printlogo

چند ماه پس از رونمایی کراس اوور خانوادگی 7 نفره تیارا در نمایشگاه خودرو تهران، شرکت مکث موتور شرایط تست این محصول جدید را در مجموعه صنعتی ماموت برای خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو فراهم کرد. تیارا که توسط شرکت مکث موتور تولید می شود قرار است به عنوان یک خودرو تک دیفرانسیل به رقابت با سایر کراس اوورهای بازار بپردازد.
کد خبر : 22150
تاریخ انتشار : 13 آبان 1401 - 20:33

«خبرماشین» - چند ماه پس از رونمایی کراس اوور خانوادگی 7 نفره تیارا در نمایشگاه خودرو تهران، شرکت مکث موتور شرایط تست این محصول جدید را در مجموعه صنعتی ماموت برای خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو فراهم کرد. تیارا که توسط شرکت مکث موتور تولید می شود قرار است به عنوان یک خودرو تک دیفرانسیل به رقابت با سایر کراس اوورهای بازار بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ شرکت مکث موتور یکی از زیرمجموعه های ماموت خودرو بوده که پیش از این پیکاپ کلوت را به بازار عرضه و در طی چند ماه گذشته در حال آماده سازی زیرساخت های لازم برای تولید و مونتاژ کراس اوور خانوادگی تیارا بوده است. این محصول که همان بایک رویجیانگ X5 در چین بوده، با اعمال برخی تغییرات آماده فروش شده است.

تیارا مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با مدل TLE4G15D است که حداکثر قدرت تولید شده توسط این موتور 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتون متر است. گیربکس به کار رفته در این خودرو از نوع 6 سرعته اتوماتیک است.

کراس اوور تیارا دارای 1730 میلیمتر ارتفاع، 1875 میلیمتر عرض و 4788 میلیمتر طول است. فاصله دو محور این خودرو 2815 میلیمتر است که به همین دلیل فضای مناسب برای سرنشینان ردیف دوم و حتی ردیف سوم فراهم کرده است. تاکید مکث موتور بر روی خانوادگی بودن این خودرو است، به صورتی که با توجه به فضای پای استاندارد ردیف سوم، تیارا مناسب یک خانواده پرجمعیت برای سفرهای طولانی است.

در نمای جلو یک جلوپنجره بزرگ نصب شده و کاسه چراغ ها با چهار عدسی ال ای دی جلوه خوبی را به تیارا داده است. البته به کار بردن شب رنگ قرمز در زیر چراغ های جلو حرکتی غیر معمول است. جلو پنجره کرومی ابهت و ترکیب آن با چراغ هایی با گرافیک مدرن و جذاب، چهره تیارا از نمای جلو تبدیل به یک خودرو لوکس کرده است.

طراحی نمای عقب تیارا نسبت به قسمت جلو مقداری ساده تر اجرا شده است. چراغ های ال ای دی کار شده در این بخش سبک مناسبی را دارد؛  یک نوار کرومی بین دو چراغ قرار داشته که در قسمت میانی آن لوگوی مکث موتور دیده می شود. خروجی اگزوز اصلی در پشت سپر پنهان شده و در قسمت پایینی سپر عقب یک دیفیوزر ساده طراحی شده که دو خروجی اگزوز مصنوعی در دو طرف آن دیده می شود.

همان طور که پیش از این گفته شد، با توجه به فاصله دو محور این خودرو متوجه طول زیاد این خودرو می شویم؛ در نمای جانبی خطوط طراحی ملایم و خوبی را می بینیم، به عبارت دیگر تیارا بیشتر سبک طراحی اروپایی دارد تا آسیایی و همین موضوع ظاهر آن را جذاب تر کرده است. در این قسمت رینگ های 18 اینچی آلیاژی برای تیارا نصب شده اند که تریم دو رنگ مشکی و نقره ای دارند.

