printlogo

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توجه به حمل و نقل عمومی ضرورتی مهم بوده و به هیچ یک از دولت ها نیز مرتبط نمی باشد، اظهار داشت : امروز حمل و نقل عمومی به عنوان نیازی ضروری در جامعه مطرح بوده و باید در هر شرایطی به این مقوله پرداخته شود.
کد خبر : 11737
تاریخ انتشار : 27 خرداد 1395 11:50:00

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توجه به حمل و نقل عمومی ضرورتی مهم بوده و به هیچ یک از دولت ها نیز مرتبط نمی باشد، اظهار داشت : امروز حمل و نقل عمومی به عنوان نیازی ضروری در جامعه مطرح بوده و باید در هر شرایطی به این مقوله پرداخته شود.

اسدالله قره خانی اظهار داشت : متاسفانه گاهی اوقات در توجه به موضوع  مهم و حیاتی حمل و نقل عمومی به جهت دخالت و اعمال سلیقه سیاسی دولت ها آنچنان که باید و شاید به درستی انجام نمی شود از این رو تصمیماتی که به دنبال آن اتخاذ می شود نیز چندان کارساز نیست.

وی تصریح کرد : متاسفانه امروز برخی از شهردارهای منتخب به خصوص در کلانشهرها مورد بی مهری قرار گرفته و از منظر سیاسی آنچنان که باید حمایت نمی شوند بنابراین برای برون رفت از این شرایط و برخورداری از اعتبارات ملی ، ضرورت دارد تا مجلس وارد شود و در این راستا به صورت تکلیفی قانونی عمل نماید.

وی گقت : پیشنهاد می شود برای رسیدگی به مناطق محروم و برای گسترش توجه به سیستم حمل و نقل عمومی و موارد دیگر اعتباری در نظر گرفته شود تا دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی را برای مردم به همراه داشته  و به نحوی حمایت های لازم و کافی صورت گیرد.

نماینده شهرستان علی آباد کتول در مجلس دهم با اشاره به تکلیفی عمل نمودن شهرداری در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی اظهار داشت :  شهرداری باید با توجه به دریافتی هایی که در بخش عوارض و مالیات دارد و از سویی کمک دولت و اختصاص اعتباراتی در  بودجه در جهت توسعه حمل و نقل عمومی اقدام نماید.

قره خانی توسعه و توجه به حمل و نقل عمومی را از دو جهت حائز اهمیت دانست و گفت : کاهش آلودگی هوا به خصوص در کلانشهری نظیر تهران و از سویی محیط زیست مطلوب و رفاه حال شهروندان و کاهش مباحث ترافیکی همگی دولت و شهرداری را مکلف می نماید که در جهت  اصلاح امور و توسعه حمل و نقل عمومی گام های موثر تری بردارند.

وی خاطرنشان کرد: حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مؤثر واقع شود البته در این راستا دولت باید امکانات ویژه ای را در اختیار قرار دهد و حتی المقدور با کاهش میزان تعرفه گمرکی و یا کاهش میزان عوارض مشوقی برای سرمایه گذاران باشد.

وی گفت :  چنانچه دولت معذوریت هایی دارد و امکان اعمال اقدامات لازم را ندارد حداقل باید به صورت غیرمستقیم به شهرداری ها کمک نماید تا آنها از این طریق بتوانند اقداماتی جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشند.

قره خانی با اشاره به اینکه طرح نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید به صورت جدی در مجلس دهم مطرح و پیگیری شود ، تصریح کرد : این موضوع به جهت اهمیت مصرف سوخت در کشور باید مورد توجه ویژه کمیسیون انرژی قرار قرار گرفته و در این زمینه بررسی های لازم صورت گیرد. 

وی همچنین با اشاره به مصوبه اختصاص بخشی از درآمد ناشی از هدفمندی به توسعه حمل و نقل عمومی افزود: دولت باید با در نظرگرفتن تسهیلات ارزان قیمت و تسهیل شرایط زمینه را برای نوسازی و توسعه حمل و نقل محیا نماید .

 

منبع: خبرخودرو