printlogo

مهندس برزو سپاسی
کد خبر : 14168
تاریخ انتشار : 27 خرداد 1396 13:37:00

«خبرماشین» – عضو ارشد هیات تحریریه و دبیر بخش کلاسیک و خودروهای تاریخی «مجله ماشین» عقیده دارد، تاکسی های نارنجی با سقف سفید می توانستند به نماد شهرهای ایران تبدیل شوند و حتی به جذب علاقمندان و توریست کمک نمایند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، مهندس برزو سپاسی با انتشار یادداشتی تحت عنوان «تاکسی نارنجی را برگردانید» نوشت:

در دهه 1330 خورشیدی تاکسی های داخل شهری ایران به رنگ سفید و مشکی بودند ولی در یک اقدام حساب شده و با هدف تشخیص راحت تر تاکسی برای مسافران و نیز تفاوت رنگ با اتومبیل های پلیس، رنگ آنها به نارنجی تغییر داده شد و پس ازآن تقسیم بندی رنگی اتومبیل های عمومی به این صورت در آمد.


اتومبیلهای اداره پست زرد، تاکسی ها نارنجی، آمبولانس سفید، آتش نشانی قرمز و خودروهای پلیس مشکی و سفید بودند. بدین ترتیب تاکسی های نارنجی با رنگ زیبای خود شهرها را از حالت یکنواختی در آورده و نشاط را به منظره شهر بخشیدند. تا سال 1345 تاکسی های فیات 1100 ساخت ایران بیشترین سهم را از تاکسی های شهرها داشتند ولی با عرضه پیکان تاکسی نارنجی ایران ناسیونال این محصول به تدریج فیات را کنار زد و فرمانروای نارنجی رنگ خیابان ها شد. اما در آن سال ها، تاکسی ها کولر نداشتند و رانندگان تاکسی بر طبق عادت، یک حصیر را به بالای سقف اتومبیل خود می بستند و در ظهر تابستان آنرا خیس می کردند که مانعی برای گرم شدن داخل اتاق توسط اشعه آفتاب باشد تا آنکه در سال 1349 سازمان تاکسیرانی برای نظم بخشیدن به وضعیت ظاهری تاکسی های داخل شهری، طی بخشنامه ای اعلام نمود که سقف تمام تاکسی های نارنجی باید به سفید تغییر رنگ داده شود.

علت این امر، رشد روز افزون ورود توریست های خارجی به ایران و منظره نا زیبایی بود که این حصیرها بر روی سقف خودروها در شهرها به وجود می آوردند. از سوی دیگر با سفید شدن سقف خودرو، جذب نور خورشید و در نتیجه گرم شدن داخل اتاق به حداقل می رسید و در نهایت این اقدام باعث مشخص شدن تاکسی ها و سایر اتومبیلهای شخصی نارنجی رنگ در سطح شهر می شد. پس از ابلاغ بخشنامه، تاکسی های نارنجی معمولی به صورت دو رنگ در آمدند و به تدریج در شهرها پراکنده شدند و به صورت بخشی از هویت شهرهای ایران تبدیل شدند.


متاسفانه با به بازار آمدن اتومبیلهای جایگزین پیکان تاکسی، نظیر سمند و پژو 405 سازمان تاکسیرانی بدون هیچ مطالعه ای رنگ تاکسی ها را از نارنجی به زرد تبدیل نمود. غافل از اینکه در تقسیم بندی رنگی تاریخی اتومبیلهای دولتی و عمومی، رنگ زرد به خودروهای اداره پست تعلق داشت. کاش تصمیم گیران کارگروه تغییر رنگ تاکسی ها، قبل از آنکه تاریخ تاکسیرانی را به سطل خاکروبه بسپارند کمی در مورد آن تحقیق می کردند. تاکسی های نارنجی با سقف سفید می توانستند به نماد شهرهای ایران تبدیل شوند و حتی به جذب علاقمندان و توریستهای بین المللی کمک نماید. همان راهی که لندن با تاکسی های مشکی و اتوبوسهای قرمزش و نیز نیویورک با تاکسی های زرد رنگش پیمود. تاکسی نارنجی با سقف سفید حتی لیاقت آنرا دارد که توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی گردد.