printlogo

توسلی مهر در آیین رونمایی از ون جدید شهرداری خبر داد
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با بیان این‌که رکورد ۶۰ ساله تولید در این شرکت در سال ۱۴۰۱ شکسته شد، عنوان کرد: به دنبال رشد دیزل، همه شرکت های زیرمجموعه آن سودآور شده و دیگر شرکت زیان دهی در این گروه خودروسازی وجود ندارد.
کد خبر : 22216
تاریخ انتشار : 28 آبان 1401 - 15:6

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با بیان این‌که رکورد ۶۰ ساله تولید در این شرکت در سال ۱۴۰۱ شکسته شد، عنوان کرد: به دنبال رشد دیزل، همه شرکت های زیرمجموعه آن سودآور شده و دیگر شرکت زیان دهی در این گروه خودروسازی وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از ایکوپرس- جواد توسلی مهر در آیین رونمایی از تاکسی ون های جدید شهرداری تهران با همکاری وزارت کشور، با اشاره به این‌که یک نمونه دقیق از فرمایشات مقام معظم رهبری در ایران خودرو دیزل اتفاق افتاده و فرمایشات ایشان در تمامی شاخص ها قابل احصاست، بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری شامل دو بخش می شود که بخش تولید آن به ما مربوط است و کاملا به آن عمل کرده ایم و بخش دیگر در خصوص مصرف است؛ ایشان تاکید بر منع خرید کالایی کرده اند که تولید داخل نمونه آن وجود دارد و عمل به این توصیه، همکاری دولت و شهرداری ها را می طلبد تا به جای واردات محصولات دست دوم و خارجی، از تولیدات داخل استفاده کنند.
وی با اشاره به این‌که در این خودروساز نسبت به سال ۹۸، هزار و ۳۰ درصد رشد تولید برنامه ریزی شده است، گفت: در هفت ماهه امسال، نسبت به سال ۹۸، ۶۱۵ درصد و نسبت به سال گذشته، ۲۲۴ درصد رشد تولید داشته ایم. یعنی نسبت به سال گذشته، سه و نیم برابر رشد تولید داشته ایم. دو سال است که در دیزل شاهد جهش تولید نسبت به سال های گذشته هستیم.
وی با اشاره به این‌که امسال سرانه تولید سالانه به دلیل تیراژ بالای تولید، به حدود چهار دستگاه خواهد رسید، اظهار کرد: تولید روزانه این خودروساز از ۱۰ دستگاه به ۹۲ دستگاه افزایش یافته که با تولید روزانه ۳۰ دستگاه کامیونت، به تولید ۱۲۰ دستگاه محصول در روز خواهیم رسید.
توسلی‌مهر با بیان این‌که شرکت ایدم روزانه ۳۵ دستگاه موتور تحویل می دهد، گفت: به این ترتیب امسال حدود ۹ هزار موتور به ایران خودرو دیزل تحویل خواهد داد که برنامه تولید سالانه ۳۵ هزار دستگاه موتور را در دستور کار و برنامه دارد.
وی با اشاره به سهم ایران خودرو دیزل در بازار خودروهای سنگین و تجاری کشور، خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۸۶ درصد سهم کامیون، ۷۰ درصد سهم اتوبوس شهری، ۶۳ درصد سهم ون و ۴۰ درصد بازار کشنده، متعلق به این خودروساز است که سهم بازار کشنده تا پایان سال رشد قابل توجهی خواهد داشت.
وی با اشاره به بازگشت ایران خودرو دیزل به بازارهای صادراتی، اظهار کرد: صادرات محصولات ایران خودرو به تعدادی از کشورهای هدف اتفاق افتاده و با برخی از کشورهای بزرگ منطقه در حال مذاکرات و تفاهم برای ارسال محصولات هستیم.
وی با اشاره به این‌که در پایان سال ۱۴۰۰، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شده، بیان کرد: در شش ماهه سال ۱۴۰۱ ، دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شده و پیش بینی تا پایان سال جاری، ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی است.
 وی با بیان این‌که امروز شرکت ایران خودرو دیزل هزینه مالی ندارد و در سال گذشته، سودآورترین شرکت خودروساز بوده است، افزود: بزرگ ترین افزایش سرمایه در فرابورس ۵ هزار میلیارد تومان از آورده سهام داران، توسط ایران خودرو دیزل محقق شده است.
توسلی‌مهر در ادامه تصریح کرد: در ۲۲ ماه گذشته، ۱۲ محصول جدید طراحی و ساخته شده و اکثر آن ها به تولید انبوه رسیده است. این اتفاق بی نظیر در تاریخ ایران خودرو دیزل، با اعتماد به نفس و خودباوری محقق شده است.
وی با اشاره به ارتقای کیفیت محصولات این خودروساز، خاطرنشان کرد: اتوبوس شهری ایران خودرو دیزل موفق به ارتقای یک ستاره کیفی شده و اکثر محصولات کاهش نمرات منفی داشته اند و هم چنین شرکت گواه ایران خودرو دیزل به عنوان یک مجموعه خدمات رسان در حوزه خدمات پس از فروش، موفق به ارتقای رتبه کیفی از سه به دو شده است‌.
وی به رشد ۷۰ درصدی اشتغال در ایران خودرو دیزل اشاره کرده و بیان کرد: با بهره برداری از محصولات شرکت ایران خودرو دیزل، ۴۰ هزار نفر راننده جدید وارد چرخه اشتغال شده اند.
وی افزود: در شهریور ماه امسال، ۳۳۹ میلیارد تومان سود انباشته، دو هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان سودعملیاتی، دو هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان سود خالص و نیز افزایش ۱۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی ارزش حقوق صاحبان سهام را شاهد بوده ایم.
وی افزود: هم چنین متوسط تولید روزانه ۹۶ دستگاه است که ۱۴۰ درصد نسبت به سال ۹۸ بهبود در تعداد داشتیم. در حوزه تجاری سازی و سایر شاخص ها نیز شاهد رشد بوده ایم.
توسلی‌مهر با اشاره به این‌که در سال جاری، میانگین نمره کیفی محصولات دیزل ۱۵۴ است که نسبت به سال گذشته، شاهد بهبود ۱۶ درصدی هستیم، بیان کرد: در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب ایران خودرو دیزل می شود.
وی با بیان این‌که در حوزه محصولات مسافری در طی دو سال گذشته، حدود هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان کرده ایم، اظهار کرد: این در حالی است که ظرفیت تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال را داریم و با محصولات CBU و اتوبوس برقی، حدود پنج هزار و ۸۵۰ دستگاه ظرفیت تولید و تحویل سالانه را داریم‌؛ این به معنای آن است که در صورت حمایت از تولید داخل، می توانیم به سرعت مشکل ناوگان حمل و نقل را حل کنیم.
به گفته وی، شرکت گواه ایران خودرو آماده است تا پایان سال جاری، ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس های فرسوده حمل و نقل شهری را بازسازی کرده و تحویل دهد. این اتفاق بسیار بزرگی است.
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به این‌که سالن اختصاصی تولید ون در ایران خودرو دیزل راه اندازی شده است، گفت: این سالن ظرفیت تولید سالانه هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه در یک شیفت را دارد و امید است از این ظرفیت استفاده شود‌.
وی افزود: هم چنین ایران‌خودرو دیزل دارای بزرگ‌ترین سالن اتوبوس سازی در خاورمیانه است. امید است رویکرد شهرداری تهران در حمایت از تولید، موجب شود تا ما و شما به نقش خود عمل کرده و مردم از این همکاری بهره مند شوند.