صندلی راننده در این کراس اوور به صورت برقی و در شش جهت تنظیم می شود و دید راننده به محیط اطراف خوب و مناسب است و نقاط کور کمی در خودرو وجود دارد. غربیلک فرمان تیارا طراحی جذابی دارد و کنترل سیستم صوتی بر روی طرفین آن دیده می شود. فرمان خودرو امکان دسترسی به کلیدهای مولتی مدیا را فراهم کرده است، صندلی های ردیف جلو دارای گرم کن و صندلی راننده قابلیت تنظیم به صورتی برق در 6 جهت را دارد. همچنین صندلی های ردیف دوم و سوم قابلیت تاشوندگی دارد. صفحه نمایش 10.25 اینچی لمسی، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع خارجی خودرو در هنگام رانندگی، ماوس کنترل سیستم مولتی مدیا روی کنسول میانی، 6 عدد بلندگو برخی آپشن های به کار رفته در این خودرو است.

برای سرنشینان عقب سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه خروجی در نظر گرفته شده و نمایشگر دیجیتالی سیستم تهویه خودرو نیز در این خودرو وجود دارد. آینه داخلی از نوع الکتروکرومیک و آینه های جانبی تاشو همراه با گرم کن است.

امکانات رفاعی مکث تیارا شامل: سیستم هوشمند ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، تشخیص محل پارک خودرو، سیستم پاور ویندوز، درب صندوق عقب برقی با سیستم محافظ برخورد با مانع، سانروف پانوراما به همراه پرده جمع شونده برقی، شیشه بالابر اتوماتیک برای چهار درب، سنسور نور، طراحی کروم دستگیره های خارجی است.

تجهیزات ایمنی شامل: سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کمکی ترمز (ABS+EBD+BA)، ترمز پارک برقی (EPB)، سیستم توقف خودکار (Auto Hold)، سیستم نمایش تصویری نقطه کور، شش کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده ای)، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم امینی برخورد با مانع شیشه بالابر و سان روف است.

شروع حرکت تیارا خوب و قابل قبول است و عملکرد این کراس اوور اسپرت خوب و منطقی به نظر می رسد. جعبه دنده اتوماتیک تیارا عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد. در تست درایو انجام شده، هماهنگی بین موتور و گیربکس این خودرو کاملا مناسب بود.

با وجود رینگ های ۱۸ اینچی هم سواری خودرو نرم و قابل قبول است و مهم ترین نکته، سکوت قابل قبول سیستم تعلیق در هنگام عبور از پستی و بلندی های پیست است. یکی از مزیت های رقابتی تیارا که در تست و بررسی قابل لمس بود، هنلدینگ خوب و ترمزهای به مراتب بهتر از رقبای این خودرو است. سیستم فرمان هم عملکرد خوبی داشت که البته بسته به شرایط رانندگی امکان تغییر میزان سفتی و نرمی فرمان وجود داشت.

بارها در سرعت های بالا پایداری و چسبندگی تیارا مورد بررسی قرار گرفت. اما دیدیم که هنلدینگ این خودرو در جایگاه خوبی قرار دارد و حداقل در تست های ما، در کمتر موقعیتی سیستم کنترل پایداری وارد عمل می شد. عملکرد کنترل پایداری تیارا هم رضایت بخش بود و به خوبی مانع از سر خوردن قسمت انتهایی خودرو می شد. ترمزهای تیارا هم عملکرد خوبی را از خود نشان دادند و ترمزگیری های شدید در پیچ ها هم نتوانست تا تعادل خودرو را بر هم بزند.

در پایان تست و بررسی تیارا هم به بحث نفود صدا به کابین می پردازیم و باید بگوییم که این کراس اوور مونتاژی، در این بخش خوب و قابل قبول ظاهر می شود و می تواند در رده خودروهای با عایق بندی خوب کابین قرار بگیرد.

قیمت تیارا مکث موتور

تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت تیارا به صورت رسمی از سوی مکث موتور اعلام نشده اما پیش بینی می شود در رده رقبای خود مانند دیگنیتی و فیدلیتی قیمت گذاری شود.