printlogo

صنعت خودرو به عنوان یک صنعت راهبردی و پیشرو، مجموعه بزرگی از صنایع و کسب و کارهای جامعه را در بر می‌گیرد و در وضعیت کنونی این صنعت یک مساله ملی و یکی از مسائل اصلی کشور است. تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها، نیازمند تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی حوزه خودرو است که عموماً از سوی بخش‌های مختلف دولتی اتخاذ می‌شود.
کد خبر : 21418
تاریخ انتشار : 26 خرداد 1401 - 9:11

محمدعلی شبیری - خبرماشین | صنعت خودرو به عنوان یک صنعت راهبردی و پیشرو، مجموعه بزرگی از صنایع و کسب و کارهای جامعه را در بر می‌گیرد و در وضعیت کنونی این صنعت یک مساله ملی و یکی از مسائل اصلی کشور است. تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها، نیازمند تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی حوزه خودرو است که عموماً از سوی بخش‌های مختلف دولتی اتخاذ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ کشورهای پیشرفته که در رشد صنعت خودرو وابسته نبوده اند حدود ۳۰ سال در حوزه دانش بنیان سرمایه گذاری کرده و وقت گذاشته اند و اگر ما قصد داریم در صنعت خودرو رشد کنیم چاره‌ای جز این نداریم که به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد کنیم. چین و کره با اتخاذ استراتژی توسعه صنعتی و تعیین تکلیف سیاست‌های مربوط به نحوه استفاده از فناوری، صادرات محور بودن محصولات، ضرورت به روز شدن و ارتقای صنعت خودرو و رقابت پذیر کردن این صنعت، تولیدکنندگان صنعت خودروی خود را در یک فرایند پرتلاش به سمت استفاده از فناوری در این صنعت سوق دادند، به گونه‌ای که در برخی حوزه‌ها نیز توانستند جلوتر از بقیه کشور در استفاده از فناوری روز دنیا حرکت کنند؛ ما نیز اگر بخواهیم صنعت خودرو خود را ارتقا دهیم چاره‌ای جز ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های صنعتی و داشتن یک برنامه بلندمدت در این حوزه نداریم.

تولیدکنندگان باید تفکر نوین را جایگزین تفکر صنعتی و تولید مدرن، قابل رقابت و همراه با استانداردهای بین المللی را جایگزین تولید سنتی کنند و از یادگیری، تخصیص بودجه برای تحقیق و توسعه، ایجاد و انتقال دانش و فناوری ترسی نداشته باشند. 

پیشنهاد می شود در سالی که به نام تولید دانش ‌بنیان نام گذاری شده است، همکاری صنعت و دانشگاه‌ها بیش از پیش مطرح باشد و حرکت‌ها آغاز شود و بتوان از امکانات و توان دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها در این زمینه استفاده کرد. ضروری است نقاط ضعف صنعت و تکنولوژی مشخص و شناسایی شود تا به سمع و نظر نهادها، دولت، مسئولان و فعالان حوزه رسیده تا بتوان در جهت رفع این نقاط ضعف عمل کرده و آن‌ها را تبدیل به نقاط قوت کرد.

با توجه به شعار سال، یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در سال جدید برای صنعت خودروی کشور رخ دهد تا بستر استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها در این صنعت فراهم شود، تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی است و تا زمانی که سیاست‌های صنعت خودرو تغییر نکند، صرفاً بیان تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمکی به تحول در صنعت خودرو نخواهد کرد.

صنایع خودروسازی از صنایع راهبردی و موتور محرک و لوکوموتیو بسیاری از صنایع است که می تواند زمینه ایجاد کسب و کارهای جدید و رفاه مردم را بر حسب نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین در کشور فراهم کند و ضروری است دولت و مجلس به عنوان کارگزار منافع ملی با تجدید نظر اساسی در سیاست‌گذاری‌ها، راهبردها و مدیریت این صنعت با رویکرد ایجاد راهبردهای کارآفرینی فناورانه و تقویت بخش خصوصی واقعی به‌ویژه در زمینه قطعه‌سازی و حمایت از کارآفرینان را با استفاده از نظر متخصصان و صاحب نظران با فراخوانی و مشارکت دانشگاهیان به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین)، در مسیر تولید دانش‌بنیان و تحقق فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهوری گام برداشته و علاوه بر دستور کار قرار دادن شناسایی نیازهای فناورانه و جذب ایده‌های نوآورانه مورد نیاز زنجیره ارزش این گروه صنعتی، امضای تفاهم‌نامه احداث خط تولید پلوس با نگاه تولید دانش‌بنیان را میان شرکت قطعات محوری خراسان و تام ایران‌خودرو را رقم زده است.

برای مثال یکی از بردهای برق شبکه الکترونیک خودرو تحت عنوان BCM با طراحی و دانش بومی در داخل کشور تولید و به مرحله توسعه نهایی رسیده است و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید قطعی خواهد رسید که کاهش هزینه ۱۰۰ دلاری برای هر قطعه را به دنبال خواهد داشت.

با تولید این قطعات، تمامی مجموعه قطعات الکترونیکی خودرو یکپارچه خواهد شد و از تولیدات ایران ساخت خواهد بود. به طوری که توانمندی در ارتقا و طراحی را به ارمغان خواهد آورد.

 

محمدعلی شبیری