printlogo

هیوندای در سال 2005 نسل اول توسان، کراس ‏اور کوچک خود را معرفی کرد و این خودرو پس از گذشت 2 سال راهی بازار کشورمان شد و حال نسل سوم این کره ‏ای به عنوان مدل 2016 پس از رونمایی در نمایشگاه 2015 ژنو، راهی نمایندگی‏‏ های هیوندای در سراسر جهان شده است.
کد خبر : 12168
تاریخ انتشار : 06 مرداد 1395 11:21:00

*هر گونه استفاده و نقل این مطلب و یا حتی بخش هایی از آن در سایر رسانه ها، شبکه های تلویزیونی و رادیویی، فضای مجازی (وب سایت ها)، مجلات و روزنامه ها (به ویژه نشریات خودرویی) به هر صورت بدون اجازه کتبی مدیر مسئول «مجله ماشین» ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

«خبرماشین» - سید سروش سیدی - عکس: علی محسنیان/ هیوندای در سال 2005 نسل اول توسان، کراس‏اور کوچک خود را معرفی کرد و این خودرو پس از گذشت 2 سال راهی بازار کشورمان شد. اندکی بعد در سال 2009 جایگزین آن معرفی شد و حال نسل سوم این کره‏ای به عنوان مدل 2016 پس از رونمایی در نمایشگاه 2015 ژنو، راهی نمایندگی‏‏های هیوندای در سراسر جهان شده است. ساکنین مناطق آزاد کشورمان اولین خریدارانی هستند که به استقبال این خودرو می‏روند. ماهم به علت اقامت چند روزه در کیش زمانی در حدود 3 ساعت را به آزمون این ماشین 80 میلیونی (در جزیره) اختصاص دادیم. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ نسل قبلی توسان در بعضی از بازارها همچون اروپا به نام IX35 فروخته می‏شد، اما در نسل سوم، هیوندای تصمیم گرفت این کراس‏اور را در سراسر دنیا با نام توسان عرضه کند. 

هیوندای توسان در نسل سوم با دو موتور 4 سیلندر GDi یا همان تزریق مستقیم سوخت، و 1.6 لیتری توربوشارژردار عرضه می‏شود و البته برای نمونه 136 توربو جعبه دنده 7 سرعته دبل کلاچ و برای نمونه 2 لیتری جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک در نظر گرفته‏ شده است. اسپرت، اکو، SE و لیمیتد نسخه‏های متنوع توسان برای هر نوع سلیقه و بودجه‏ای هستند. نمونه مورد بررسی ما نسخه SE این کراس‏اور است که به عنوان مدل پایه از آن یاد می‏شود. 

شاید وقتی این اتومبیل را از دور ببینید در نگاه اول آن را با سانتافه اشتباه بگیرید. تشابهی که با توجیه هویت سازی مواجه شده است. جلوپنجره شش ضلعی با 3 خط افقی و لوگوی هیوندایی در میانه، یادآور توسان نسل دوم با جلوپنجره سانتافه‏ای است. چراغ‏ها باریک و تا میان گلگیرها ترسیم شده‏اند. 

محل نصب پلاک در پایین‏ترین نقطه سپر دقیقاً در مقابل ورودی لانه زنبوری پایین نصب شده و در دو سوی آن مه شکن و چراغ افقی روشنایی روز که به صورت آپشن عرضه می‏شود قرار گرفته‏اند. در موتور برای فرار از تیر انتقادات با یک خط U شکل پف کرده نقش نگاری شده است. 

به نمای جانبی که برسید خط شانه که از میان گلگیر جلو تا نزدیکی‏های چراغ عقب کشیده شده، نظرتان را جلب می‏کند. بچه گلگیرها و رکاب زیرین برای کنتراست با رنگ سفید بدنه و پر کردن این فضای خالی به رنگ مشکی درآمده‏اند. چراغ‏های عقب فورا نگارنده را به یاد آلفارومئو جولیتا می‏اندازند، البته تقارن نسبی با چراغ‏های جلو دارند. 

مه‏شکن‏ها افقی طراحی شده‏اند و در بالای آن‏ها عبارت توسان نوشته شده است. لوگوی بزرگ هیوندای در میانه در صندوق که به صورت دوتکه باز می‏شود، خودنمایی می‏کند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ سقف پانوراما، باله کوچک و چراغ سوم ترمز روی آن از دیگر شاخصه‏های طراحی خارجی توسان به شمار می‏آید. در مجموع توسان در نمای خارجی پیشرفت نسبتاً چشمگیری دارد، اما هنوز هم می‏توان ردپای سلیقه آسیای شرقی را در آن دید. 

به محض ورود به داخل کابین چنان در ذوقمان خورد که از ادامه بررسی توسان دلسرد شدم. گویی هیوندای یک فلش بک به بیست سال گذشته زده است. استفاده از پلاستیک خشک در کابین توسان به معنای واقعی بیداد می‏کند. فرمان، دسته دنده، داشبورد و رودری‏ها همه و همه عناصر مورد حمله این ماده ارزان قیمت قرار گرفته‏اند. 

در این بین، ورودی‏های هوا و ادوات سیستم تهویه دستی با رعایت علم ارگونومی جای‏گذاری شده‏اند و نسبت به نسل پیشین بهتر عمل می‏کنند. فرمان 3 پره پلاستیکی روی خود ادوات بلوتوث و کروز کنترل را حمل می‏کند و برای تنظیمات کامپیوتر سفری باید از روی آن اقدام کرد. 

