printlogo

یکی از پیچیده‌ترین و شاید سخت‌ترین تعمیرات مربوط به خودرو، تعمیر گیربکس اتوماتیک است، ساختار این گیربکس تفاوت‌های فاحشی با گیربکس‌های قدیمی دارد به همین دلیل است که هیچ فردی نمی‌تواند بدون دانش برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود اقدام کند، تعمیر گیربکس اتوماتیک حتماً باید توسط استادکاران متخصص، باتجربه و حرفه‌ای انجام شود.
کد خبر : 22455
تاریخ انتشار : 20 دی 1401 - 12:18

 

یکی از پیچیده‌ترین و شاید سخت‌ترین تعمیرات مربوط به خودرو، تعمیر گیربکس اتوماتیک است، ساختار این گیربکس تفاوت‌های فاحشی با گیربکس‌های قدیمی دارد به همین دلیل است که هیچ فردی نمی‌تواند بدون دانش برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود اقدام کند، تعمیر گیربکس اتوماتیک حتماً باید توسط استادکاران متخصص، باتجربه و حرفه‌ای انجام شود.

گیربکس شما پیشرانه‌ای است که نیروی موتور را به منبع کنترل‌شده قدرت تبدیل می‌کندگیربکس اتوماتیک درواقع یک  بدنه فلزی است که شامل یک سری چرخ‌دنده است، به همین دلیل نام گیربکس را دارد گیربکس در خودرو به‌عنوان واسطه‌ای بین موتور و چرخ‌ها عمل می‌کند و قدرت بالایی را که موتور تولید می‌کند به گشتاور (نیروی چرخشی) تبدیل می‌کند ، این قدرت و نیرو  سپس به محورها منتقل می‌شود و به‌نوبه خود چرخ‌ها را می‌چرخاندهر دنده نسبت خاصی دارد تا اطمینان حاصل شود که چرخ‌ها با همان سرعت موتور نمی‌چرخند.

 

گیربکس اتوماتیک در مقابل گیربکس قدیمی

گیربکس‌های اتوماتیک و قدیمی هر دو یک عملکرد اصلی را انجام می‌دهند، بااین‌حال - آن‌ها نیروی تولیدشده توسط موتور را به چرخ‌های محرک هدایت می‌کنندبااین‌حال، دو تفاوت بزرگ بین آن‌ها وجود دارددر خودروهای گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد و در خودروهای گیربکس اتوماتیک تعویض دنده وجود ندارد.

گیربکس دستی نیز به‌عنوان دنده چوبی شناخته می‌شودراننده به معنای واقعی کلمه از یک چوب برای تعویض دنده استفاده می‌کنداهرم تعویض دنده معمولاً به‌صورت عمودی بر روی کنسول مرکزی نصب می‌شود و از طریق یک اتصال به گیربکس متصل می‌شود.

برای تعویض دنده، یک دیسک کلاچ که بین موتور و گیربکس قرار دارد باید از طریق پدال سومی که در سمت چپ ترمز قرار دارد آزاد شودکلاچ را رها کنید، دنده موردنظر را انتخاب کنید و دوباره کلاچ را درگیر کنیداز حالت سکون، درگیر کردن خیلی آهسته کلاچ باعث فرسودگی زودهنگام دیسک می‌شود و درگیر شدن خیلی سریع آن باعث ازکارافتادن موتور می‌شود.

یک گیربکس اتوماتیک از طریق مبدل گشتاور هیدرولیک به موتور متصل می‌شود و یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه به یک جفت کلاچ متکی استهر دو می‌توانند دنده‌ها را بدون هیچ ورودی از راننده عوض کننداین فرآیند به‌صورت هیدرولیکی یا الکترونیکی با نظارت بر پارامترهای مهم مانند موقعیت پدال گاز، سرعت حرکت خودرو و دور موتور در دقیقه انجام می‌شودهنگامی‌که گیربکس را در درایو قرار می‌دهید، همه‌چیز به‌صورت خودکار است.

داشتن تنها دو پدال مزایای بسیاری داردخاموش کردن موتور با این پیکربندی تقریباً غیرممکن است، و رانندگی یک خودروی اتوماتیک نرم‌تر و راحت‌تر از تعویض دنده است، به‌خصوص در ترافیک توقف و حرکتگیربکس‌های اتوماتیک معمولاً به تعمیر و سرویس کمتری نیاز دارند اما مصون از تعمیر نیستند، میزان نیاز گیربکس اتوماتیک به تعمیر از مدلی به مدل گیربکس اتوماتیک متفاوت است. درنهایت، یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه اغلب دنده‌ها را در چند میلی‌ثانیه برای عملکرد و کارایی بیشتر تعویض می‌کند.

