printlogo

سیتروئن برای همه ایرانی ‏ها یادآور ماشین هایی موفق است. اما مهم‏ تر از آن‏ ها نامی است که اولین بار در سال 1955 به میان آمد. DS دوباره در سال 2007 تکرار شد اما این بار به عنوان یک برند مستقل لوکس ‏ساز هم چون لکسس تویوتا و یا اینفینیتی نیسان.
کد خبر : 14108
تاریخ انتشار : 14 خرداد 1396 02:55:00

هر گونه کپی برداری از این مطلب و تصاویر در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و  پیگرد قانونی دارد و فقط با اجازه کتبی از «مجله ماشین» بلامانع است.

سید سروش سیدی، عکس: سامان صدیقی / «خبرماشین» - سیتروئن برای همه ایرانی ‏ها یادآور ماشین هایی موفق است. اما مهم‏ تر از آن‏ ها نامی است که اولین بار در سال 1955 به میان آمد. DS دوباره در سال 2007 تکرار شد اما این بار به عنوان یک برند مستقل لوکس ‏ساز هم چون لکسس تویوتا و یا اینفینیتی نیسان. 

در شماره 401 مجله ماشین یک آزمایش گروهی با حضور اولین مدل از DS یعنی 5  انجام دادیم که در آن تست توانست به مقام دوم دست یابد اما این بار نوبت به پر فروش ‏ترین مدل این برند در بازار کشورمان می ‏رسد.

 

سبک جدیدی از طراحی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ روز ملاقات سراسر شمال شهر تهران را برف، سفید پوش کرده بود. خودرو را در پارکینگ‏ در شمال شهر ملاقات کردم و ترجیح دادیم که در همان لوکیشن، عکس‏ های ثابت آن را ثبت کنیم. پس فرصت مناسبی بود تا طراحی آن را مورد ارزیابی قرار دهم. چراغ‏های بزرگ بومرنگ مانند و نوار نئون L شکلش، میزبان جلو پنجره بزرگ کروم و لوگوی DS در میان مشبک‏ های آن هستند. در زیر جاپلاکی ورودی دیگری جهت تغذیه مناسب توربوشارژ تعبیه شده و در دو طرف آن مه‏ شکن ‏ها هم چون نوار نئون چراغ‏ ها ترسیم شده ‏اند که قابلیت گردش در سر پیچ ‏ها را هم دارند. روی کاپوت هم چون مرسدس بنز یک لوگوی کوچک دیگر حک شده و چند خط نسبتاً پف کرده سادگی را از این بخش دور کرده ‏اند. 

رینگ ‏های 5 پره 18 اینچی با طرحی شبیه به پره ‏های توربین و لاستیک‏ های ساخت میشلن با سایز 235 اولین بخش چشمگیر نمای جانبی هستند، باربند کروم سقف، تا انتهای شیشه عقب امتداد پیدا کرده و گویی از ستون C به بعد از خودرو جداست. آینه‏ ها طرحی زیبا و آیرودینامیک دارند و برای کنتراست بیشتر به رنگ مشکی درآمده‏ اند. روی گلگیرها و خط شانه از اغراق بی مورد پرهیز شده و تمام خطوط، نرم و آرام هستند. 

کمی عقب‏ تر که بروید چراغ ‏های بزرگ نمای عقب با آن لوگوی DS در میانه، جور سادگی این بخش را می ‏کشند. شیشه عقب کمی کوچک طراحی شده اما در بالای آن یک بال کوچک و چراغ سوم ترمز روی آن قرار گرفته است. اگزوزها با یک نوار کروم سراسری به هم متصل شده‏ اند و ظاهری مدرن دارند. مه‏ شکن‏ها در بالای اگزوز و دو طرف جاپلاکی به صورت افقی ترسیم شده ‏اند و به قدری خالی از هیجان هستند که گویی فقط برای رفع تکلیف طراحان نصب شده باشند.

