printlogo

لیفان 820 که توسط شرکت کرمان موتور در کشورمان عرضه می شود با برخورداری از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مناسب، می‏تواند رقیبی جدی برای سایر خودروهای 80 تا 90 میلیونی بازار داخلی باشد.
کد خبر : 12163
تاریخ انتشار : 04 مرداد 1395 10:06:00

*هر گونه استفاده و نقل این مطلب و یا حتی بخش هایی از آن در سایر رسانه ها، شبکه های تلویزیونی و رادیویی، فضای مجازی (وب سایت ها)، مجلات و روزنامه ها (به ویژه نشریات خودرویی) به هر صورت بدون اجازه کتبی مدیر مسئول «مجله ماشین» ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

مهندس اشکان معصومی 

عکس: محمد علی شبیری 

«خبرماشین» - لیفان 820 که توسط شرکت کرمان موتور در کشورمان عرضه می شود با برخورداری از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مناسب، می‏تواند رقیبی جدی برای سایر خودروهای 80 تا 90 میلیونی بازار داخلی باشد. قطعات الکترونیکی و دینامیکی این خودرو توسط قطعه سازان مشهور جهان تأمین می ‏گردند. به عنوان مثال قطعات الکترونیکی این خودرو از شرکت بوش آلمان، اجزا سامانه تهویه ازValeo فرانسه، اجزا دینامیکی و پایداری الکترونیکی از JTERT ژاپن، اربگ‏ ها از تاکاتا ژاپن، قفل مرکزی از HUF آلمان و تسمه تایمینگ، تسمه دینام و پولی‏ها از Dayco آمریکا و گیربکس اتوماتیک از DSI استرالیا تأمین می ‏شوند. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، لیفان 820 تست‏ های ایمنی مانند آزمایش رانندگی 30 هزار کیلومتر، تست عملکرد اربگ در سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، پیمودن 5430 متر با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و همچنین آزمون رانندگی 120 هزار کیلومتر را در کشورهای روسیه و ایران پشت سر گذاشته است. در این تست‏ها، سیستم‏های خنک کننده موتور و گیربکس این خودرو در جاده‏های برفی روسیه در دمای منفی40 درجه و همچنین در جاده‏های گرم ایران با دمای مثبت 45 درجه سانتیگراد، مورد آزمایش قرار گرفته‏ و عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته ‏اند. قرار است این خودرو با قیمت 82 میلیون تومان توسط کرمان موتور ارائه شود.

 

طراحی بدنه

لیفان 820 در کلاس سدان متوسط لوکس یا سگمنت D بوده و فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده است. 

طراحی داشبورد شبیه تویوتا کمری بوده و فاصله بین محورهای عقب و جلو کاملاً با کمری برابر است. عایق بندی خوب قطعات بدنه، میزان صدای ورودی به اتاق را به حداقل رسانده و وجود قطعات تقویتی در ساختار درهای جانبی، استحکام مناسبی را در هنگام برخوردها فراهم کرده است. 

چراغ‏های جلو ظاهری تیز و خشن داشته وشبیه به آئودی A6 طراحی شده و دارای ابرویی ویژه محصولات ب ‏ام ‏و هستند. جلوپنجره پهن خودرو با خطوط افقی کرومی براق به چراغ‏های جلو متصل شده است. 

چراغ‏های روشنایی روز (DRL) با لامپ‏های LED در قسمت زیرین سپر جلو قرار گرفته ‏اند و دریچه ورودی هوا به طور یکپارچه به پهنای کل عرض خودرو و در زیر سپر جای گرفته است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، گلگیرهای عضلانی همراه با در موتور برجسته و چراغ‏های باریک جلو، نمای تهاجمی و اسپرتی به جلوی خودرو بخشیده و چراغ‏های عقب با لامپ‏های LED همانند آئودی A8 یا لکسس ES طراحی شده‏اند و در قسمت بالای سپر عقب و به اندازه عرض در صندوق، یک زه کرومی براق دیده می ‏شود. 

نمای جانبی، طراحی بدنه محصولات سدان ب ‏ام ‏و مانند سری 5 و سری 3 را تداعی می ‏کند و رینگ ‏های 16 اینچی ده پره خودرو از جنس آلیاژ آلومینیم هستند که با لاستیک ‏های سایز 215/60R16 خاصیت اسپرت آن را افزایش داده ‏اند. آینه‏ های جانبی نیز مجهز به تنظیم برقی و گرمکن هستند. 

