printlogo

تصور کنید که حدود 10 سال پیش شاسی بلندی از کشور چین با توانایی حمل 7 سرنشین، پیشرانه توربوشارژردار و امکان قفل دیفرانسیل به بازار معرفی می‏ شد! طبیعتاً تویوتا پرادو و لندکروزر بودند که چنین مشخصاتی را ارائه داده و حتی خریداران هیوندای سانتافه و کیا سورنتو را تنها در ظاهر به عنوان اس ‏یو وی قبول داشتند، اما به نظر می‏ رسد که امسال خودرویی از چین با دست پر به میدان آمده است.
کد خبر : 16672
تاریخ انتشار : 21 تیر 1397 - 12:30

هر گونه کپی برداری کامل یا بخشی از مطالب این سایت در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی، شبکه های اجتماعی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و فقط با اجازه کتبی از «خبرماشین» بلامانع است. 

«خبرماشین» - سلمان امیدبخش - عکس: سید علی موسوی / تصور کنید که حدود 10 سال پیش شاسی بلندی از کشور چین با توانایی حمل 7 سرنشین، پیشرانه توربوشارژردار و امکان قفل دیفرانسیل به بازار معرفی می‏ شد! طبیعتاً تویوتا پرادو و لندکروزر بودند که چنین مشخصاتی را ارائه داده و حتی خریداران هیوندای سانتافه و کیا سورنتو را تنها در ظاهر به عنوان اس ‏یو وی قبول داشتند، اما به نظر می‏ رسد که امسال خودرویی از چین با دست پر به میدان آمده است. 

 

جعبه بزرگ
در اولین برخورد با فوتون ساوانا طول زیاد وسیله و بزرگی آن به چشم می‏ آید. از نمای جانبی با تویوتا پرادوی 3 نسل قبل شباهت‏ هایی دارد و وجود برچسب‏ هایی در این بخش به چنین موردی بیشتر تأکید می‏ کند. البته بخش جلوی این شاسی بلند چندان زیبا نیست و ترکیب جلو پنجره با سپر و چراغ‏ ها کمی نامانوس است. در حقیقت این بخش بین ایجاد طرحی ساده و خشن گم شده ولی در کل نقصی هم در این قسمت مشاهده نمی ‏شود. طراحی عقب این جعبه چینی یادآور خودروهای برند سانگ یانگ خواهد بود که اگر هم کلیت طراحی ساوانا را بررسی کنید، باز هم به یاد برند کره‏ ای مورد اشاره خواهید افتاد. با این وجود، وقتی از اتومبیل اس‏ یو وی با ظرفیت 7 سرنشین نام می ‏بریم، ناخود آگاه ذهن به سمت طراحی جعبه‏ ای و با کمترین ظرافت و خطوط شکسته متمایل شده که بر فضای داخلی کاربردی و بزرگ تأکید دارد. 

 

تخته گاز رفتن با تسلط کامل 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از «مجله ماشین»؛ ورود به داخل ساوانا به راحتی انجام شده و روی صندلی ‏های بزرگ آن می ‏نشینیم. ابعاد بزرگ و دید مطلوب به افراد در اولین قدم برایمان خوشایند است. سوئیچ را چرخانده و پیشرانه 2 لیتری توربوشارژردار را از خواب بیدار می ‏کنیم. اتومبیل از زمین کنده می‏ شود که این موضوع باعث تعجب ما شد. با وجود ابعاد بزرگ مانورها به ‏راحتی انجام شده و نقطه کوری در اطراف وسیله مشاهده نمی‏ شود. تعلیق ساوانا چندان نرم نیست، اما با‏توجه به کلاس خودرو قابل ‏قبول است. این اس‏ یو وی پایداری مناسبی در مانورها از خود نشان داده و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ZF وظیفه خود را به خوبی انجام می ‏دهد. جالب است که برند های چینی هنوز هم نتوانسته‏ اند در بخش ترمز کیفیت قابل قبولی را ارائه دهند، هرچند برخلاف دیگر هم قطاران، هماهنگی پیشرانه و جعبه دنده قابل قبول بوده و نیاز به تقلا و فشار مضاعف روی پدال گاز نخواهید داشت و حس نسبتاً مطلوبی در زمان ترمزگیری منتقل می ‏گردد. با وجود اینکه راندن ساوانا در حالت اتوماتیک راضی کننده است، اما درصورت نیاز می ‏توانید از تعویض دستی هم استفاده کرده و دکمه اسپرت هم در کنار دسته دنده تعبیه شده تا حس و حال متفاوتی را با آن تجربه کنید. کاری که در اتوبانی خلوت آن را انجام داده و صدای پیشرانه و اگزوز به نحو جالب توجهی تغییر کرده و در هنگام تخته کردن، اصواتی مانند پورشه کاین و مرسدس بنز AMG شنیده می ‏شد! ساوانا به راحتی و خیلی سریع به سرعت ‏های بالا دست پیدا کرده و پایداری خودرو در چنین حالتی مطلوب بود. مضاف براینکه ارگونومی کابین مناسب بوده و دسترسی به ادوات حتی در سرعت‏های بالا هم به راحتی و بدون برهم خوردن تمرکز راننده انجام می‏ گیرد. 

