printlogo

خرید مایع خنک‌کننده برای خودرو می‌تواند یک مسئله مهم باشد. چه نوع ضد یخی باید خریداری کنید؟ چه حجم از آن را نیاز دارید؟ کجا می‌توانید آن را تهیه کنید؟ ما در اینجا سؤالات شما را پاسخ می‌دهیم و برخی داده‌ها را برای کمک به شما ارائه می‌دهیم.
کد خبر : 21999
تاریخ انتشار : 11 مهر 1401 - 18:35

خرید مایع خنک‌کننده برای خودرو می‌تواند یک مسئله مهم باشد. چه نوع ضد یخی باید خریداری کنید؟ چه حجم از آن را نیاز دارید؟ کجا می‌توانید آن را تهیه کنید؟ ما در اینجا سؤالات شما را پاسخ می‌دهیم و برخی داده‌ها را برای کمک به شما ارائه می‌دهیم. 

بسیاری از ما سعی کرده‌ایم مایع خنک‌کننده را در حوزه همسایگی خود تهیه کنیم، اما متأسفانه فروشگاه‌های معمولی تقریباً تنوع مناسبی از ضد یخ‌ها را ندارند؛ این امر نیز به این دلیل است که فروشگاه‌های خودروهای عمومی مایع خنک‌کننده‌ای را نگهداری می‌کنند که در اکثر خودروها کارایی دارد، چه کالاهای وارداتی داخلی چه محصولاتی خارجی که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند. ممکن است از خود بپرسید "چرا این موضوع مهم است؟" آیا تمام ضد یخ‌ها نباید در همه ماشین‌ها کار کند؟

پاسخ کوتاه این است که خیر، همه خنک‌کننده‌ها اثر یکسان ایجاد نمی‌کنند. خنک‌کننده سبز یا نارنجی عمومی ممکن است با خودروی شما سازگار باشد، اما این لزوماً به این معنی نیست که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

در اینجا ما قصد داریم نکات طلایی هنگام خرید ضد یخ را بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

در شرکت اوستا صنعت، مرغوب‌ترین ضد یخ‌های بازار وجود دارد و هرکدام با بالاترین کیفیت به فروش می‌رسند. این شرکت، تمامی محصولات را با ضمانت اصالت و کیفیت برای مشتریان در سراسر ایران ارسال می‌کند که همه آن‌ها دارای تأییدیه کیفی از طرف شرکت‌های تست و آنالیز کیفیت هستند.

برای سفارش اینترنتی انواع ضد یخ باکیفیت از اوستا صنعت و یا اطلاع از قیمت آن‌ها، می‌توانید لیست تمامی ضد یخ ها به همراه قیمت و مشخصات در لینک زیر ببینید.

 https://avesta-sanat.com/product-category/antifreeze/

 

ترکیبات خنک‌کننده

 

خنک‌کننده اساساً، می‌تواند آب مقطر ساده باشد، زیرا آب یک خنک‌کننده بسیار مؤثر است. با این حال، نقطه ضعف آب این است که بازدارنده‌های خوردگی و روان‌کنندگی مناسبی برای اجزای سیستم خنک‌کننده ندارد. همچنین در محافظت از اجزای داخلی موتور در برابر یخ‌زدگی کار مفیدی انجام نمی‌دهد.

خنک‌کننده (همچنین به عنوان ضد یخ شناخته می‌شود) نقطه انجماد آب را کاهش و نقطه جوش آن را افزایش می‌دهد و در عین حال محافظت در برابر خوردگی و روغن‌کاری مناسبی را نیز ارائه می‌دهد.

بیشتر فرمول‌های ترکیبات خنک‌کننده/ضد یخ مدرن حاوی گلیکول (که نقطه انجماد را کاهش و نقطه جوش را افزایش می‌دهد)، با بازدارنده‌های خوردگی و رنگ‌ها (نارنجی، سبز، قرمز یا آبی) همراه هستند. رایج‌ترین غلظت، 50:50 با آب مقطر است.

امروزه در بازار صنعتی چهار نوع اصلی ضد یخ وجود دارد که بستگی به بازدارنده‌های خوردگی، مورد استفاده دارد:

 

فناوری افزودنی معدنی (IAT)

فناوری افزودنی آلی (OAT)

فناوری اسید آلی ترکیبی (HOAT)

فناوری اسید آلی ترکیبی نوع دوم (Si-OAT)

برای اطمینان از انتخاب خنک‌کننده مناسب، به جای رنگ مایع، به نام برند نگاه کنید. فرمول HOAT ترکیبی از فرمول OAT و فرمول IAT است. HOAT از سیلیکات و اسید آلی برای محافظت از موتور و جلوگیری از خوردگی استفاده می‌کند.