 

کابینی فراتر از قیمت

با اجازه مالک در را باز می‏ کنم و با این که بارها قبلاً در مراس نمایش DS  حضور یافته ‏ام اما باز هم به محض ورود، به یاد کلماتی چون زیبا و با کیفیت افتادم. قطعا اولین شاخصه این کابین زیبا، طرح صندلی‏ هاست که هم چون بند ساعت‏ های مچی نظرتان را به خود جلب می‏ کند. روی این صندلی‏ های با کیفیت که بنشینید فرمان D شکل با لوگوی DS و چرم موکا و مشکی مهر تأییدی بر لوکس بودن این ماشین می‏زنند. ادوات مربوط به سیستم صوتی و سیستم کروز و محدود کننده را هم روی فرمان نصب کرده‏ اند. پشت آن صفحه نمایش دهنده دورشمار موتور، کیلومترشمار و همچنین صفحه TFT قرار گرفته که باید گفت به هیچ وجه به ماهیت یک خودروی لوکس نمی ‏خورند. 

ورودی‏های سیستم تهویه در وسط و دوطرف داشبورد با اشکال ناهمگون و شبیه به ذوزنقه طراحی شده‏ اند و دور آن‏ ها را با نوار کروم پوشانده ‏اند. صفحه نمایش 7 اینچی در کنار خود دکمه استارت اتومبیل را می ‏بیند که درون یک قاب فیبرکربن مانند احاطه شده ‏اند. ادوات مربوط به سیستم صوتی، دکمه چراغ خطر و ادوات مرتبط با سیستم تهویه دوگانه در راستا ارگونومی بهتر در بخش زیرین کنسول قرار گرفته ‏اند. دسته دنده با روکش چرم و کروم یک نقص طراحی دارد، گردگیر زیرین جعبه دنده، که سال‏هاست که منسوخ شده است. دکمه الکترونیکی ترمز پارک و یک دکمه دوار پنج حالت مختلف رانندگی را برای ماشین شما تنظیم می ‏کنند. پیاده شدم تا فضاسازی بخش عقبی را بررسی کنم. در کمال ناباوری فضای سر در این کراس‏ اوور بهتر از فضای پای آن است و سرنشینی با قد 180 سانتی ‏متر در پشت راننده ‏ای هم قد و قواره خود خیلی زود از سفر با این لوکس فرانسوی خسته می‏شود. در مبحث فضای بار حجم 500 لیتری این بخش نیاز یک خانواده 4 نفره را به صورت کامل پوشش می ‏دهد. 

 

قلب مشترک با ب ام و

آنقدر در سرمای پارکینگ ایستاده بودیم که تنها فکری که در سرم می‏ گذشت تست سواری این کراس‏ اوور بود. قبل از این که از پارکینگ خارج شویم این ‏ها را هم بگویم که DS6 روی پلت ‏فرم PSA PF2 پژو-سیتروئن ساخته می ‏شود که برادران دیگرش همچون خود DS5 و پژو 3008 روی آن جای گرفته ‏اند. DS6 مختص بازار چین ساخته شده و کارخانه آن به صورت یک سرمایه‏گذاری مشترک بین چانگان PSA و فرانسه بنا شده است. البته DS برای بازار اروپا نمونه DS6 WR را راهی میدان می ‏کند. طبق آمار و ارقام برند DS با نزول 18 هزار دستگاهی در سال 2015 توانسته بیش از 100 هزار دستگاه در سراسر جهان به فروش برساند. به انضمام این که بد نیست بدانید موتور 1.6 لیتری DS حاصل سرمایه‏ گذاری مشترک ب‏ ام ‏و و پژو-سیتروئن است که با ب ‏ام ‏و 316 اشتراکات فراوانی داشته اما اندکی از قطعات آن ارزان ‏سازی شده است. .

 

اسپرت یا خانوادگی؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ تعریف یک اسب‏ بخار به ازای هر 5/9 کیلوگرم از وزن حکایت از اتومبیلی نه چندان سریع را بازگو می‏ کند. جعبه دنده 6 سرعته ساخت Aisin ژاپن را در حالت حرکت قرار دادم، گیربکس توسط دو دکمه بسیار کوچک در پشت دسته دنده، حالت اسپرت و برفی را آماده کرده که نگارنده را به یاد 206 اتوماتیک می‏اندازد. 

