printlogo

تاریخچه تویوتا به مانند کتابی دوست داشتنی و جذاب است که باید بارها خوانده و از پشتکار، خلاقیت‏ و صبر و حوصله مردان ژاپنی درس بگیریم.
کد خبر : 14107
تاریخ انتشار : 13 خرداد 1396 05:43:00

هرگونه کپی برداری از این مطلب و تصاویر ضمیمه در سایت های اینترنتی و نشریات کاغذی حتی با ذکر منبع ممنوع و پیگرد قانونی دارد و فقط با مجوز کتبی از «مجله ماشین» بلامانع است.

سلمان امیدبخش، عکس: سید علی موسوی/ «خبرماشین» - تاریخچه تویوتا به مانند کتابی دوست داشتنی و جذاب است که باید بارها خوانده و از پشتکار، خلاقیت‏ و صبر و حوصله مردان ژاپنی درس بگیریم. اینان با وجود آن همه سختی و آوارگی بعد از جنگ جهانی دوم به پا خاستند تا دنیا را متحیر کنند. نوه و نتیجه‏ های تویوتا هم اکنون بیش از پیش شاهد دگرگونی در خاندان عظیمی هستند که هنوز هم برای توصیف کیفیت محصولات آن واژه ‏ای نمی‏ یابیم، اما فراتر از واژگان، در هوای سرد آذر ماه،احساسی گرم و خودمانی، مجدداً تویوتا و تویوتا بودن را برای ما تعریف کرد. در آزمون رانندگی تویوتا پریوس با ما همراه باشید تا این سامورایی مدرن را بیشتر بشناسیم. 

 

برخلاف همیشه 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، فردای آن روز برفی عجیب و غریب که همه را شوکه و گرفتار و قرار ملاقات ما را نیز کنسل کرد، پریوس در مقابل من است. برایم جالب بود که حتی قبل از آشنایی و صحبت با مالک باید صبر می‏ کردم تا ایشان پرسش‏ های متعدد رهگذری علاقه‏مند که پریوس توجهش را جلب کرده بود، پاسخگو باشند! هوا سرد بود و من دوست داشتم هرچه زودتر داخل خودرو نشسته و استارت زده و حرکت کنیم. بنابراین بر خلاف همیشه که با نقد طراحی شروع به کار می ‏کردم، آزمایش رانندگی را کاملاً ترجیح دادم. داخل خودرو نشستیم، صندلی‏ های نسبتاً گود پریوس واقعاً راحت و نرم هستند. خیلی برای تنظیم صندلی آن به زحمت نیفتادم. به دور و بر کابین نگاهی انداخته و تحسین ‏ها شروع می ‏شود. محیطی خودمانی و صمیمی، با مواد، کیفیت و ارگونومی کاملاً مناسب. وجود رنگ آبی واقعاً آرامش بخش بوده و سریعاً با بخش‏ های مختلف پریوس ارتباط برقرار می‏ کنید. با فشار پا روی پدال ترمز و بعد از آن دکمه استارت، یک لحظه تصور کردم که ماشین روشن نیست، اما مالک عنوان کرد که