printlogo

برای خرید ماشین ‏های شاسی بلند و کراس‏ اوور، مصرف ‏کنندگان خیلی تأکید دارند که حتماً خودروی (Four Wheel Drive) 4WD یا به قول اصطلاح در بازار، ماشین دو دف (دو دیفرانسیل) بخرند و نه تک دف (تک دیفرانسیل). در این بین برخی از خود می ‏پرسند آیا 4WD (دو محور متحرک)  همان AWD (چهارچرخ متحرک) است؟
کد خبر : 22404
تاریخ انتشار : 7 دی 1401 - 17:50

«خبرماشین» - برای خرید ماشین ‏های شاسی بلند و کراس‏ اوور، مصرف ‏کنندگان خیلی تأکید دارند که حتماً خودروی (Four Wheel Drive) 4WD یا به قول اصطلاح در بازار، ماشین دو دف (دو دیفرانسیل) بخرند و نه تک دف (تک دیفرانسیل). در این بین برخی از خود می ‏پرسند آیا 4WD (دو محور متحرک)  همان AWD (چهارچرخ متحرک) است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ پس از متوقف شدن واردات خودرو در سال 95 تنوع خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در بازار با کاهش روبرو شد؛ البته قبل از این موضوع هم تعداد کمی از خودروهای وارد شده مجهز به سیستم AWD بود. در حال حاضر نیز اگر شخصی متقاضی این مدل خودرو باشد مجبور به خرید خودرو دست دوم مانند نیسان ایکس تریل و البته با قیمت های بالا است. در همین راستا جای خالی خودروهای AWD در بازار کشور احساس می شود.

حتما می‌دانید که آمادگی برای رویارویی با شرایط آب‌وهوایی غیرقابل پیش‌بینی در رانندگی چقدر اهمیت دارد و ازدست‌دادن تعادل خودرو در مسیرهای لغزنده چه خطرهایی در پی دارد؛ به همین دلیل در هنگام خرید خودرو شاسی بلند، باید هدف و نوع کاربری خود را مشخص کنید. بسیاری از افراد در شرایط خاص برای بهبود چسبندگی خودرو از لاستیک‌های زمستانی استفاده می‌کنند و تجهیزات ضروری را با خود حمل می‌کنند. ولی مهم‌ترین چیزی که در این شرایط به کمک شما می‌آید سیستم چهار‌چرخ‌ محرک خودرو است.

بسیاری از علاقه مندان اتومبیل های دودیفرانسیل یا شاسی بلند، بدون اطلاع از نحوه کاربری و نوع سامانه انتقال قدرت خودروی انتخابی خود، اقدام به خرید آن می کنند و به علت این که چشم آن ها به دیدن علایم و اختصاراتی نظیر4WD و ۴×۴ عادت کرده است به عنوان یک دودیفرانسیل همه جا رو روی آن حساب باز می کنند.

تصور مردم به‏ صورت عامیانه در اکثر جاهای دنیا این ‏گونه است که ماشین‏ هایی که شاسی بلند هستند و سیستم 4 چرخ متحرک هم دارند خودروهای امن‏تر و بهتری به نسبت بقیه هستند. اما داستان اینجاست که این دو با مدل سیستم (4WD و AWD) با هم متفاوت هستند. در تمام چرخ متحرک (All Wheel Drive) قدرت پیشرانه مستقیماً به خود چرخ ‏ها می ‏رود و می‏ تواند کشش رو به جلو و بالای بیشتری در زمان شتاب ‏گیری ایجاد کند. چنین سیستمی برای جاده‏ های برفی و گلی بسیار مناسب است. این را هم اضافه کنیم که اکثر سیستم‏ های AWD قدرت موتور را اول از همه به یک ست از محورها می ‏دهند، یا محور جلو و یا محور عقب (همان اکسل یا چرخ ‏ها). در چنین سیستمی وقتی یکی از اکسل‏ ها شروع به لغزیدن می ‏کند، قدرت مورد نظر به ‏دلیل یافتن کشش بیشتر روی اکسل دیگری انتقال داده می ‏شود.

