printlogo

اخیراً مدیر عامل ایران خودرو خبر عبور این شرکت از گردنه سخت تحریم و فشارهای داخلی داد و اعلام کرد: روند حرکتی این شرکت در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که ایران خودرو از شرایط سخت تحریم‌های بین‌المللی و فشارها و هجمه‌های داخلی عبور کرده و به روزهای درخشان خود بازگشته است.
کد خبر : 21495
تاریخ انتشار : 9 تیر 1401 - 17:59

محمدعلی شبیری - خبرماشین | اخیراً مدیر عامل ایران خودرو خبر عبور این شرکت از گردنه سخت تحریم و فشارهای داخلی داد و اعلام کرد: روند حرکتی این شرکت در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که ایران خودرو از شرایط سخت تحریم‌های بین‌المللی و فشارها و هجمه‌های داخلی عبور کرده و به روزهای درخشان خود بازگشته است.
ایران خودرو گام در مسیر بسیار مهمی گذاشته که نقطه آغاز آن تولید کامل و عبور مستقیم است همچنین اجرای طرح جهش کیفیت ایران خودرو در قالب ۲۷۹ پروژه مهم و  با هدف افزایش رضایت مشتریان در دستور کار ویژه قرار گرفته و اثرات ملموس آن در مدت زمان کوتاهی نمایان خواهد شد.
در ادامه برخی از دستاوردها و برنامه های ایران خودرو مطرح شده است که این فرآیند سخت و پیچیده شامل ارایه خدمات گسترده با اعتماد به تولید باکیفیت، روند کاهشی مراجعات به نمایندگی ها حاصل ارتقای کیفیت و ... است که قطعا آغاز این حرکت‌های بزرگ و اساسی کار آسانی نیست و اگر ساده بود در طی سال های گذشته انجام شده بود.

طرح شجاعانه ایران خودرو در ارتقای خدمات به مشتریان 
حدود نیمی از هموطنان و خانواده‌های ایرانی به صورت مستقیم از محصولات و خدمات فروش و پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو استفاده می‌کنند و از این رو مسوولیت خطیری در قبال تک‌تک مشتریان به عهده ایران خودرو است و برنامه سال جاری به نحوی تنظیم شده که امتیاز شاخص رضایت مشتریان، رضایت از تامین قطعات و امتیاز رفتار ارتقا پیدا کند. همچنین دستیابی به رکورد یک روز بدون شکایت از خدمات پس از فروش در سال جاری از دیگر اهداف مجموعه است. 

تعهد سنگین ایران خودرو به مشتریان
طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای اجرای فرامین رئیس جمهوری و راهبرد وزارت صمت، موفق شده از ابتدای خردادماه تولید خودرو ناقص را متوقف کند؛ این در حالی است که صنعت خودرو جهان و البته ایران با مشکلات و موانعی همچون کمبود چیپست‌ها و قطعات های‌تک دست به گریبان نبود. کمبود اقلام و قطعات الکترونیک در صنعت خودرو علاوه بر کاهش ظرفیت‌های تولید، بسیاری از خطوط تولید در کشورهای غربی را نیز به تعطیلی کشاند. هر چند این مشکل در ماه‌های اخیر کاهش یافته، اما تبعات آن همچنان دامن‌گیر صنعت خودرو کشور است.

گام بزرگ ‌ایران خودرو
در پنج ماهه اخیر اتقافات مثبتی در گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه‌های مختلف صورت گرفته، گفت: کاهش خودرو های کف و افزایش تیراژ تولید و عرضه به بازار از جمله آن است. با توجه به تاکید ریاست محترم جمهوری در خصوص تعداد خودروهای مجاز در پارکینگ، در حال حاضر تعداد خودروهای کف به کم‌تر از عدد تعیین شده رسیده که البته با همت جهادی تمامی کارکنان ایران خودرو و شبکه تامین به زودی صفر خواهد شد.

ترمیم وجهه ایران خودرو 
به گفته مدیرعامل ایران خودرو: طی سال‌های اخیر، «کار بد، بد انجام شده است» بطور مثال خودرو پژو ۴۰۵ GLX که بیشترین نارضایتی را در میان مردم داشت و با بیشترین زیان تولید می‌شد، پرتیراژترین خودرو تولیدی بود. در حقیقت یکی از دلایل اصلی زیان انباشته ایران خودرو تولید خودرو بی‌کیفیت و بی‌توجهی به تنوع محصول بوده است.

شناخت دقیق محورهای تولید ناب و آغاز حرکت‌های بزرگ و اساسی در این مسیر
با شناسایی ظرفیت‌های همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با گروه صنعتی ایران خودرو، ۵۴ تفاهم‌نامه همکاری امضا شده که نقطه عطفی در صنعت خودرو به‌شمار می‌رود که این همکاری‌ها توسط مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران‌خودرو هدایت و مدیریت خواهد شد.

دستاورد بزرگ تولید عبور مستقیم
از خردادماه تولیدات بدون کسری و عبور مستقیم از خط تولید به دست مشتریان در حال تحویل است. بر همین اساس، با پایش و تامین قطعات گلوگاهی به‌ویژه قطعات الکترونیک در پنج ماه اخیر کاهش چشمگیری یافت و بر اساس آمار، پروژه اجرای عبور مستقیم تولید محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز و تا ابتدای خرداد ۱۴۰۱ به صد درصد رسیده است.

طرح سنگین در حوزه موتور و گیربکس
با بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در نوسازی تجهیزات خطوط تولید گیربکس و موتور، طراحی و عرضه نسخه ارتقا یافته موتورها (پلاس) و گیربکس‌های تولیدی، استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز در آزمون‌های خودرویی و مجموعه‌های تولیدی در فرآیندهای قطعه‌سازان و با ایجاد هم‌افزایی موثر و تعریف برنامه‌های کیفی مشترک با سازندگان، صیانت کامل از مشتریان محترم در حوزه قطعات موتور و گیربکس صورت خواهد گرفت.

 

محمدعلی شبیری