پریوس روشن شده است! واقعاً بی ‏صدا. دسته دنده بسیار کوچک آن در محلی کاملاً متفاوت نصب شده و جلوتر از محل معمول قرار دارد. فشار دنده به سمت چپ و بعد پایین ترمز الکترونیکی را غیر فعال می کند و به آرامی حرکت می‏ کنیم. فکر می‏ کنم هنوز دو دقیقه از زمان حرکت نگذشته بود که من عاشق پریوس شدم. درست مانند دوستی که سالیان سال است در کنارش زندگی کرده و کاملاً اخلاق‏ های او را شناخته ‏ام! بیشتر گاز داده و در اینجا می‏بینم که عدد 72 از 100 ثبت شده است. بنا بر توضیح مالک متوجه می ‏شوم که بر اساس نوع رانندگی هر چقدر به سمت رانندگی ملایم رفته و فشار روی پدال گاز کمتر باشد؛ امتیاز به 100 نزدیک ‏تر خواهد شد. اما من دوست دارم بدانم که شتاب پریوس چگونه است، بنابراین روی پدال گاز بیشتر فشار می‏آورم. از حرکت سریع و شتاب خطی و ملایم پریوس خوشنود و راضی پیش می‏ رویم. در حین رانندگی با هر خودرویی، فرقی نمی‏ کند که چه ارتفاعی از سطح زمین داشته باشد، شاسی بلند یا اسپرت، همیشه سعی می‏کنم در سرعت گیرها و دست‏اندازها، کاملاً مراقب باشم. ذات پریوس هرچند که نرم است، اما به واسطه ارتفاع نسبتاً پایین باید مراقب بود، هرچند در مواجه با دست‏ اندازها با وقار رفتار کرده و به واقع ساختار محکم و به قول معروف استخوان داری دارد. علاوه بر این، باید به ترکیب رینگ و لاستیک که در این زمینه هم نقش مهمی ایفا می‏ کند، اشاره‏ ای داشته باشم. همچنان که با پریوس به رانندگی مشغولم، دید به جلو، عقب و کناره‏ های آن را نیز ارزیابی می ‏کنم، در یک کلام، طراحی ستون ‏ها و شیب آنها استادانه و حرفه‏ ای انجام شده است، با وجود آینه‏ های بزرگ کناری هیچ‏ گونه نگرانی از اطراف خود نخواهید داشت، به‏ ویژه زمانی که بدانید به رادار نقطه کور نیز مجهز شده است. علی موسوی، عکاس مجله در صندلی عقب نشسته و فضای عقب را خوب و هیجان‏انگیز ارزیابی می ‏کند. یک نکته اینکه راحت بودن اتاق به‏خصوص برای سرنشینان عقب تنها به فاصله دو محور مربوط نیست، بلکه فضای دید جلو و کناره‏ها و حس آرامشی که به شما دست می ‏دهد نیز از جمله عوامل تعیین کننده هستند، موردی که در پریوس به کمال رسیده و همه سرنشینان در آن خشنودند. بهتر است کیفیت آن را با مرسدس CLS مقایسه کنم تا به میزان راحتی که شرحش رفت، پی ببرید. 