البته در همه ماشین‏ های AWD این سیستم به ‏صورت یکسان عمل نمی‏ کند. برای مثال برخی سیستم‏ ها مقدار قدرتی که از موتور تولید می ‏شود را به‏ صورت درصدی مشخص مستقیماً به چرخ ‏های عقب می‏ فرستند و اگر نیاز باشد این میزان را افزایش هم می‏ دهند، اما اگر بخواهیم به‏صورت دقیق ‏تر نگاه کنیم بیشتر ماشین‏ هایی که به سیستم تمام چرخ متحرک یا همان AWD مجهز هستند صد درصد این نیرو را به چرخ‏ های جلو می‏ فرستند، و زمانی این نیرو به چرخ‏ های عقب می‏ رود که محور جلو شروع به لیز خوردن کند. هر چند نقش سیستم 4 چرخ متحرک 4WD و تمام چرخ AWD با هم فرق دارد ولی گاهی به جای یکدیگر هم به ایفای نقش می ‏پردازند. به همین منظور در این مطلب به تشریح عملکرد انواع سیستم انتقال قدرت می پردازیم:

 

4WD Part time

این مدل اکثرا در زمان حرکت غیرفعال بوده و قدرت به دوچرخ عقب منتقل می گردد و تنها برای شرایط خاصی مثل آف رود، بکسل کردن، حمل بارهای سنگین و عبور از مسیرهای شیب دار سنگین مورد استفاده قرار می گیرد؛ برای همین به آن نیمه وقت گفته می شود.

 

4WD Full time

این سیستم همان طور که از نامش پیداست به صورت تمام وقت قدرت را به ۴ چرخ منتقل کرده و برای استفاده روزانه طراحی و ساخته شده است. انتقال قدرت توسط دیفرانسیل مرکزی یا ترانسفر صورت می گیرد. حالت 2WD وجود نداشته و مجموعه انتقال قدرت به صورت دائمی روی حالت 4WD یا چهارچرخ متحرک قرار دارد.

 

AWD Full time

این نمونه شباهتی فراوانی به 4WD Full time دارد با این تفاوت که فاقد گشتاور بالا بوده و بیشتر جنبه سرعتی دارد و به صورت تمام وقت در تمامی مسیرها مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا تنها حالت قفل یا کمک سنگین روی آن قرار دارد.

 

Automatic AWD

در این سیستم شرایط 2WD به صورت دائم وجود داشته و در مسیرهای شهری و آسفالته ثبات مناسبی دارد و در موقعیت های خاص و بی ثباتی به شکل اتوماتیک به حالت چهارچرخ درآمده و ثبات لازم را به اتومبیل می دهد و در مسیرهای خاکی و سربالایی عملکرد مناسبی از خودشان نشان می دهد.

سیستم چهارچرخ‌ محرک یک سیستم کاملا هوشمند است که با ارسال قدرت موتور به چرخ‌هایی که چسبندگی بیشتری دارند به شما کمک می‌کند در تمام شرایط رانندگی کنترل خودرو را حفظ کنید. این سیستم می‌تواند در مدت زمانی کمتر از پلک‌زدن چشم‌های شما در سطوح لغزنده واکنش نشان دهد و بنابراین می‌توانید همیشه به پشتیبانی این سیستم اعتماد کنید.

سیستم توزیع متغیر گشتاور می‌تواند در حالت ماکسیمم، گشتاور را به نسبت ۵۰/۵۰ بین چرخ‌های جلو و عقب تقسیم کند. به کمک این سیستم راننده می‌تواند خیلی سریع مسیر خود را تغییر دهد، خط عوض کند و از چابکی خودرو لذت ببرد زیرا خودرو همیشه مسیر دلخواه راننده را دنبال می‌کند و حتی می‌توانید درحین شتاب‌گیری از مسیرهای مارپیچ عبور کنید زیرا گشتاور ارسالی به چرخ‌ها پیوسته درحال تغییر است که باعث بهبود فرمان‌پذیری خودرو می‌شود.