printlogo

به تازگی شاهد تردد مدلی از نیسان با نام جوک در خیابان های کشورمان هستیم لذا تصمیم گرفتیم تا این خودرو را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر : 14105
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1396 04:00:00

هر گونه کپی برداری از این مطلب و تصاویر در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و  پیگرد قانونی دارد و فقط با اجازه کتبی از «مجله ماشین» بلامانع است.

سلمان امیدبخش، عکس: سید علی موسوی/ «خبرماشین» - طی سالیان اخیر، سلیقه مصرف کننده ایرانی در انتخاب کلاس خودرو، دچار تغییر شده و تمایل به خرید کراس اوورهای جمع و جور بیش از پیش افزایش یافته است و اتومبیل های این رده ، از امکانات رفاهی مناسب  بهره مندند و به عقیده برخی حس رانندگی متفاوتی دارند. به تازگی شاهد تردد مدلی از نیسان با نام جوک در خیابان های کشورمان هستیم لذا  تصمیم گرفتیم تا این خودرو را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. 

نگاه مثبت
تاریخچه برخی از مدل‏های برند نیسان مانند ماکسیما نشان داده که مصرف کننده وطنی به محصولات جدید و به روز نظر کاملاً مثبتی داشته و عرضه آنها در زمان مناسب برگ برنده‏ای است برای نماینده برند. همین موضوع برای جوک اتفاق افتاد. ابتدا با ظاهری خاص و متفاوت، در بازارهای جهانی معرفی شد و استقبال از آن فراتر از انتظار بود. مدل‏های متنوعی را برای آن در نظر گرفته شد و پس از عرضه و موفقیت در بازارهای جهانی، نوبت به ایران رسید تا پذیرای جوک باشد.

اول چشمانش صحبت می کنند!
در بین دیگر خودروها، امکان ندارد که جوک توجه شما را جلب نکند! در اتوبان ارتش هستیم و از جلوی یک کارواش، نیسانی نامتعارف توجهمان را جلب می‏کند. سرعت را کم کرده و در گوشه‏ای می‏ایستیم. به نظر شما برای بررسی طراحی از کدام قسمت شروع کنیم؟ بدنه؟ داخل؟ شک نکنید که اولین مورد چراغ‏های جلو جوک است که روی در موتور قرار گرفته و به راحتی می‏توانید آنها را دیده و تا حدودی در ترافیک شهری و پیچیدن در کوچه و خیابان، به شما کمک می کند تا بر زوایای خودرو مسلط باشید. طراحی جلو آن بیشتر با نمک است تا مدرن! شاید به این خاطر که این روزها مدل‏های متفاوتی از برندهایی مانند لکسس و رنو دیده، بنابراین سنت شکنی جوک از نوع دیگری خاص است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، جلو پنجره و ترکیب آن با چراغ‏ها بیشتر به یک سفینه فضایی شباهت دارد، هر چند بازگو کننده هویت یک نیسان بوده و این موضوع را می‏توان از لوگو و نوار کرومی قطور دور آن متوجه شد. ستون A و شیشه جلو، ترکیب جالبی داشته و همچنان که به سمت عقب می‏رویم، ناگهان دچار شکست شده و خوابیدگی آن، زیبا است.
آینه‏ها و شیشه‏های جانبی را به همراه پف گلگیرها به آن بیفزایید تا در نمای جانبی هم رضایت شما کسب شده باشد. رینگ‏های خودرو را نمی‏توان خیلی زیبا نامید، اما با توجه به تیپ خودرو مناسب هستند.
هستند عناصر دیگری که به خاص بودن این نیسان کوچک کمک می‏کنند، مانند دستگیره در عقب که همانند آلفا رومئو جولیتا نزدیک به بخش بالایی ستون C طراحی شده و همینطور، چراغ‏های زیبای عقب که به چنگک‏های خرچنگ شباهت داشته و در بدنه و شیشه عقب به خوبی جذب شده‏اند.

