printlogo

اخیراً مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از افزایش ۵۳ درصدی تولید خودرو کامل از ابتدای امسال تا ۲۰ تیرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با تولید ۱۷۴.۶۹۵ دستگاه خودرو خبر داد. در این گزارش به بررسی تاثیر این افزایش تولید بر روی بازار و قیمت خودرو می پردازیم.
کد خبر : 21553
تاریخ انتشار : 21 تیر 1401 - 11:50

«خبرماشین» - اخیراً مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از افزایش ۵۳ درصدی تولید خودرو کامل از ابتدای امسال تا ۲۰ تیرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با تولید ۱۷۴.۶۹۵ دستگاه خودرو خبر داد. در این گزارش به بررسی تاثیر این افزایش تولید بر روی بازار و قیمت خودرو می پردازیم.
مهدی خطیبی در وضعیتی عهده دار مدیرعاملی ایران خودرو شد که این گروه صنعتی 82500 خودرو ناقص را در پارکینگ های این شرکت نگه داشته بود اما با تغییر سیاست و شیوه مدیریت این عدد به 22 هزار رسید و قرار است تا یک ماه آینده به صفر برسد.
بابک صدرایی کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در خصوص افزایش 53 درصدی تولید خودرو گفت: این موضوع یک اتفاق خوبی است و با توجه به عدم حذف تحریم ها تا این لحظه و مشکلات موجود، در این سال ها شرکت های خودروساز توانسته اند که آمار تولید را بالا ببرند و ضمن جایگزین کردن شرکای قطعه ساز قبلی مشکل تامین قطعه را حل کنند؛ این افزایش تولید برای صنعتی که درگیر تحریم هست نشان دهنده این واقعیت است که امکان پیدا کردن مسیر صحیح وجود دارد. 
وی ادامه داد: در خصوص تاثیر این موضوع بر روی تغییر قیمت ها باید به این نکته اشاره کرد که ما درگیر یک اقتصادی هستیم که 50 درصد تورم را در آن تجربه می کنیم و اقتصاد همانند یک زنجیره است که همه عوامل به هم متصل هستند، پس این که منتظر ارزان شدن خودرو باشیم یک بحث غیرممکن و غیرکارشناسی است؛ چطور ممکن است در کشور همه کالاها گران شود اما خودرو ارزان شود؟! اگر یک زمانی چنین اتفاقی بیافتد باید عملکرد چندین ساله شرکت های خودروساز بررسی شود، چرا که در زمان پایین بودن تورم خودرو گران بوده و در حال حاضر نیز با افزایش 50 درصدی تورم، خودرو ارزان شده است؟ اما این افزایش تولید باعث کاهش هزینه های سربار تولید می شود و شیب افزایش قیمت خودرو ملایم تر شود.
این کارشناس بازار و صنعت خودرو افزود: در واقعیت این افزایش تولید می تواند باعث کاهش شیب هزینه های اضافی و تحمیلی ایران خودرو شود و در نهایت این موضوع به نفع مصرف کننده است؛ افزایش تولید دارای مزایایی مانند کاهش هزینه های سربار، پر رونق شدن فضای کسب و کار مجموعه و تاثیر مثبت روانی است. البته این افزایش کمیت به تنهایی کافی نیست و انشالله شاهد افزایش کیفیت هم باشیم و یادمان باشد کیفیت را فدای کمیت نکنیم، مردم باید رضایت داشته باشند و تنها نباید به کمیت اکتفا کرد و امیدوارم برنامه ریزی هایی صورت بگیرد که شاهد افزایش کیفی و ارتقا تنوع سبد محصولات باشیم. در انتخاب محصول هم تلاش کنیم که خودروهای به روز وارد سبد محصولات شود که برای مثال همین موضوع در بخش برند هایما در حال انجام است. همچنین برای مثال برنامه ریزی برای تولید خودرویی مانند "ری را" امیدوار کننده است.
صدرایی در خصوص مزایای تولید خودرو کامل و مشکلات تولید خودرو ناقص گفت: خودرویی که ناقص تولید می شود و وارد انبار یا پارکینگ ها می شود، مشکلاتی مانند هزینه نگه داری و اشغال شدن فضا را در پی دارد و حس خوبی را ایجاد نمی کند و معلوم نیست خودرو آماده فروش است یا خیر؟ عدم برگشت هزینه تولید محصول در طولانی مدت ضررهای مالی را به شرکت تحمیل می کند. وقتی خودروهای ناقص تکمیل می شود باعث کاهش فشار روانی بر روی خودروساز می شود که می تواند به تعهدات خود پاسخ دهد. 
وی ادامه داد: وقتی که خودروها به لحاظ تجاری آماده نمی شوند، هم هزینه نگه داری دارند و هم باعث ایجاد استرس و فشار روانی در خصوص وجود تقاضا و عدم عرضه می شود؛ در حالی که درصد بالایی از یک خودرو تولید شده و عدم وجود یک یا دو قطعه باعث می شود که نتوان محصول قابل تحویل به مشتری تولید کنیم و علی رغم هزینه و وقت صرف شده انگار خودرویی تولید نشده است. 
این کارشناس بازار و صنعت خودرو افزود: موضوع تکمیل خودروهای ناقص یک اتفاق خوبی است و امیدوارم با توجه به مسائل اتفاق افتاده در سال های اخیر این تجربه را به دست آورده باشیم که منابع تامین قطعه متعدد داشته باشیم و به بالا رفتن توان مندی داخل کمک کنیم؛ البته در همه خودروسازهای دنیا با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی این موضوع امر دور از ذهنی نیست و شاهد این مشکلات هستیم.
صدرایی خاطر نشان کرد: در خصوص ایران خودرو باید واقع بینانه تر قضاوت کنیم، به هر صورت ما در فضای کلان اقتصادی و صنعتی درگیر مشکلات و نوساناتی بسیاری بودیم که این موانع بر مجموعه های تولیدی ما تاثیر می گذارد؛ تحریم ها، ناکارآمدی مدیریت، فسادهای موجود و تصمیم گیری های غلط در طول مدت زمان طولانی باعث وارد شدن فشار سنگین هم بر تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان می شود. اما اگر درست به این قضیه نگاه کنیم شاهد اتفاقات خوب در ایران خودرو هستیم و این موارد باید توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: مثلا همین پروژه تارا را می توان ارتقا داد و ضعف های آن را از بین برد و خودرویی به روز و با کیفیت به بازار عرضه کرد. این پروژه با توجه به شرایط تحریم مناسب بوده است. امیدوارم پروژه "ری را" و سایر طرح ها با کیفیت بالاتر نسبت به محصولات موجود به بازار عرضه شود؛ همچنین با سیستم مدیریتی جدید ایران خودرو بتوانند محصولات قدیمی که سوژه طنز اجتماعی است را با خودروهای جدیدتر جایگزین کنند که یک حیثیت جدید به صنعت خودروسازی ایران بدهد.
با تحقق هدف تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری در سال جاری، صرفه جویی ناشی از تولید خودرو کامل نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان خواهد بود، افزون بر این، از افت کیفیت محصولات و ایجاد حواشی اجتماعی و نگرانی‌ در میان مردم ناشی از کاهش عرضه به بازار جلوگیری خواهد شد.