 

اعتماد به نفس در آف‏رود 
زمان آن بود که سری هم به تپه ‏های سوهانک بزنیم. علی موسوی، عکاس مجله با تویوتا هایلوکسی که روی حالت 4H تنظیم شده به این سمت یورش می‏ برد. ما نیز تنظیمات را برای حرکت در تپه و بیابان انتخاب کرده تا ساوانا را هم در این زمینه به چالش دعوت کنیم. میزان تکان‏های وارده به اتاق نسبتاً زیاد است، اما به دلیل تایرهایی با فاق بلند، خیلی آزاردهنده احساس نمی ‏شود، مضاف براینکه توانایی عبور ساوانا از پستی و بلندی‏های مسیر، حس اعتماد به نفس و آرامش خاطرمان را دو چندان می‏ کند تا کماکان به طی مسیر و بالارفتن از شیب ادامه دهیم. حتی در حالت از دست رفتن تعادل و قرار گرفتن روی 3 چرخ نیز این شاسی بلند توانایی خود را به خوبی نشان داده و به دلیل دراختیار داشتن میزان گشتاور مناسب، بر مسیر کاملاً مسلط بود. اتومبیل در این بخش عملکرد مناسبی داشته و امتیاز بالایی کسب می‏ کند، اما به طور حتم خریداران آن در آینده به ندرت مایل خواهند بود تا در جاده ‏هایی با پستی و بلندی زیاد تردد نموده و درصورت نیاز حتماً به تهیه تایرهای اضافی مناسب اقدام خواهند کرد، زیرا توانایی این مدل با آفرودرهای مطرحی مانند لندکروزر و هایلوکس قابل مقایسه نیست، ولی نمی ‏توان منکر توانایی ‏های ساوانا در این بخش شد. در زمان برگشتن از تپه‏های سوهانک و بررسی نهایی خودرو، فضای سرنشیان عقب و قسمت بار توجهمان را جلب کرد، به ‏ویژه صندلی ‏هایی که در کف محفظه بار قرار دارند، در صورت لزوم می‏ توانند به سادگی مورد استفاده قرار گیرند، البته دیگر برای قرار دادن وسایل حجیم نباید انتظار چندانی داشت. اما فوتون ساوانا برای خانواده 4 یا 5 نفره و انجام مسافرت و دراختیار دادن فضای کافی نظر خریدار را جلب خواهد کرد. 

 