تعمیر پایه گیربکس اتوماتیک

گیربکس یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های مکانیکی در خودروی شماستاما برخی از اصول تعمیر گیربکس وجود دارد که همه دارندگان خودرو واقعاً باید از آن آگاه باشند.

  1. بررسی روغن گیربکس در حین تعمیر گیربکس اولین قسمتی که موردبررسی قرار می‌گیرد روغن گیربکس است، اغلب مشکلات گیربکس به دلیل کاهش سطح روغن ایجاد می‌شوند.
  2. بازرسی کلاچ - نحوه رانندگی شما می‌تواند باعث ایجاد مشکل در گیربکس شود. "راندن کلاچ" یا درگیر نکردن کامل آن در حین رانندگی و پایین آوردن دنده به‌جای ترمز باعث فرسودگی و پارگی شتاب می‌شود.
  3. بررسی کارکرد مبدل گشتاور - چرخاندن موتور و خاموش شدن رگه‌ها در هر نور باعث ایجاد گرمای مخرب زیادی در مبدل گشتاور می‌شود.
  4. درک روان کاری - قطعات متحرک بی‌شماری در گیربکس اتوماتیک وجود داردمهم است که روغن گیربکس را هر 20000 کیلومتر بررسی کنید.
  5. رانندگی اصولی و درست - برای شروع، بهترین راه برای جلوگیری از تعمیر گیربکس این است که هیچ آسیبی به مکانیسم وارد نکنیداز "خرد کردن" دنده‌ها و استفاده از کلاچ در زمان نامناسب خودداری کنیدهمچنین باید از دنده اول از حالت استارت استفاده کنید و نه از دنده دوم - حتی اگر دنده دوم راحت‌تر درگیر شود.

اهمیت روغن گیربکس اتوماتیک

مایع گیربکس برای روان کاری اجزای گیربکس خودرو برای عملکرد بهینه استفاده می‌شوددر خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، این مایع به‌عنوان خنک‌کننده نیز عمل می‌کنددرحالی‌که عملکرد اصلی روغن گیربکس اتوماتیک روان کاری قسمت‌های مختلف گیربکس است، می‌تواند عملکردهای دیگری را نیز انجام دهد:

  1. سطوح فلزی را در برابر سایش تمیز و محافظت می‌کند
  2. واشرهای حالت دار
  3. بهبود عملکرد خنک‌کننده و کاهش دمای عملیاتی بالا
  4. سرعت چرخش و محدوده دما را افزایش می‌دهد

شما می‌توانید روغن گیربکس خود را به همان روشی که روغن‌موتور خود بررسی می‌کنید، بررسی کنید، با این تفاوت که هنگام انجام این کار، خودرو باید روشن باشدمی‌توانید از میله اندازه‌گیری برای بررسی سطح روغن گیربکس خود استفاده کنید، و اگر متوجه شدید که در حال اتمام است، می‌خواهید فوراً سرویس را انجام دهیدهمچنین باید مطمئن شوید که روغن رنگ مناسبی داردروغن گیربکس صورتی شفاف استاگر مایع قهوه‌ای است یا بوی سوختگی می‌دهد، زمان تعویض آن فرارسیدهاست. درصورتی‌که دانش کافی در حوزه نوع روغن گیربکس و بررسی سطح آن ندارید باید به مرکزی تخصصی در حوزه تعمیر و سرویس گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

گیربکس تعمیر شده

گیربکس تعمیر شده گیربکسی است که در آن‌یک قطعه خاص تعویض یا تعمیر می‌شودبه‌عنوان‌مثال، اگر یک شفت ورودی شکسته شود، آن قطعات را می‌توان بدون بازسازی کل انتقال تعویض کرداین شامل مواردی است که ممکن است یک گیربکس اتوماتیک دچار نشتی شده باشد در چنین حالتی، برای رفع مشکل نشتی، موارد خارجی درگیر تعویض می‌شوند.

گیربکس اتوماتیک بازسازی‌شده

گیربکس بازسازی‌شده گیربکسی است که جداشده و بازرسی‌شده است، تمام قطعات فرسوده یا آسیب‌دیده تعویض شده و سپس گیربکس دوباره به مشخصات کارخانه مونتاژ می‌شودبرخی از اجزا به‌عنوان بخشی از این فرآیند جایگزین خواهند شد: واشرهای جدید، صفحات کلاچ فولادی، مهروموم، کلاچ اصطکاکی، فیلتر و نوارهااصطلاح "بازسازی" در محیط فروشگاهی استفاده می‌شود که در آن گیربکس مشتری از خودرو خارج می‌شود، دوباره ساخته می‌شود و سپس دوباره نصب می‌شودیکی از مزایای اصلی بازسازی گیربکس این است اجرای داخلی گیربکس اتوماتیک اغلب پس از مدتی به تعمیر و تعویض نیاز دارند، جداسازی گیربکس سبب می‌شود تا این قطعات پیش از خرابی شناسایی و تعمیر شوند.