برایم جالب بود که در جلو چشمانم از کیلومتر شمار و دورسنج موتور خبری نبوده و همه به مانیتوری در بخش انتهایی شیشه جلو منتقل شده است. وضوح سیستم صوتی بسیار خوب است و نکته‏ای که توجهم را به خود جلب کرد، وجود مکانی در کنسول وسط برای شارژ موبایل بود. شما می‏توانید به وسیله مانیتور وسط نیز تنظیماتی را داشته باشید. علاوه بر اینکه پریوس با امتیاز دادن شما را ترغیب کرده که آرام و یکنواخت برانید، با نشان دادن وضعیت مصرف بنزین و مسافت‏های طی شده در روزهای گذشته این امکان را به شما می‏دهد که گزارشی از عملکرد خود داشته باشید. می‏گویند آدم‏های باهوش و اقتصادی و هرکسی که دوست دارد از میزان هزینه‏هایش کنترل و گزارشی داشته باشد؛ آنها را به تفکیک روز در سر رسیدی یادداشت می ‏کند، بنابراین اگر بگویم که پریوس دوست باهوش شما در کنترل مصرف بنزین است، سخنی به گزاف نگفته‏ام. 

 

طراحی ظاهری

پریوس با آن خطوط و احجام و چهره جسور و پرهیجان، هر جا که باشد کاملاً جلب توجه می ‏کند. نه تنها برای عابرین و خودروهای هم رده، بلکه برای آلمانی ‏های مغرور و کره‏ ای‏ های پر آپشن نیز جذاب است. این مورد هم در روز آزمایش اتفاق افتاد و هم بنا بر گفته مالک، از زمان خریداری پریوس، مالکین خودروهای گران قیمتی مانند بی‏ام دبلیو همیشه با تعجب و شگفتی به فرزند خاموش و پاک تویوتا نگریسته‏ اند. پس از یافتن مکانی خلوت، برای عکاسی توقف می ‏کنیم. جذابیت بدنه پریوس سرما را فراری داده و مرا به تفکر بیشتر و بیشتر درباره این تویوتای دوست داشتنی وادار می‏ کند. برایم جالب است که با وجود داشتن رینگ و لاستیک نه چندان بزرگ-شاید هم سایز L90-چگونه ممکن است با خطوط و حجم های بزرگ آن تناسب داشته باشد!؟ اما این تناسب به بهترین نحو وجود دارد. کیفیت رنگ بدنه فوق العاده بوده و چراغ‏های جلو و عقب پریوس متفاوت و زیبا هستند. بویژه زمانی که در شب بدرخشند، ممکن است تصور کنید که یک سوپر اسپرت به شما نزدیک می ‏شود، پریوس واقعاً در دنیای هیبریدی یک پیشرو است. 

نکته جالب اینکه هر زمان که به دستور عکاس مجله می ‏خواستم زاویه و جهت پریوس را تغییر دهم، تصورم بر این بود که خودرو خاموش است! اما مالک هم هر بار می‏گفت: موتور روشن است! نگاهی به پیشرانه جمع و جور آن این حس را به من دست داد که از محافظ ولتاژ هم کم سر و صداتر است. البته این مورد علاوه بر مزیت می‏ تواند در رانندگی شهری و کوچه پس کوچه‏ها دردسرساز شود، آن هم با فرهنگ و مدل رانندگی ما که حتی خیلی از رانندگان با هزار یک بوق و شیپور، چراغ و نورافکن متوجه نمی ‏شوند که یا دارند از خط خود خارج می ‏شوند و یا ورود ممنوع می‏ آیند! به این بی صدایی قبلاً هم ایراد گرفته شده بود، آن هم اعتراض مرسدس و ب‏ ام ‏و نسبت به لکسس، برادر شیک پوش تویوتا. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، آخرین تصاویر تهیه شده و دوست دارم این بار در جایگاه سرنشین عقب قرار بگیرم. همچنان که مالک به رانندگی مشغول بوده و من هم رفتار پریوس را بررسی می ‏کنم، از وی می‏ خواهم که در حالت تمام الکتریکی براند. البته در این زمان متوجه می ‏شویم که شارژ باتری‏ ها برای این حالت کافی نبوده و باید پس از طی مسافتی و ترمزگیری‏ های متعدد، شارژ شود. حال بعد از مدتی رانندگی در حالت الکتریکی زمان خداحافظی است. کمتر مایل بودیم که عکس در حال حرکت نیز تهیه کنیم، اما بازی آفتاب کم رمق روی بدنه زیبا و مدرن پریوس دیدنی است. بی ‏معطلی پشت هایلوکس نشسته و عکس ها را تهیه می ‏کنیم. به قدری این هایلوکس سر و صدا کرد که برایم قابل باور نبود که ساعتی پیش با یک سامورایی بی ‏سر و صدا رانندگی می‏ کرده ‏ام! 

مالک پریوس به علت علاقه زیاد به مصرف سوخت اقتصادی و فناوری خودروهای هیبریدی، مدل‏ های موجود را بررسی و سپس به خرید پریوس اقدام کرده‏اند. البته رشته تحصیلی ایشان نیز که مهندسی IT است، در این انتخاب بی‏تأثیر نبوده است. پس می‏شود گفت که وقتی کسی بنا بر دانش، تحصیلات و نیازهای خود، گزینه‏ ها را بررسی و سپس برای خرید اقدام می ‏کند، بهترین و مؤثرترین شیوه را در پیش گرفته است. اما این یک سوی میدان است و در سوی دیگر وارد کننده قرار دارد. پریوس می ‏تواند در کنار خودروهای هم اندازه و هم قیمت خود، چه از خانواده تویوتا و چه رقبا، گزینه مناسبی به شما رود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت و شرایط فروش خودروهای تویوتا اینجا کلیک کنید