printlogo

از چند سال گذشته با کاهش یافتن تولید و عرضه خودرو و از طرفی افزایش تقاضا، قیمت خودرو در بازار آزاد شروع به فاصله گرفتن از قیمت مصوب کارخانه کرد. این اختلاف قیمت مصوب و قیمت بازار آزاد سبب ایجاد انگیزه برای دلالان و واسطه‌گران برای گرفتن سودهای کلان از این بازار شده است.
کد خبر : 21662
تاریخ انتشار : 12 مرداد 1401 - 13:51

محمدعلی شبیری - «خبرماشین» | از چند سال گذشته با کاهش یافتن تولید و عرضه خودرو و از طرفی افزایش تقاضا، قیمت خودرو در بازار آزاد شروع به فاصله گرفتن از قیمت مصوب کارخانه کرد. این اختلاف قیمت مصوب و قیمت بازار آزاد سبب ایجاد انگیزه برای دلالان و واسطه‌گران برای گرفتن سودهای کلان از این بازار شده است.

راهکاری که چندین ماه از اجرای آن برای کنترل قیمت خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گذرد، پیش‌فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی و همچنین فروش از طریق سامانه یکپارچه است؛ اما هیچ کدام از این محدودیت ها کمکی به بهبود وضعیت بازار نکرد؛ چرا که دلالان با استفاده از کارت های ملی اجاره ای اقدام به ثبت نام خودرو می نمایند. از طرفی تعداد زیادی از افرادی که اصلاً نیازی به خودرو ندارند و قصد خرید هم در گذشته نداشتند، وقتی متوجه می شوند که حائز شرایط ثبت نام هستند وارد این رقابت می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ با بررسی وضعیت بازار در چند سال اخیر متوجه می شویم که اصلی ترین دلیل علاقه همه مردم به ثبت نام خودرو، سود زیاد حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار است که در بعضی مدل ها به 100 درصد هم می رسد. حال این سوال مطرح می شود که به چه صورت می توان این وضعیت را سر و سامان داد؟ آیا ایجاد محدودیت هایی مانند سن، داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال، نخریدن خودرو در ماه های گذشته و یا عدم امکان فروش خودرو کمکی به حل این مشکلات می کند؟

قطعاً خیر زیرا اگر قرار بود این اقدامات نتیجه بدهد تا الان باید اثرات آن را مشاهده می کردیم اما تغییری در وضعیت بازار رخ نداده است. تنها علت این مشکلات عدم برابری عرضه و تقاضا است و تنها راه حل آن نیز افزایش تولید از سوی شرکت های خودروساز است.

گروه خودروسازی سایپا در آخرین شرایط فروش خود موفق به حذف قرعه کشی و همان طور که پیش از این گفته شد تنها راه حل این وضعیت افزایش آمار تولید است. از طرفی وقتی مشتری واقعی می تواند خودرو خود را از شرکت اصلی خریداری کند، دلیلی برای مراجعه به بازار و پرداخت دو برابری قیمت وجود ندارد. برای مثال اختلاف قیمت خودرو کوییک در کارخانه و بازار به کمتر از 20 میلیون تومان رسیده است و با ادامه روند افزایش تولید قطعاً این حاشیه سود دلالان از بین خواهد رفت.

بنابر اعلام گروه خودروسازی سایپا متوسط تولید روزانه این شرکت از ۱۰۵۷ دستگاه در بهمن ۱۴۰۰ به ۲۱۲۰ دستگاه در خرداد ماه امسال رسیده که رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

هدفگذاری گروه سایپا برای تولید خودرو از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ۱۴۰۱، تولید ۴۴ هزار دستگاه خودرو بوده، اما آمار تولید تجمعی تا پایان خرداد ماه ۹۹ هزار و ۸۳۹ دستگاه بوده که رشد ۱۰۴ درصدی نسبت به برنامه ریزی صورت گرفته را نشان می‌دهد. همچنین، از این تعداد ۸۶ هزار و ۸۸۹ خودروی کامل تولید شده که حاکی از رشد ۸۷ درصدی نرخ عبور مستقیم است.

این گزارش می‌افزاید، تعداد خودرو‌های ناقص در گروه خودروسازی سایپا نیز از حدود ۸۰ هزار دستگاه در دی ماه ۱۴۰۰ به ۹ هزار دستگاه در پایان خرداد ۱۴۰۱ رسیده است که حاکی از کاهش بیش از ۷۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ هاست.

رئیس‌جمهوری ۱۱ اسفندماه سال گذشته از ایران‌خودرو و سایپا بازدید کرد و دستورالعمل هشت ماده‌ای به خودروسازان ابلاغ کرد؛ لزوم افزایش ۱.۵ برابری میزان تولیدات خودرویی کشور در سال آینده، افزایش کیفیت تولیدات با چند اولویت ویژه، خروج خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی محصولات جدید و به‌روز و افزایش گارانتی خودروهای عرضه شده از ۲ سال و ۴۰ هزار کیلومتر به سه سال و ۶۰ هزار کیلومتر از جمله این دستورها بوده است.

 

محمدعلی شبیری