داخل کابین
با ورود به کابین جوک، شکل غربیلک فرمان شاید تا حدودی نیسان بودن را برای شما تداعی کرده و بقیه موارد بیشتر به سبک و سیاق رنو، به خصوص کپچر نزدیک است. البته دل باز‏تر از آن! ترکیب رنگ طوسی، مشکی و نقره‏ای به زیبایی انجام شده و کیفیت کابین نیز مطلوب است. طراحی صندلی‏ها ارگونومیک و حمایت آنها تقریباً مناسب بوده، اما مطمئناً افراد بلند قد و درشت هیکل، با توجه به سقف کوتاه و شیب‏دار آن به خصوص در قسمت عقب خیلی راحت نخواهند بود. 
در بخش جلویی، نقص و کمبود خاصی ندیدیم. به جز دو مورد. اول اینکه زیر آرنجی در این مدل وجود نداشت. هرچند با توجه به تیپ خودرو از نوع پایه شاید تا حدودی قابل توجیه باشد. صفحه نمایش کوچک در پایین کنسول وسط، هرچند در رابطه با تغییرات دینامیکی خودرو اطلاع رسان خوبی بود، اما توجه به آن در حین رانندگی به آسانی انجام نمی شد.
اسپرت برای شهر
نیسان جوک طی 2 مرحله مورد آزمایش فنی قرار گرفت. یک بار پیش از نقد طراحی و سپس بعد از آن. در مرحله اول سعی بر این بود که با حس و حال رانندگی جوک آشنا شویم. خودرو با ابعاد مناسب و کوچک خود، جهت راندن در ترافیک شهری و کوچه‏های باریک گزینه مناسبی است. آینه‏ها بزرگ بوده و دید به اطراف مناسب هستند، اما برای پارک دوبل حتماً به دوربین دید عقب نیاز داشته که خوشبختانه در این مدل وجود داشت.
جوک در دست اندازها و ناهمواری‏ها محکم نشان داده و با توجه به نیمه- اسپرت بودن آن، نمی‏توان نرمی و راحتی کاملی انتظار داشت. صدای پیشرانه به داخل کابین منتقل نمی شود و عایق بندی مناسب است.
تعویض دنده‏ها هم نرم بوده و این از مزایای گیربکس CVT است. تا به اینجا نمی‏خواهیم که مقایسه‏ای داشته و فرض بر این است که جوک در بازار ایران، فعلاً رقیبی ندارد. در این صورت، آن را بهتر خواهیم شناخت.
در مرحله دوم، فرصتی پیش آمد تا در مسیر بزرگراهی، فرزند خاص نیسان را محک بزنیم. در ابتدا باک را پر کرده تا با خیال راحت به ادامه آزمایش بپردازیم. بنزین توصیه شده برای جوک، سوپر بوده و البته نیازی به مکمل نیست. حرکت کرده و برای کمی هیجان بیشتر، حالت اسپرت را انتخاب می‏کنیم. سخت است که به آن صفحه نمایش کوچک نگاه کرده و ببینیم چه تغییراتی حاصل شده، اما پدال گاز تیزتر شده و تغییر صدای اگزوز تا حدودی محسوس بود. این بار، سر حال‏تر از قبل طی مسیر کرده و شتاب‏گیری مناسبی را تجربه می‏کنیم. با توجه به گیربکس CVT و موتور 6/1، نمی‏توان از جوک انتظار زیادی داشت، اما دینامیک آن در هر صورت رضایت بخش بود.
دوست داشتم به سرعت‏های بالاتر هم دست پیدا کنم، اما رعایت قوانین و البته هشدارهای صوتی سیستم ناوبری جهت رعایت حداکثر سرعت، ما را   منع می کرد. جوک در بخش ترمز هم قوی عمل کرده و نیروی ایستایی حاصله امنیت مناسبی را برایتان فراهم خواهد کرد. با وجود برندی مانند نیسان، باید در زمینه‏های مختلف ایمنی خیالمان راحت باشد.
 
