printlogo

قیمت و کیفیت دو مولفه اساسی در خرید قطعات ساخت داخل
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن اشاره به افزایش تیراژ موتورسیکلت هوندا کلیک و اقدام در جهت بومی سازی آن گفت: قیمت و کیفیت دو مولفه اساسی و اثرگذار برای خرید قطعات از سازندگان داخلی است.
کد خبر : 19921
تاریخ انتشار : 6 شهریور 1400 - 16:32

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن اشاره به افزایش تیراژ موتورسیکلت هوندا کلیک و اقدام در جهت بومی سازی آن گفت: قیمت و کیفیت دو مولفه اساسی و اثرگذار برای خرید قطعات از سازندگان داخلی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، بهمن ضیاء مقدم اظهار داشت: قیمت و کیفیت دو مولفه اساسی و اثرگذار برای خرید قطعات از سازندگان داخلی است و در صورت توجه به این دو موضوع، تولیدکنندگان CG125 از قطعات ساخت داخل استقبال می‌کنند.
وی افزود: ساخت داخل قطعات برخی از مدل‌های موتورسیکلت با توجه به تیراژ بالای آنها، برای سازندگان قطعات و موتورسیکلت از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر و سودآور است و بر همین اساس، قطعه‌سازان داخلی نیز ساخت آن ورود می‌کنند. موتورسیکلت‌های طرح کار و خیابانی از جمله این موتورسیکلت‌ها است.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: برخی از مدل‌های موتورسیکلت با تیراژ کمتر از هزار دستگاه یا مدل‌هایی از موتورسیکلت ‌با تیراژ پایین که قالب‌سازی برخی از قطعات آن مقرون به صرفه نیست و یا حتی قیمتی دو برابر قطعات وارداتی خواهند داشت، ساخت داخل آن توسط قطعه‌سازان، داخلی‌سازی نمی‌شود و تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز خواستار خرید داخلی این قطعات نیستند.
ضیاء مقدم در خصوص تنوع محصولات با تیراژ پایین و تاثیر آن بر کیفیت تصریح کرد: تنوع موتورسیکلت در بازار از تعدد سلایق برای مصرف‌کنندگان ناشی می‌شود. موتورسیکلت هوندا کلیک یکی از این نمونه‌ها است که توسط شرکت‌های متعددی واردات آن انجام می‌شود ضمن اینکه نسبت به بومی‌سازی و ساخت داخل برخی از قطعات آن به دلیل افزایش تیراژ و استقبال مصرف‌کنندگان اقدام شده است.
وی با بیان اینکه تنوع موتورسیکلت و برقراری حق انتخاب برای مشتریان به گستردگی تقاضای بازار می‌انجامد، اضافه کرد: تیراژ موتورسیکلت هوندا کلیک در دو سال اخیر افزایش یافته و امیدواریم جایگزین موتورسیکلت‌های CG125 شود. تکنولوژی موتورسیکلت‌های هوندا CG125 به 40 سال قبل بازمی‌گردد و قیمت پایین آن در مقایسه با سایر مدل‌ها تنها عامل ترغیب مشتریان به خرید این محصول است.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص وابستگی صنعت موتورسیکلت داخلی به کشور چین به عنوان مثال در حوزه استانداردهای یورویی گفت: انجین به عنوان یکی از قطعات اصلی تشکیل دهنده محصول موتورسیکلت، ساخت داخلی آن انجام نمی‌شود و داخلی‌سازی آن نیز توجیه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه، استانداردها به طور مداوم در حال ارتقا است. یک تولیدکننده که با صرف سرمایه و زمان، اقدام به احداث واحد R@D می‌نماید، به محض آغاز فعالیت، استاندارد یورو 4 به یورو 5 تبدیل می شود و بدین ترتیب ارتقای استاندارد و تغییر قانون عملا به نابودی تولیدکننده می‌انجامد. ورود به سرمایه‌گذاری در این بخش زمانی انجام می‌شود که تولیدکننده از عدم تغییر قوانین و مصوبات ظرف 5 سال آینده اطمینان حاصل نماید.
ضیاء مقدم گفت: از سال 95 تا 1400، چهار قانون جدید به تصویب رسیده که در دنیا سایقه ندارد و این رویه، برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری را برای تولیدکننده دشوار می‌سازد.
وی ادامه داد: در حال حاضر کشور چین تنها کشوری است که در صنعت موتورسیکلت با آن ارتباط داریم. در سال گذشته با هند نیز مراودات تجاری داشتیم و قرار بر مذاکره و ورود سرمایه‌گذاران کشورهای آسیایی معتبر نظیر ژاپن به ایران و تولیدات مشترک بود که متاسفانه مشکلات تحریم مانع از آن شد.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان خاطرنشان کرد: 99 درصد قطعات وارداتی از چین مربوط به انجین یا قوای محرکه موتورسیکلت است و در صورت ارتقای استاندارد یورو 4 به یورو 5 ابتدا می‌بایست این کشور نسبت به ارتقای استاندارد محصولات موتورسیکلت خود اقدام نماید.