یکی از مواردی که سبب می‌شود تا خرابی گیربکس پیشرفته شده و گسترش پیدا کند،اعتماد مالکان خودرو به دائمی بودن گیربکس اتوماتیک است که در زمان فروش خودرو قید می‌شود، این صحبت شعاری بیش نیست، هیچ گیربکس اتوماتیکی حتی در گران‌ترین خودروها هم از خرابی در امان نیست، کاهش سطح روغن گیربکس، سایش چرخ‌دنده‌ها، ترک و شکستگی در اجزای داخلی و خارجی همگی می‌توانند سبب خرابی گیربکس اتوماتیک در انواع خودروها شوند.

اگر افراد با توجه به زمان‌های مندرج در دفترچه راهنمای خودرو برای تعمیر و سرویس خودروی خود اقدام کنند بسیاری از خرابی‌های گیربکس در مراحل ابتدایی به‌راحتی و با هزینه‌ای کم شناسایی و رفع می‌شوند. زمان موردنیاز برای سرویس گیربکس اتوماتیک در مدل‌های مختلف خودرو و با توجه به نوع گیربکس خودرو متفاوت است و برای هر خودرو به‌صورت اختصاصی توسط شرکت خودروسازی مشخص می‌شود.

 

تعمیرگاه حرفه‌ای گیربکس اتوماتیک

تکنسین‌های ما در تعمیرگاه گیربکس نامبروان در حوزه تعمیر طیف گسترده‌ای از گیربکس‌های اتوماتیک در خودروهای مختلف تخصص دارند، تیم آموزش‌دیده ما سال هاست که در حوزه تعمیر گیربکس اتوماتیک فعال هستند و می‌توانند بهترین خدمات را باقیمتی مناسب و رقابتی به شما ارائه دهند. ما می‌توانیم یک گیربکس اتوماتیک با قطعات اصلی را با کسری از هزینه تعویض گیربکس در یک نمایندگی اصلی بازسازی کنیم. خدمات ما در حوزه تعمیر گیربکس اتوماتیک کلیه خودروهای خارجی و برندهای مختلف را شامل می‌شوند و برای تعمیر هر برند و انواع گیربکس‌های اتوماتیک تیمی ترکیبی از افراد ماهر، زبده، باتجربه و حرفه‌ای در گیربکس نامبروان فعال هستند.

ضمانت‌نامه

کلیه خدمات ارائه‌شده در تعمیرگاه گیربکس نامبروان با ضمانت‌نامه یک‌ساله ارائه می‌شوند، در این مدت تمامی مشکلات و خرابی‌های احتمالی  در صورت بروز در بخش تعمیر شده بدون دریافت هزینه مجدد بررسی و رفع می‌شود.

ابزار و تجهیزات مدرن

تمامی  ابزارهایی که برای تست، عیب‌یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک توسط کارشناسان ما مورداستفاده قرار می‌گیرند ، به‌روز ، حرفه‌ای و باکیفیت هستند تا تعمیر گیربکس خودروی شما بدون ذره‌ای مشکل و باکیفیت بالا انجام شود. روغن گیربکس به‌کاررفته برای جایگزینی و قطعات موردنیاز برای تعمیر نیز همگی اصل و از برندهای معرفی‌شده توسط شرکت تولیدکننده خودرو و سازگار با خودروی شما انتخاب می‌شوند.

خودروبر رایگان

یکی از مواردی  که سبب افزایش آسیب گیربکس اتوماتیک می‌شود حمل‌ونقل نامناسب خودرو تا تعمیرگاه در زمان آسیب گیربکس اتوماتیک است، برای رفع این مشکل و کمک به شما در حوزه کاهش هزینه‌های موردنیاز تعمیر و نیز زمان موردنیاز تعمیر، خودروبر رایگان در مجموعه برای انتقال خودروی شما به تعمیرگاه در نظر گرفته‌شده است.

پشتیبانی و مشاوره رایگان

شما می‌توانید با مراجعه به تعمیرگاه و تماس با کارشناسان ما در مشاوره و عیب‌یابی رایگان گیربکس مجموعه‌ی ما بهره‌مند شوید.مشاوران ما در هر ساعت از شبانه‌روز آماده ارائه بهترین خدمات به شما هستند.

ایمان پرناک: 09127656067

وبسایت: gearboxnumber1.com

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.