DS6 به لطف تعلیق مک فرسون و غیر مستقل محور پیچشی از سواری نسبتاً خشکی برخوردار است تا همان طور که اثری از لوگوی سیتروئن در آن نمی‏ بینید خبری از حس و حال سواری نرم با آن هم نباشد. لیکن نکته مثبتی که به بار آورده هندلینگ مناسب آن است. خروجی پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ ،عدد 160 اسب‏ بخار را نشان می‏ دهد، هم چنین می‏تواند تا 240 نیوتن‏متر گشتاور را تا دور 4500 در اختیارتان بگذارد. که در عمل آن را وسیله ای نسبتا چالاک می کند. 

با گذاشتن جعبه دنده در حالت اسپرت و فشار روی پدال گاز تمامی عوامل دست به دست هم دادند تا این عدد به مرز دو رقمی شدن نرسد و در کمتر از 9/9 ثانیه جثه 1.5 تنی DS را به مرز صد کیلومتر در ساعت برسانند. با کمی دقت همان اتفاقی که انتظارش را می‏کشیدم رقم خورد. توربو لَگ یا همان سکته توربو! موردی که بیش از برادرش DS5 در آن مشهود است. موتورهای توربو نیاز به سوخت با اکتان بالا دارند. پس اگر توانایی استفاده از اکتان مجزا در 90 درصد سوخت گیری‏ هایتان را ندارید به سراغ خودروهای پرخوران شده نروید. 

DS6 هم به استناد همین موضوع نمی‏ تواند در کامپیوتر سفری عددی کمتر از 7.8 لیتر را در سیکل‏ های ترکیبی برایتان نمایش دهد. و از آن جایی که اکثر مالکین استفاده درون شهری بیش از سفرهای برون شهری است این عدد به 10 تا 12 لیتر در صد کیلومتر افزایش می‏ یابد که با احتساب باک 60 لیتری 550 تا 600 کیلومتر شما را پوشش می ‏دهد.

اتومبیلی که ترمزهایش در روزهای برفی سال شما را سربلند کند قطعاً در تمام فصول همین طور خواهد بود. این دورگه فرانسوی هم به لطف سیستم چهارچرخ دیسکی و سامانه ‏های ضد قفل، توزیع الکترونیکی و ترمز اضطراری کاملاً گوش به فرمان است. 

در مورد توانایی‏های آفرود یک کراس‏اوور نباید خیلی خوش بین باشید. قطعاً فاصله 16.2 سانتی ‏متری کف تا زمین، فاصله‏ای نیست که تضمین کننده هر جاده ‏ای باشد. 

 

اغلب خوانندگان مجله ماشین می پرسند که آیا دی اس دارای خدمات پس از فروش مناسب است که در پاسخ باید اظهار داریم بله. بنا بر ادعای نمایندگی در صورت موجود نبودن قطعه مورد نیاز، شرکت مادر متعهد است در حداکثر سه روز کاری و به وسیله پست هوایی مرسوله مورد نظر را به دست مشتری برساند. هرچند که DS دارای سطح کیفی لازم و پیچیدگی فنی و ساختاری است اما قطعا ایرادات آن برطرف خواهند شد. 

مالک DS6  مورد آزمایش ما قبل از خرید این خودرو مالک سه دستگاه ب ‏ام‏ و‏ های مختلف بوده‏اند و از خرید کنونی خود راضی هستند و حتی آن را به سایر دوستان پیشنهاد داده ‏اند.

قبل از ورود این کراس‏ اوور به بازار ایران، DS6 توسط نویسندگان مجله ماشین در فرانسه مورد آزمایش قرار گرفت اما در یک نگاه اجمالی لیست بلند بالای امکانات رفاهی-ایمنی آن شامل 6 اربگ، تهویه دوناحیه ای مجزا برای ردیف عقب، گرمکن و ماساژور صندلی، سنسور جلو و عقب، 5 حالت مختلف رانندگی، ترمزهای مجهز به سامانه‏ های ایمنی، هشدار نقاط کور، کنترل پایداری، کنترل لغزش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، صندلی‏ های Isofix و. . . نشان می ‏دهد که پرداخت بهای 226 میلیون تومان برای این امکانات و توانایی ‏ها آن چنان هم گزاف نیست. 

در پایان از آقای حسین رئیسی و آقای ایمان ذاکریان به جهت همراهی و هماهنگی با تیم تست مجله ماشین تشکر می‏ کنیم.  

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از شرایط فروش و قیمت محصولات DS اینجا کلیک کنید