printlogo

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: طی دو سال اخیر به ویژه در شهر تهران تقاضای موتورسیکلت‌های اسکوتر و لوکس با قیمت بین 40 تا 400 میلیون تومان افزایش یافته است.
کد خبر : 20124
تاریخ انتشار : 25 مهر 1400 - 17:10

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: طی دو سال اخیر به ویژه در شهر تهران تقاضای موتورسیکلت‌های اسکوتر و لوکس با قیمت بین 40 تا 400 میلیون تومان افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، ابوالفضل حجازی در خصوص وضعیت خرید و فروش موتورسیکلت‌های لوکس در بازار اظهار داشت: بخشی از نسل جوان و قشر خاصی از جامعه به دلیل افزایش قیمت خودرو به سمت خرید موتورسیکلت‌های لوکس روی آورده‌اند و استقبال از این موتورسیکلت‌ها به طور تقریبی طی دو، سال اخیر جهش چشمگیری داشته است.
وی افزود: اکنون از میزان خرید و فروش موتورسیکلت‌های کار کاسته شده و در مقابل بر میزان خرید موتورهای لوکس افزوده شده است. در سطح تهران تقاضا نسبت به موتورسیکلت‌های اسکوتر و موتورهای لوکس با قیمت بیش از40 میلیون تا 400 میلیون افزایش یافته است.
عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: در گذشته حتی قدرت خرید موتورسیکلت با قیمت‌های 3 تا 5 میلیون تومان وجود نداشت اما اکنون موتورهایی با سقف 40 میلیون تومان به راحتی خرید و فروش می‌شود و به نوعی می‌توان گفت مصرف‌کننده موتورسیکلت تغییر کرده و تخلفات نیز در بحث پلیس راهور به شدت کاهش یافته است.
حجازی بیان کرد: اکنون فرهنگ استفاده از موتورسیکلت به دلیل گرانی موتورسیکلت‌های کنونی و همچینن رعایت مباحث ایمنی از جمله استفاده از کلاه ایمنی و کاهش مانور با این وسیله در سطح تهران و کلانشهرها ارتقا یافته است. ضمن اینکه آلایندگی محیطی نیز به واسطه ورود این موتورسیکلت‌ها به بازار به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه کلیه موتورسیکلت‌های لوکس وارداتی هستند، تصریح کرد: 5 تا درصد از این موتورسیکلت‌ها تولید داخلی هستند که تولید قطعاتی نظیر لاستیک و شاسی را شامل می‌شوند و دلیل آن فقدان توجیه اقتصادی تولید در این حوزه است.
عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران یادآور شد: فرهنگ مصرف تغییر کرده و در 5 سال گذشته، 90 درصد از موتورسیکلت‌های کار برای مصارف پیک و تا محل کار استفاده می‌شد که بخش پیک و استفاده در رستوران‌ها و سایر مجموعه‌ها به قوت خود باقی است و برای این اهداف موتورسیکلت‌های 25 تا 30 میلیون تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حجازی ادامه داد: قشر جدیدی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، این وسیله برای آنها بیشتر جنبه تفریحی دارد. 90 درصد از موتورسیکلت‌های لوکس کنونی از استانداردهای آلایندگی روز اروپا و استاندارد یورو 4 را برخوردار هستند و تعداد محدودی از موتورسیکلت‌ با استاندارد یورو 5 نیز وارد شده است.
وی در پایان در خصوص خدمات پس از فروش این موتورسیکلت‌ها خاطرنشان کرد: میان انجمن موتورسیکلت و وزارت صمت شکافی وجود دارد که می‌بایست برطرف شود. زیرا ورود قطعات مقداری محدود شده که موجب ورود فشار به مصرف‌کننده می‌‎شود. ضمن اینکه موتورسیکلت‌های لوکس در طرح‌های فروش اقساطی نیز ورود کرده‌اند و شرکت‌ها به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای روی آورده اند و فروش اقساطی انجام می شود. محاسن فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاهش واسطه‌گران، خرید مستقیم از شرکت‌ها، خرید موتور نو و حذف تقلب، فقدان چالش در ارتباط با مالکیت موتورسیکلت و افزایش خدمات به خریداران از سوی شرکت‌ها با هدف مشتری مداری نسبت به نمایندگی‌ها است.