نهایتاً به حرکات خود ادامه دادند تا سرانجام در حدی نظم حاکم بر بزرگراه به هم ریخت که تعدادی از رانندگان با به صدا در آوردن بوق، اعتراض خود را نشان دادند. دوربین‏های سرعت نیایش (که اغلب بصورت متناوب فعال هستند) مرتب فلاش می‏زدند، ولی خبری از پلیس کنترل نامحسوس بزرگراه نبود و سرنشینان خودروهایی که مرگ از یک قدیمی آنان می‏گذاشت، بیننده یک فیلم اکشن، اما بسی خطرناک بودند! 

حال به این موارد گاه باید حرکت نامتعادل کارتن‏خواب‏های حاشیه بزرگراه به‏ویژه نیایش که در کنار بزرگراه راه می‏روند (صحیحش تلو تلو خوردن است!) و یا معتادین در حال حرکت در خط سرعت را افزود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، با چنین شرایطی در کنار تمام خستگی‏های روزمره باید حواس یک راننده به خودروی متخلف پشتی یا کناری باشد؟ فاصله خود با خودروی جلویی را حفظ کرده و بین خطوط براند؟ و یا مواظب برخورد با کارتن خواب‏های حاشیه بزرگراه باشد؟ 

موارد مشابه دیگر درهمین ساعت رفت و آمد که بارها با آن رانندگان دست به گریبان هستند، استفاده بی‏موقع از نور بالا و یا روشن کردن چراغ‏های مه شکن عقب در هوای کاملاً صاف و با عمق دید مناسب و همچنین استفاده از چراغ زنون غیر استاندارد روی خودروهای بعضاً داخلی و موتورسیکلت‏ها است که همانند برق صاعقه راننده جلویی را وحشت زده کرده و برای مقطعی کور شدن میدان دید را به همراه می‏آورند. 

در این خصوص پلیس از نهادینه شدن رفتارهای غلط در رانندگی و تصمیم پلیس بر سخت کردن رانندگی در تهران و افزایش ریسک تخلف خبر داده و اعلام کرده که درسال 94 و 95 تمامی شب‏ها طرح برخورد با تخلفات حادثهساز را از ساعت 22 به بعد در خیابانهای تهران اجرا می‏کند. 

حال اگر تمامی این موارد را در نظر بگیریم، به عقیده شما آیا قانون و جرایم مدون شده رانندگی، بازدارندگی کافی را دارند؟ آیا پلیس راهور و کنترل نامحسوس بهتر نیست بر کنترل‏های شبانه خود بیافزاید؟ و آیا جریمه 100 هزار تومانی حرکات نمایشی (با 8 نمره منفی) و تجاوز از سرعت مجاز (با 10 نمره منفی) و یا جریمه 200 هزار تومانی رانندگی در حالت نامتعادل (مستی و استفاده از داروهای روان گردان و افیونی، با 10 نمره منفی) برای یک زامبی در حال حرکت که به راحتی امنیت یک شهر و جان شهروندان آن را وسیله‏ای برای تفریح و سرمستی خود می‏کند کافی است؟ 

براساس قانون، نرخ جرایم رانندگی باید هر 3 سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرد، اما از سال 1390 تاکنون این اتفاق رخ نداده است. ولی به تازگی کمیسیون اجتماعی دولت و مجلس شورای اسلامی بهدلیل وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه، با افزایش مبالغ در سال‏های اخیر مخالفت کرده‏اند. حال قضاوت با شما!