تحلیل بازار ساوانا 
پس از حضور چند ماهه نمونه ‏هایی از فوتون ساوانا جهت انجام آزمایش‏ های مختلف در کشورمان، تیر ماه سال 1397 این شاسی بلند بزرگ جثه در پروسه تولید قرار خواهد گرفت. گمانه ‏زنی در مورد آینده بازار این مدل چندان ساده نیست، اما با توجه به بازه قیمتی که در آن قرار دارد، نکاتی وجود دارند که به آنها اشاره خواهیم کرد. گستره قیمتی حدود 180 تا 190 میلیون تومان حدود 4 سال پیش در اختیار کراس ‏اوورهای بزرگ و متوسط کره‏ ای و ژاپنی بود و اس‏ یو وی‏ هایی از کشور چین به زحمت به این بازه قیمتی می‏ رسیدند و اکثراً بین 60 تا 100 میلیون تومان قیمت داشتند، زیرا هرچند میزان علاقه مصرف‏ کنندگان به خرید چنین کلاسی روز به روز افزایش می ‏یافت، اما پرداخت هزینه‏ای بیش از یک میزان مشخص شاید برای خریدار توجیه منطقی نداشته و با خود فکر می‏ کند که مقوله کیفیت و ارزش پول پرداختی و کالای دریافتی را نیز در نظر بگیرد. نمی ‏توان گفت که خودروسازان کشور چین در رابطه با دو گزینه مورد اشاره به سطح بالایی از اطمینان و اعتماد در ذهن مصرف کنندگان رسیده ‏اند، اما تلاش آنها در طی چند سال گذشته در نوع خود جالب توجه است. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد، میزان ایمنی اتومبیل‏ های تولیدی کشور مورد اشاره است، به‏ ویژه وقتی صحبت از یک اس ‏یو وی می‏ شود، انتظارات هم به سرعت در این زمینه بالا می ‏رود. چون خریداران به این فکر می‏ کنند که حداقل در جاده‏ های خاکی و مسیرهای نه چندان مسطح با خودرویی مثل ساوانا با خیالی آسوده به رانندگی بپردازند. بنابراین، تنها داشتن ظاهر یک شاسی بلند کافی نبوده و وجود سامانه ‏های ایمنی و بدنه مستحکم هم از مواردی است که مصرف کنندگان ایرانی طی دو سال اخیر در کنار کیفیت مونتاژ مطلوب به آن بیش از پیش اهمیت می ‏دهند. یکی از گزینه ‏های وسوسه کننده اتومبیل‏ های کشور چین سطح تجهیزاتی رفاهی است که وقتی با ظاهر زیبا و مدرن و قیمت نسبتاً مناسب ترکیب شود، بسیار جذاب و مطلوب عمل کرده و نظر خریدار را جلب می‏ کند. ساوانا در برخورداری از تجهیزات و طراحی قابل قبول و مناسب، موفق ظاهر شده، البته قیمت تعیین شده این خودرو را به محدوده ‏ای وارد می ‏کند که خیلی از مدل ‏ها باتوجه به افزایش قیمتی بی ‏سابقه خودرو در کشور، این بخش را ترک کرده و به رده ‏های بالاتر صعود کرده اند و برای پرداختن حدود 190 میلیون تومان تصویر ذهنی خریدار از برند و نوع کاربری ارائه شده توسط این مدل از جمله موارد مهم و تعیین کننده‏ هستند. مورد مهم دیگر به کنترل قیمت این نو رسیده توسط شرکت عرضه کننده برمی ‏گردد، جایی که اگر بسته به شرایط بازار ساوانا به بازه ‏های قیمتی غیرمنطقی وارد شود، فرصت حضور و موفقیت در بازار خودروی کشورمان را از دست خواهد داد. با این وجود، قوای محرکه مطلوب این مدل و امکاناتی که ارائه می ‏دهد می‏توانند به عنوان برگ ‏های برنده آن در نظر گرفته شوند. در آخر هم باید عنوان کنیم که اگرچه گمانه‏ زنی در خصوص کیفیت خدمات فروش و پس از فروش فوتون ساوانا کار آسانی نیست، اما ارائه سرویس ‏های مناسب درخصوص موارد مورد اشاره در موفقیت این مدل تأثیری دو چندان خواهد داشت. درست است که مراکز و بخش‏های متعددی در این خصوص مجهز شده‏ و قبل از آغاز به شروع تولید این مدل، آزمایش ‏هایی درخصوص کیفیت مونتاژ و بررسی سامانه ‏های مختلف وسیله انجام گردیده، اما در ادامه نحوه کار و کیفیت ارائه سرویس مطلوب شرط اصلی است تا خریداران با رضایت کامل و دلگرمی فوتون را برانند. 
از دوست بزرگوار مهندس علیرضا کریمی به جهت هماهنگی ‏های لازم و همراهی آقای محمد شایان تشکر می‏ کنیم. 

 

مشخصات فنی فوتون ساوانا

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1981

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5500/214

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4500-1750/320

وزن خالص (کیلوگرم)

1990

نوع جعبه دنده

6 سرعته اتوماتیک (ZF)

حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت)

175

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1885×1910×4830

فاصله محوری (میلی‏متر)

2790

وضعیت انتقال قدرت

چهارچرخ (4WD)

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

265/65R17

حجم مخزن سوخت (لیتر)

75

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

8/9

حدود قیمت فوتون ساوانا (میلیون تومان)

190-180