ذهنیت مثبت
با بررسی برندها و مدل‏های جدیدی که طی سالیان اخیر به بازار خودرو ایران راه پیدا کرده‏اند، عوامل زیادی را می‏توان نام برد که بر موفقیت محصول جدید مهر تأیید می‏زنند. به عنوان مثال، زیبایی و خوش چهره بودن یکی از آنها است. ولی مهم‏تر از آن، تصویری است که از قبل در ذهن خودرو دوستان نقش بسته و هر برندی به یک نوع در بین آنها مشهور شده است. نیسان از ابتدای حضورش در کشورمان، پرقدرت ظاهر شده و این موضوع با وجود تجربه‏های ناموفقی مانند مورانو رنگ نباخته و طرفدارانش کم نیستند. همین باعث شده تا جوک با خیال راحت بر خیابان‏ها قدم گذاشته و علاقه‏مندان آن در حال افزایش باشند.

ایرانی های ماشین باز!
تقسیم بندی و بررسی نوع خریداران با در نظر گرفتن تمامی خصوصیت‏ها و سلیقه ها، کار آسانی نیست. چون همانند سال‏های قبل این طور نیست که یک مرد مسن و جا افتاده تویوتا پرادو سوار شده و جوک را اصلاً مناسب خود نبیند! دقیقاً بر عکس این مورد وجود دارد. تجربه یک سال حضور تیوولی در بازار کشورمان نشان داد که هر کسی می‏تواند چنین اتومبیل‏هایی داشته و به سن و جنسیت، طبقه اجتماعی و رتبه شغلی نمی‏تواند خیلی مرتبط باشد. دلیل آن هم کاملاً مشخص است: مصرف کننده ایرانی بر حسب بودجه و سپس ظاهر و برند، خودرو می‏خرد، نه بر اساس کاربردی بودن یک خودرو! بعد از آن می‏توانیم به آپشن‏ها، کشور سازنده و خدمات پس از فروش نیز اشاره‏ای داشته باشیم. هر چند، در حال حاضر مواردی مانند؛ مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و البته راحتی استفاده در شهر اهمیت دارند، اما واقعیت این است که ما ایرانی‏ها، خیلی خودرو دوست و به اصطلاح ماشین باز هستیم! جوک را هر کسی ممکن است بخرد، یک مرد میان سال برای خود یا همسرش، و یا می‏تواند از طرف والدین برای فرزندان خریداری شده و افراد مجرد و یا خانواده‏های کم جمعیت بین سنین 20 تا 40 سال، از طرفداران آن شوند. این انتخاب‏ها در برخی موارد احتمالاً برای کلاس و پرستیژ بوده تا افراد خود را خاص نشان دهند، موردی که جوک به آنها کمک خواهد کرد!

جوک سهم می خواهد!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، جوک در بازار خودروی ایران تقریباً بدون نگرانی پیش خواهد رفت. رقیب مستقیمش، سانگ یانگ تیوولی بازار مناسبی از این سگمنت یا بهتر است بگوییم، گستره قیمتی خودروهای کراس‏اوور کوچک را در اختیار دارد. اما به زودی جوک سهمی بیشتر از آن داشته و به پشتوانه موارد عنوان شده بر موقعیت این کره‏ای زیبا قطعاً تاثیر خواهد گذاشت. همچنین، بدنه جوک تلفیقی از حس شاسی بلند کوچک با خطوط منحنی و گرد بوده که جعبه‏ای بودن در آن کم‏تر به چشم می‏آید و بیشتر فرمی کوپه و نیمه عضلانی دارد! اهمیت این موضوع زمانی اتفاق می‏افتد که بدانید گزینه اسپرت و توربو 190 اسب‏بخاری آن به زودی عرضه می‏شود؛ و آپشن‏های فنی و رفاهی بیشتری برای انتخاب خواهید داشت.

اما و اگر!
جوک کراس‏اووری است با پشتوانه قوی، طراحی متفاوت و جذاب که عملکرد آن در بخش‏های رفاهی، ایمنی و فنی رضایت بخش است. نکته باقیمانده اینکه، اگر وارد کننده بتواند در زمینه فروش و خدمات پس از فروش آن، حرفه‏ای و فعال ظاهر شده و افزایش قیمت غیر منطقی گریبان‏گیر جوک نشود، دیگر محصولات نیسان، ورود موفق خود را به جوک مدیون هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از شرایط فروش و قیمت خودروهای نیسان در ایران اینجا کلیک کنید