printlogo

یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به عملکرد صنعت خودرو در سال گذشته و میزان رضایتمندی از روند فعالیت می توان میزان رونق صنعت در سال گذشته را براورد نمود.
کد خبر : 11275
تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1395 14:59:00

یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به عملکرد صنعت خودرو در سال گذشته و میزان رضایتمندی از روند فعالیت می توان میزان رونق صنعت در سال گذشته را براورد نمود.

دکتر طالبی اظهار داشت: با توجه به سابقه صنعت خودرو در سالیان اخیر می توان گفت صنعت خودرو در یک دوره بحران و یکنواختی مزمن بوده که متاسفانه تا به حال درمان نشده است و این به این علت است که صنعت خودرو به سمت محصولات تولیدی یک دهه گذشته در کشورهای شرق آسیا و اروپا رفته است و این باعث عدم رونق در تولیدات داخلی شده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط با افزایش تعرفه ها سعی به دردست گرفتن انحصار  شد و باعث شد که صنعت رشد چندانی نداشته باشد.

طالبی افزود: یک بیماری مزمن به زمان طولانی برای بهبود نیاز دارد بنابراین در کوتاه مدت نمی توان شاهد بهبود صنعت بود و گذر از بحران به زمان نیاز دارد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر قرار باشد خودروساز یک خودروساز پیشرفته باشد و بتواند در سطح جهانی بدرخشد باید به طور حتم یک برنامه کلی درازمدت داشته باشد. به نظر می رسد در سال جاری اتفاق خاصی در صنعت خودرو رخ نخواهد داد.

طالبی با اشاره به فاکتورهایی که باید برای رسیدن به رشد در صنعت به آن توجه نمود، بیان کرد: استفاده از متخصصین داخلی در صنعت خودرو، کار مشترک با خودروسازان بزرگ دنیا همراه با انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا و تحقیقات در این زمینه ها ضروری است.

وی در ادامه اذعان داشت: با در نظر گرفتن و عملیاتی نمودن این موارد و سعی در بالا بردن کیفیت و میزان تولید و ارائه محصولات با قیمت مناسب در بازار می توان در بازه زمانی بلند مدت شاهد رشد و ارتقا در صنعت بود.

طالبی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو به یک متولی نیازمند است که بتواند با برنامه ریزی و استراتژی قوی عمل نماید و البته با تغییر مدیریت، سیاست ها و روند کار نیز تغییر نکند چرا که این امر موجب عقب ماندگی در کار خواهد شد.

وی گفت: صنعت خودرو باید رفته رفته به سمت طراحی و مشارکت با شرکت های تراز اول جهان برودو مذاکراتی که در قالب قراردادهایی با پشتوانه بالا باشد و به همراه آن تکنولوژی و دانش انتقال یابد در این صورت متخصصان داخلی رشد می یابند و از تجربیات و دانش خودروسازان خارجی استفاده می نمایند.

طالبی در پایان با اشاره به نقش صنعت خودرو در اقتصاد کشور، گفت: تقریبا حدود 2میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت اشتغال دارند به همین دلیل این صنعت نقش زیادی در اقتصاد کشور دارد البته صنعت خودرو با وجود شرایط اقتصادی خوب کشور می تواند فعال باشد پس بنابراین رکود در این صنعت با رکود اقتصادی در کشور برابر  است.

 

منبع: خبرخودرو