printlogo

هم زمان با بلندترین شب سال، رکورد جدید تولید خودرو به همت آبی پوشان جاده مخصوص و درایت تیم مدیریتی این واحد صنعتی در شرایط تحریم و تهدیدهای بین‌المللی رقم خورد.
کد خبر : 22383
تاریخ انتشار : 4 دی 1401 - 20:34

محمدعلی شبیری - «خبرماشین» | هم زمان با بلندترین شب سال، رکورد جدید تولید خودرو به همت آبی پوشان جاده مخصوص و درایت تیم مدیریتی این واحد صنعتی در شرایط تحریم و تهدیدهای بین‌المللی رقم خورد.

بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه، در ۳۰ آذرماه با تولید بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو کامل سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین از ابتدای سال و افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به عبور از رکورد مجموع تولیدات سال ۱۴۰۰ شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ طبق آمار بهمن سال گذشته، تعداد خودروهای ناقص گروه صنعتی ایران‌خودرو بیش از ۸۰ هزار دستگاه بود. بر همین اساس، با پایش و تامین قطعات گلوگاهی به‌ویژه قطعات الکترونیک در پنج ماه اخیر کاهش چشمگیری یافت و بر اساس آمار، پروژه اجرای عبور مستقیم تولید محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز و تا ابتدای خرداد ۱۴۰۱ به صد درصد رسیده است.

 

 

از جمله اشتباهات بزرگ سال های گذشته که در تولید خودرو شکل گرفته بود و اصلاح آن با تغییر مدیرعامل شروع شد، تولید خودرو ناقص و تحت عنوان تولید مکانیکی بود. حجم قابل توجهی خودرو ناقص تولید و به عنوان آمار تولید اعلام می‌شد؛ در صورتیکه آن رقم‌ها میزان واقعی تولید نبوده و کالای در حال ساخت نام دارد. حجم گسترده‌ای خودرو ناقص تولید و به پارکینگ‌ها منتقل می‌شد تا در روزهای پنجشنبه و جمعه این خودروها تکمیل شوند.

برای مثال خودرو پژو 405 GLX که بیشترین نارضایتی را در میان مردم داشت و با بیشترین زیان تولید می‌شد، پرتیراژترین خودرو تولیدی بود. در حقیقت یکی از دلایل اصلی زیان انباشته ایران خودرو تولید خودرو بی‌کیفیت و بی‌توجهی به تنوع محصول بوده است.

روند افزایش تولید خودرو از خردادماه به ‌صورت عبور مستقیم صد درصدی خودروها (انتقال از خط تولید به بازار) در گروه صنعتی ایران خودرو آغاز و با روند رو به رشد و صعودی تولید خودرو کامل، آسیب مزمنی که در گذشته با تولید خودروهای ناقص وجود داشت، متوقف شده است. با تسریع جریان عبور مستقیم و پیشگیری از ماندگاری خودروهای کف، حفظ کیفیت محصولات، تسریع گردش نقدینگی و افزایش تولید و ... توسط گروه صنعتی ایران خودرو تسهیل شد. افزایش سطح پاسخ‌گویی تمامی ارکان تامین و تولید در این گروه صنعتی و برنامه‌ریزی های گسترده برای یک‌پارچگی و هم‌راستایی عوامل تولید با رویکرد جدید تولید در دستور کار قرار گرفته و رکوردهای مهمی را رقم زده است.

بررسی ها نشان می دهد که ایران خودرو در این زمینه عملکرد موفقی داشته و از روز پایان اردیبهشت ماه و در زمان زودتر از موعد ابتدای خرداد، تولید خودرو ناقص به طور کامل از دستور کار این خودروساز حذف شده و خودروها به صورت مستقیم از خط تولید آماده تحویل به مشتریان می شود.

با اتمام موجودی خودروهای ناقص که به معضل جدی خودروسازان تبدیل شده بود و این امر به دلیل نایاب شدن جهانی برخی قطعات الکترونیکی بوده است، مشکلات زیادی را برای خودروسازان به وجود می آورد. هزینه های نگه داری در پارکینگ، تعویض برخی قطعاتی که به مرور زمان خراب می شوند مانند باتری، تمدید بیمه و ... نمونه هایی از این مشکلات بودند.

گفتنی است، با تسریع جریان عبور مستقیم و پیشگیری از ماندگاری خودروهای کف در سال ۱۴۰۱، حفظ کیفیت محصولات، تسریع گردش نقدینگی و افزایش تولید در راستای تحقق برنامه‌های وزارت صمت توسط گروه صنعتی ایران خودرو تسهیل خواهد شد.

خوش ذوقی مدیریت ارتباطات ایران خودرو در طراحی پوستر تبلیغاتی این رویداد مهم نیز، نکته ای است که باید به آن اشاره کرد. در بعضی موارد دیده شده که یک واحد صنعتی اقدامی مهم را رقم می زند اما به دلیل ناتوانی بخش روابط عمومی در انتشار حرفه ای اخبار باعث مسکوت ماندن آن خبر می شود؛ اما تیم ارتباطات ایران خودرو که با روی کار آمدن مدیرعامل جدید، عهده دار انتشار اخبار شده با به کارگیری افراد توانمند و صاحب سبک به خوبی این مسئولیت را انجام داده است.