در نمای جانبی، خط مستقیمی روی چراغ جلو شروع شده و از بالای دستگیره ‏های کرومی درها عبور کرده و تا قسمت بالای چراغ عقب امتداد یافته است. سانروف شیشه‏ای روی سقف نیز برای ورود بیشتر نور و هوای بیرون به اتاق خودرو در نظر گرفته شده است. ارتفاع خودرو از سطح زمین 121 میلی‏ متر و وزن آن 1545 کیلوگرم است.

 

طراحی کابین 

درکابین لیفان 820 مواد و قطعاتی با کیفیت مناسب به کار رفته است. داشبورد طوری طراحی شده که دسترسی آسانی به دکمه‏های کنترلی و سیستم‏های الکترونیکی خودرو فراهم کرده است.

فرمان چرمی به دکمه ‏های کنترل سیستم صوتی و ناوبری مجهز شده است. نشانگرهای دوار دور موتور و کیلومترشمار با روشنایی و دید مناسب، در دو طرف یک نمایشگر قرار دارند که در قالب یک کامپیوتر سفری، اطلاعات مورد نیاز مانند سرعت، حالت دنده در حالت تعویض اتوماتیک، شماره دنده در حالت تعویض دستی، مسافت طی شده، میزان مصرف سوخت و سرعت متوسط خودرو را در اختیار راننده قرار می‏ دهد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، صندلی ‏های خودرو با روکش چرمی تعبیه شده‏اند، صندلی راننده دارای گرمکن و قابلیت تنظیم در شش جهت بوده که همراه با فرمان قابل تنظیم در چهار جهت، موقعیت رانندگی مناسبی را برای راننده فراهم می‏ کند. صندلی ردیف عقب، فضای مناسبی را برای زانوی سرنشینان تأمین کرده است و در عقب، کنسولی در وسط تعبیه شده که دارای دو جالیوانی بوده و دسترسی به صندوق عقب را نیز فراهم می‏کند.

این خودرو در دو نسخه Luxury و Flagship ارائه می‏شود که در ایران نسخه لوکس آن در دسترس مشتریان خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، امکانات این نسخه، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه‏ای، فرمان با روکش چرم و دکمه ‏های کنترلی، سیستم صوتی تصویری با خروجی USB/Aux، بلوتوث و 6 اسپیکر، نمایشگر لمسی 8 اینچی، سامانه ناوبری GPS، تهویه مطبوع اتوماتیک، اتصال بلوتوث تلفن همراه، سانروف برقی، برف پاک کن با سنسور باران و  باز شدن در صندوق عقب با حرکت پا در زیر سپر را شامل می‏ شود. 

لیفان 820 دارای امکانات ایمنی مانند دو اربگ،‏ کمربندهای ایمنی سه نقطه‏ای، ABS و EBD‏ و سامانه کمکی ترمز اضطراری،کمکی ترمز هیدرولیک در سراشیبی،کروزکنترل، ESP، کنترل کشش ، دوربین دید عقب، 4 سنسور پارک در عقب و 2 سنسور در جلو، سامانه ضدسرقت ایموبیلایزر، روشن شدن اتوماتیک چراغ‏ها و تنظیم ارتفاع نور چراغ‏ ها است. 

حجم صندوق عقب 510 لیتر بوده و فضای مناسبی را برای قرار دادن بار فراهم می ‏کند که از سوناتا و کمری 436 لیتر نیز بیشتر است.

 

مشخصات فنی

لیفان 820 از پیشرانه 2.4 لیتری استفاده می‏ کند که حجم دقیق آن 2373 سی‏ سی بوده و با 16 سوپاپ و تزریق مستقیم سوخت، قدرت 160 اسب ‏بخار در دور موتور 5700 rpm و حداکثر گشتاور 221 نیوتن‏متر در 4هزار تا 4500 rpm برای خودرو فراهم می‏ کند. 

انتقال قدرت به محورهای جلوی خودرو توسط یک گیربکس 6 سرعته تیپ ‏ترونیک انجام می ‏شود. سیستم فرمان راک اند پینیون بوده که با عملکرد هیدرولیکی، هندلینگ و فرمان‏پذیری مناسبی را تأمین کرده است. 

شاسی خودرو توسط شرکت MIRA انگلستان طراحی شده که در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از سیستم چند اتصالی بهره می ‏برد. مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود 8.7 لیتر در 100 کیلومتر است. این خودرو استاندارد آلایندگی یورو5 دارد.

 

آزمون رانندگی

در یک روز زمستانی نسبتاً گرم! لیفان 820 را از شرکت کرمان موتور تحویل گرفتیم و آن را مورد آزمایش و بررسی فنی قرار دادیم. با نشستن در این لیفان نظرم راجع به یک خودروی چینی عوض شد و باور کردم که یک خودروساز چینی هم می ‏تواند از قطعات و مواد مناسبی برای تریم خود استفاده کند. 