نشانگرهای دوار سرعت و دورشمار موتور تا حدودی به نسل پیشین شباهت دارند، با این تفاوت که آمپر سوخت و دمای موتور درون آن‏ها تعبیه شده است. کامپیوتر سفری در میانه این دو نشانگر نقش آفرینی می‏کند. با استناد به پایه بودن نسخه مورد نظر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سیستم صوتی ورودی‏های USB و AUX را هم پشتیبانی می‏کند.

صندلی‏ها روکش پارچه‏ای دارند اما نسبت به داشبورد از کیفیت مطلوب‏تری برخوردارند. حال شاید شما هم از خود بپرسید در کابین توسان چه بهبودی نسبت به نسل قبل حاصل شده است؟ نسل سوم توسان از فضای فوق‏العاده سرنشینان عقب بهره مند شده، فضایی که به راحتی سرنشینانی با متوسط قد 190 سانتی‏متر را در کمال آرامش میزبانی می‏کند. 

فضای صندوق بار با صندلی‏ها به عدد بی نظیر 877 لیتر و در صورت خواباندنشان به عدد 1752 لیتر می‏رسد که بی اغراق می‏توان آن را با یک وانت بار مقایسه کرد. در مجموع کابین نسبت به نسل قبل از ارگونومی مناسب‏تری بهره می‏برد، اما در نمونه پایه کیفیت به شدت ضعیفی دارد و نتوانسته به مثابه طراحی خارجی پیشرفت کند. 

برای ورود و استارت موتور توسان SE باید از سوییچ استفاده کرد که به اقتضای تیپ پایه آن نمی‏توان خرده گرفت. در بخش فنی، تجهیز توسان به موتور 2 لیتری GDi موجب شده نه تنها نسبت به نسل قبل از مصرف پایین‏تری برخوردار باشد بلکه قدرتی در حد و اندازه‏های آن تولید کند.

سامانه GDi توسان جدید با این که 400 سی سی حجم کمتر در مقایسه با موتور نسل قبل دارد، اما می‏تواند 162 اسب‏بخار و 204 نیوتن‏متر گشتاور تولید کند که تا قبل از تست فنی و روی کاغذ، کاملاً قابل قبول به نظر می‏رسند. لیکن نباید از افزایش قدرت موتور به 82 اسب‏بخار به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه در مقابل 3.73 نسل قبل چشم پوشی کرد. 

سیستم تعلیق چهارچرخ مستقل نتوانسته از توسان یک خودروی راحت شهری بسازد. البته این آرایش ضربات کمتری به کابین منتقل می‏کند. 

فرمان برقی در این نسل تا حد زیادی نرم شده و برای ارائه هندلینگ بالا، آن هم در نمونه پایه و با فقدان سیستم حالت‏های مختلف فرمان، باید اندکی مراعاتش را کرد. همین طور که در مورد سواری و هندلینگ توسان صحبت می‏کردیم، به محلی رسیدیم که امکان ثبت شتاب صفر تا صد برایمان مهیا شد. توسان با قوای فنی ذکر شده و حمایت جعبه دنده 6 سرعته خود در 10.6 ثانیه شما را به صد کیلومتر در ساعت می‏رساند که کاهش 1.3 ثانیه نسبت به توسان 2014 را نشان می‏دهد. 

اکنون سؤال این جاست که این آمار و ارقام با وجود کاهش حجم و قدرت موتور چگونه ثبت شده است؟ در پاسخ این سؤال باید گفت رژیم 72 کیلویی و هماهنگی مطلوب‏تر جعبه دنده با فرامین راننده از توسان یک کراس‏اور چابک‏تر نسبت به برادر بزرگتر ساخته است. 

کاهش مصرف سوخت از دیگر محاسن استفاده از این سامانه است. حال توسان تنها 8.3 لیتر در شهر بنزین می‏سوزاند که با احتساب باک 65 لیتری  می‏تواند تا 783 کیلومتر همراه شما باشد. و این یعنی افزایش 200 کیلومتری مسافت در بُعد شهری نسبت به توسان 2.4 لیتری قدیمی. 

مجموعه ترمز به همت حضور دیسک‏ها در هر چهارچرخ و سامانه‏های ضدقفل و توزیع الکترونیکی در یاری با کاهش وزن توسان جدید به راحتی از پس این جثه 1508 کیلویی برمی آید. 

نسل سوم این کراس‏اور در مقابل نسل دوم در طول و عرض شاهد افزایش 65 و 29 میلی‏متری بوده اما از ارتفاع آن 10 میلی‏متر کم شده است. حال به کمک سنسورها و دوربین دید عقب مشکلی در رانندگی و پارک در ترافیک این روزهای شهرهای شلوغ کشور ندارد. 

خلاصه کلام این که هر اندازه توسان 2016 در زمینه فنی و طراحی شاهد پیشرفت و ارتقا بوده، به همان اندازه کیفیت و ساخت کابین آن پسرفت کرده است. اما می‏توان امیدوار بود با وارد شدن گونه لیمیتید به بازار داخلی کشور به عنوان فول‏ترین نمونه عرضه شده توسط هیوندای همانند نسل قبل با ادوات و امکانات رفاهی مناسب‏تر از این نقیصه چشم پوشی کرد. اما تا آن زمان قیمت 80 میلیونی توسان SE در بازار مناطق آزاد هم، توجیهی برای خرید ندارد. 

در پایان از مالک محترم خودرو آقای ارسلان اسفندیاری به جهت همکاری با گروه تست «مجله ماشین» تشکر می‏کنیم.