printlogo

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : در حال حاضر بخش مهمی از تایرهای بی کیفیت و فاقد استاندارد از مبادی غیر رسمی وارد می شوند که باید جلوی واردات در این بخش گرفته شود.
کد خبر : 11460
تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1395 11:46:00

رئیس  هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : در حال حاضر بخش مهمی از تایرهای بی کیفیت و فاقد استاندارد از مبادی غیر رسمی وارد می شوند که باید جلوی واردات در این بخش گرفته شود.

گنجی افزود : متاسفانه در حال حاضر نظارتی بر روی واردات تایرهایی که به صورت غیر رسمی وارد کشور می شود صورت نمی گیرد.

 

کلیه واردات قانونی تایر از مبادی ورودی دارای شناسنامه می شوند

وی خاطر نشان کرد : اخیرا با پی گیری های انجمن صنفی صنعت تایر و همکاری وزارت بازرگانی مصوب گردید تا کلیه واردات قانونی تایر از تمامی مبادی ورودی دارای شناسنامه شوند بر این اساس هر تایری که وارد می شود باید در ایران نمایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشد و این اقدام نه تنها به جهت کیفیت بلکه بیشتر به لحاظ پذیرش مسئولیت و پاسخ گویی اشخاص و یا شرکت هایی که اقدام به واردات تایر می کنند صورت گرفته است.

وی گفت : بر این اساس هر تایری که بناست وارد شود باید ابتدا باید مورد تایید سازمان استاندارد قرار گیرد و سپس وارد شوند.

وی افزود : البته با تایرهای خارجی که از طریق مبادی قانونی و با مجوز وزارت بازرگانی وارد کشور می شوند هیچ مشکلی نداریم و حتما تایرهای خوبی هستند  هر چند چینی باشند  اما در خصوص تایرهایی که از مبادی غیر رسمی به صورت غیر قانونی و قانونی وارد می شوند مخالفیم چرا که به لحاظ نبوداستاندارد و کیفیت پایین قطعا مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند.

 

بخش عمده تایرهای بی کیفیت چینی از مسیر غیر قانونی وارد می شوند

وی با اشاره به مسیرهای غیر رسمی و غیر قانونی واردات و قاچاق تایر به داخل کشور گفت : البته ورود تایر از طریق مرزنشین ها ، پیله وری و ملوانی و اتوبوسی نیز به صورت غیر رسمی و قانونی صورت می گیرد که همگی دارای مجوز ورود هستند که باید جلوی واردات از این طریق گرفته شود چرا که درصد عمده تایرهای بی کیفیت و فاقد استاندارد ضمن قاچاق ،از این مسیرهای قانونی صورت می گیرد.

رئیس  هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین با اشاره به افزایش ورود تایرهای چینی به کشور اظهار داشت : در حال حاضر چینی ها انواع تایرها و در گرید های مختلف بی کیفیت و با کیفیت را تولید می کند و این بر اساس سفارش گذاری و قیمت مورد نظر شرکتهاست که صورت می گیرد.

گنجی افزود : تایر استاندارد پراید با وزن 6 کیلو و 200 گرم را تولید می کند و تایر پراید 4 کیلویی را که فاقد استاندارد و بی کیفیت را نیز تولید می کنند.

وی تصریح کرد : امروز تایرهایی که در داخل کشور تولید می شوند دارای استاندارد و قیمت مشخصی است و استاندارد ملی ایران رعایت می شود ضمن اینکه علاوه بر این بخش مهمی از کارخانجات تولید تایر در ایران استاندارد ایمارک اروپا را داشته و امکان صادرات به اروپا را نیز دارند.

وی افزود : امروز کیفیت تایرهای ایرانی به لحاظ کیفیت قابل رقابت با محصولات خارجی و اروپایی است و به این جهت تایرهای ایرانی هیچ چیزی کم از محصولات موجود در دنیا ندارد.

 

29 درصد از نیاز بازار داخل از طریق واردات قانونی صورت می گیرد

وی در ادامه سهم بازار تایرهای داخلی را 71 درصد اعلام کرد و گفت : تنها 29 درصد از نیاز بازار داخل از طریق واردات قانونی تامین می شود که البته این رقم واردات نیز مربوط به تایرهایی است که بخش مهمی از آنها در داخل تولید نمی شوند.

وی تصریح کرد : واردات قانونی 29 درصد است و آنچه که به صورت غیرقانونی وارد می شود بسیار بیش از این رقم است .

وی همچنین با اشاره به تولید اغلب تایرها در سایزهای مختلف در کشور اظهار داشت : در برخی از تایرهای که موارد مصرف آنها در کشور محدود است مانند تایر ماشین آلات راه سازی و معدنی و خودروهای فوق سنگین تایرها وارد می شوند روندی که در  دنیا نیز وجود دارد .