printlogo

پیش بینی می شد با بازگشت تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران، این صنعت بزرگ، عصری جدید پر از سختی و چالش را آغاز کرده و بر این اساس، نه تنها شرکای معتبر خود را از دست داده، بلکه تیراژ و کیفیت محصولاتش نیز رو به نزول برود. اما گروه صنعتی ایران خودرو با این نگرش که «کار نشد ندارد»، نقشه راه را ترسیم و آستین همت بالا زدند و پا در میدان کار و تلاش شبانه روزی گذاشتند.
کد خبر : 22262
تاریخ انتشار : 6 آذر 1401 - 9:45

محمدعلی شبیری -«خبرماشین» | پیش بینی می شد با بازگشت تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران، این صنعت بزرگ، عصری جدید پر از سختی و چالش را آغاز کرده و بر این اساس، نه تنها شرکای معتبر خود را از دست داده، بلکه تیراژ و کیفیت محصولاتش نیز رو به نزول برود. اما گروه صنعتی ایران خودرو با این نگرش که «کار نشد ندارد»، نقشه راه را ترسیم و آستین همت بالا زدند و پا در میدان کار و تلاش شبانه روزی گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ نتیجه این تلاش شبانه روزی این بود که ایران خودرو در سال های اخیر شرایط سختی را پشت سر گذاشته و یکی از نتایج این اقدامات به ویژه تولید عبور مستقیم و آغاز صادرات به ونزوئلا بوده که این اتفاق سودآور پیام های مثبتی را برای صنعت خودرو به ارمغان می آورد.

از سال 97 و با آغاز تحریم صنعت خودرو توسط دولت ایالات متحده، تولید خودرو در کشور روند نزولی به خود گرفت و خودروسازان روز به روز از تولیدشان کاسته شد؛ این امر در شرایطی اتفاق افتاد که کشور به تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال رسیده بود.

تحریم‌های جدید آنقدر سختگیرانه بودند که تقریبا تمام خودروسازان معتبر، ایران را ترک کرده و صنعت خودرو کشور را تنها گذاشتند. در این شرایط، هرچند خروج خودروسازان خارجی در مجموع سبب کاهش تیراژ و افت کیفیت و متوقف شدن برنامه‌های آنها در صنعت خودرو کشور شد، اما اثرات این «خروج» بر شرکت‌های خودروساز داخلی یکسان نبوده و متفاوت است.

دوقلوهای فرانسوی هرچند جزو اولین شرکت‌هایی بودند که پس از توافق هسته‌ای و برجام راهی ایران شده و مذاکرات برای همکاری‌های جدید با ایران خودرو و سایپا را آغاز کردند، با این حال پس از نقض برجام نیز در خروج از کشور پیشقدم شدند. در این بین، پژو که یکی از قدیمی‌ترین شرکای خودروسازی ایران به شمار می‌ رفت، پس از برجام، قرارداد همکاری مشترک خود را با ایران خودرو به امضا رساند و بنا شد در فاز اول همکاری، سه محصول جدید این شرکت در کشور به تولید برسد. پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸، سه محصولی بودند که برنامه تولید آنها در ایران خودرو تنظیم و در این بین، تنها مدل ۲۰۰۸ (از مسیر تولید) راهی بازار شد.

با نگاهی گذرا به نیم قرن تاریخ صنعت خودروی کشورمان، نام گروه صنعتی ایران خودرو در تارک آن می درخشد. چنانچه بخواهیم در باره تاریخ تحول این صنعت در کشور سخن بگوییم، بی شک نقش شرکت ایران خودرو در جای جای آن برجسته خواهد بود. این موضوع نه تنها در ایران، بلکه در خاور میانه نیز قابل تامل است؛ به طوری که آمارهای جهانی نشان می دهد، بزرگ ترین خودروساز ایران، در میان خودروسازان منطقه نیز بزرگ ترین آن ها به شمار می آید. طبعا چنین عناوینی چه در درون و بیرون مرزهای کشورمان، همواره بار سنگینی از مسوولیت های تخصصی و اجتماعی را برشانه های این خودروساز نهاده است.

از همین رو اولین دستوری خودرویی که در دولت سیزدهم صادر شد، تکمیل خودروهای ناقص و عرضه آن در بازار بود. در آن برهه زمانی (مهرماه سال 1400) بیش از 200 هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود داشت که بخش قابل توجهی از آنها مدت‌ها خاک خورده بود.

دیماه سال گذشته این عدد به 170 هزار دستگاه رسید و در فصل بهار سال‌جاری این تعداد 7 هزار دستگاه بود و از مهرماه نیز پرونده خودروهای ناقص برای همیشه بسته شد. در کنار تکمیل خودروهای ناقص و روانه کردن آنها به سمت بازار، افزایش تولید خودرو در دستور کار قرار گرفت. از سویی به استناد آمارها این صنعت طی 7 ماهه سال‌جاری رشد 319 درصدی در تولید خودروی کامل داشته است.

اخیراً نیز وزارت صمت اعلام کرد که رکورد تولید ماهانه خودرو در کشور پس از ۵ سال شکسته شد و خودروسازان توانستند در یک ماه 750 هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این خبر گویای آن است که صنعت خودرو توانسته در مسیر درست و بی‌حاشیه قرار گیرد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو در کنار افزایش تولید انواع محصولات، از طراحی و تولید محصول جدید نیز غافل نشد، «تارا» به عنوان یک محصول پیشرفته با استانداردهای اروپا، مولودی زیبا و مدرن پا به عرصه تولید گذاشت . طراحی و توسعه پلتفرم یک محصول ناب ایرانی، با وجود تحریم های اقتصادی، تنگنای  مالی و موانع فراوان دستاوردی بزرگ از سوی فرزندان صنعتگر این سرزمین کهن محسوب می شد که طی 13 ماه و با مشارکت 139 سازنده داخلی و با عمق خودکفایی بیش از 65 درصد در آغاز تولید به ثمر نشست. بر این اساس این گروه صنعتی توانست تارا، این محصول دوران جنگ اقتصادی و بحران کرو نا را به ملت شایسته و بزرگوار ایران عزیز تقدیم کند.

اواخر آبان ماه امسال قرارداد صادرات دو هزاردستگاه از محصولات تارا و دنا به امضای مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و رامون ولاسکز وزیر حمل و نقل ونزوئلا رسید. در مرحله نخست همکاری، خودرو به صورت کامل صادر و در گام بعدی با ایجاد زیرساخت های لازم و رفع موانع، امکان مونتاژ محصولات در کشور ونزوئلا فراهم خواهد شد.

محمدعلی شبیری