داشبورد و رودری‏ ها با کاربرد مواد با کیفیت، به صورت سه رنگ تعبیه شده و روکش چرم صندلی‏ها نیز حس رانندگی یک خودروی لوکس را می‏ دهد. 

صندلی راننده با روکش چرمی و لایه اسفنجی مناسب، نرم و قابل انعطاف بوده و حمایت مناسبی برای قسمت پشت بدن فراهم می‏ کند. فرمان این خودرو نیز در چهار جهت قابلیت تنظیم دارد و با تنظیم صندلی و فرمان و دستیابی به حالت مطلوب رانندگی، دکمه‏ های کنترلی به راحتی در دسترس هستند.

اندازه مناسب شیشه‏ های جانبی و جلو، میدان دید مناسبی را در هنگام رانندگی فراهم کرده است. صندلی‏های ردیف عقب، فضای مناسبی را برای شانه ‏ها، پاها و زانوهای سرنشینان عقب فراهم می‏ کند و حتی افراد بلند ‏قد وضعیت راحتی دارند. 

موتور خودرو درحالت کارکرد آرام، صدای کمی از کارکرد موتور به داخل کابین وارد می کند ، ولی با قرار دادن گیربکس در حالت D و فشردن پدال گاز در هنگام شتابگیری، صدای اسپرت خروجی از اگزوز لیفان 820 لذت رانندگی را دو چندان می‏ کرد. خودرو به آرامی و بدون هیچگونه تکان اضافی شروع به حرکت کرد و با فشردن بیشتر پدال گاز، تعویض دنده‏ ها به نرمی و بدون لرزش صورت گرفت و شتابگیری مناسب بود.

گیربکس خودرو در حالت اتوماتیک در دور موتور مناسب، تعویض دنده‏ها را به موقع انجام می ‏داد. جالب اینجاست که با قرار دادن گیربکس در حالت تیپ ‏ترونیک و تعویض دستی دنده‏ها، مشاهده کردم که بعد از فشردن دسته دنده برای قرارگیری گیربکس در دنده یک، خودرو به راحتی با فشردن گاز شروع به حرکت کرد، ولی برای تعویض دنده یک به 2 بدون اینکه کوچکترین اشاره‏ای به اهرم تعویض دنده بکنم، تعویض دنده به صورت خودکار انجام گرفت و شماره دنده بر روی نشانگر نیز تغییر کرد. 

همین مورد در خصوص تعویض دنده‏ها از 2 به 3 و 3 به 4 نیز مشاهده شد، چرا که سیستم هوشمند مدیریت موتور (EMS) حتی در حالت دنده تیپ ترونیک یا تعویض دستی دنده‏ ها، با فشردن پدال گاز توسط راننده و رسیدن دور موتور به اندازه مورد نظر، به صورت خودکار، عمل تعویض دنده‏ها را انجام می‏ دهد تا آسیبی به گیربکس خودرو وارد نشده و به موتور نیز فشاری تحمیل نگردد. 

در هنگام متوقف کردن خودرو از سرعت حدود 60 کیلومتر در ساعت به حالت سکون، عملکرد پدال ترمز و سیستم ABS کمی با تأخیر و کند به نظر می‏رسید و بین زمان فشردن ترمز تا توقف کامل خودرو، گپ زمانی بیشتری از خودروهای کره‏ای و ژاپنی وجود داشت. 

عملکرد فرمان هیدرولیک خودرو، مناسب بوده و در پیچ ها واکنش دقیقی داشت؛ ولی مجموعه تعلیق خودرو به دلیل نو بودن کمک فنرها، در دست اندازهای کوچک از عملکردی کوبنده و نسبتاً پر سر و صدا برخوردار بود و تعلیق خودرو برای تنظیم کمک فنرها به کارکرد بیشتری نیاز داشت. 

عملکرد سامانه کمکی ترمز هیدرولیک در سراشیبی (HBA) در زمان تست رانندگی در شیب حدود 40 درجه مورد آزمایش قرار گرفت و تا زمان رها نکردن پدال ترمز و فشردن پدال گاز، این سیستم از حرکت رو به پایین لیفان  به وزن 1.5 تن جلوگیری به عمل آورد. موتور نسبتاً قوی، گیربکس تیپ ترونیک با عملکرد نرم، هندلینگ و فرمان‏ پذیری مطلوب، تجهیزات ایمنی روز، امکانات رفاهی مناسب و صندوق عقب جادار قابل اشاره هستند. در پایان از آقای مهندس شمسینی (کرمان خودرو) به جهت در اختیار گذاردن خودروی مورد آزمایش تشکر می کنیم. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.