 

آیا مهم است که از چه مارک ضد یخ استفاده شود؟

 

معمولاً شما از خنک‌کننده‌ای استفاده می‌کنید که در دفترچه راهنمای مالک خودرو مشخص شده است. اگر فقط باید آن را شارژ کنید، توصیه ما همان برند است، اما اگر یک نوع خنک‌کننده متفاوت اضافه کنید بعید است مشکل خاصی ایجاد شود؛ به عبارت دیگر تا زمانی که برنامه‌های تعمیر و نگهداری خودرو را به درستی دنبال کنید، مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد.

 

بهترین ضد یخ های موجود در بازار ایران

در اینجا ما فهرستی از بهترین ضد یخ‌ها را برای شما آورده‌ایم که هرکدام با بالاترین کیفیت در اوستا صنعت به فروش می‌رسد:

·       ضد یخ کاسپین: این ضد یخ محبوب در تمامی وسایل نقلیه سنگین و خودروهای سواری کاربرد دارد و از قطعات تا دمای 37- درجه سانتی‌گراد به خوبی محافظت می‌کند.

·       ضد یخ بهران دی: از این محصول در خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین استفاده می‌شود.برای دیدن لیست محصولات ضد یخ بهران دی به همراه قیمت و مشخصات کامل به سایت اوستاصنعت مراجعه کنید یا روی لینک کلیک کنید.

·       ضد یخ بهران بهمن: با ترکیب 50/50 از ضد یخ بهران بهمن و آب، نقطه جوش تا 109+ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و تا دمای 37- درجه از یخ‌زدگی جلوگیری می‌شود.

 

رنگ ضد یخ

 

ساده‌ترین راه برای تشخیص اینکه آیا ضد یخ شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، بررسی رنگ مایع است. ضد یخ تازه مایعی با رنگ روشن است که معمولاً آبی، قرمز، سبز، بنفش، زرد یا نارنجی است، اما بسته به فرمول سازنده متفاوت است.

 

خنک‌کننده مناسب را برای وسیله نقلیه خود خریداری کنید

 

همان‌طور که گفته شد، دفترچه راهنمای مالک، بهترین ملاک برای یافتن نوع مناسب مایع خنک‌کننده مورد نیاز خودروی شما است. اگر دفترچه راهنما را ندارید، سعی کنید آن را به صورت آنلاین جستجو کنید یا با یک فروشنده معتبر تماس بگیرید تا نوع و فرمول مایع خنک‌کننده مورد نیاز خود را معرفی کند. سازندگان خودرو تقریباً همیشه انواع و رنگ‌های خنک‌کننده را پیشنهاد می‌کنند.

چند عدد ضد یخ برای وسیله نقلیه خود بخرید. اگر ضد یخ از پیش رقیق‌شده نمی‌خرید، با همان حجم آب مقطر آن را ترکیب کنید. خودروهای مختلف به مقادیر متفاوتی مایع خنک‌کننده نیاز دارند، اما پنج لیتر تقریباً نرمال است.

هنگام خرید مایع خنک‌کننده، تنها به رنگ تکیه نکنید. اگرچه رنگ‌ها می‌توانند یک شاخص مفید برای انتخاب باشند، اما مارک‌های مختلف ضد یخ اغلب از سیستم‌های کدگذاری رنگ متفاوتی استفاده می‌کنند.اگر احتیاج به مطالعه ی بیشتری در زمینه ی ضد یخ ها دارید کافیه کلیک کنید.

 

هر چند وقت یک‌بار نیاز به تعویض مایع خنک‌کننده دارید

 

آخرین باری که مایع خنک‌کننده در خودروی شما تعویض شده و نوع استفاده‌شده را بررسی کنید. نگهداری سوابق مواردی مانند زمان تعویض مایع خنک‌کننده به کارکرد بهینه خودرو کمک می‌کند. اکثر سازندگان خودرو توصیه می‌کنند مایع خنک‌کننده را حداقل هر سه سال یا 36000 مایل تعویض کنید. برخی دیگر عقیده دارند که خودرو می‌تواند تا پنج سال یا 150000 مایل را طی کند.

دفترچه راهنمای خودرو به شما می‌گوید که خودروی شما چند وقت یک‌بار به تعویض مایع خنک‌کننده نیاز دارد.

برای مشاوره ی رایگان خرید و انتخاب بهترین ضد یخ کافیه به وبسایت اوستا صنعت مراجعه کنید.

 

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.