printlogo

همیشه یکی از تعمیرات سخت و حساس مرتبط با خودرو، مربوط به گیربکس خودرو می‌شود، در نسل‌های جدید خودرو که از انواع متخلف گیربکس اتوماتیک بهره می‌برند این حساسیت به‌مراتب بالاتر و بیشتر است تا جایی که مراکزی تحت نام تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در اغلب کشورهای دنیا برای تعمیر درست گیربکس اتوماتیک ایجادشده‌اند، در ایران نیز تعمیرگاه‌هایی هرچند محدود به‌صورت تخصصی در حوزه تعمیر گیربکس فعالیت می‌کنند.
کد خبر : 22513
تاریخ انتشار : 3 بهمن 1401 - 18:29

 

همیشه یکی از تعمیرات سخت و حساس مرتبط با خودرو، مربوط به گیربکس خودرو می‌شود، در نسل‌های جدید خودرو که از انواع متخلف گیربکس اتوماتیک بهره می‌برند این حساسیت به‌مراتب بالاتر و بیشتر است تا جایی که مراکزی تحت نام تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در اغلب کشورهای دنیا برای تعمیر درست گیربکس اتوماتیک ایجادشده‌اند، در ایران نیز تعمیرگاه‌هایی هرچند محدود به‌صورت تخصصی در حوزه تعمیر گیربکس فعالیت می‌کنند.

گیربکس اتوماتیک به‌عنوان رابط بین چرخ‌ها و موتور خودرو شناخته می‌شود، این رابط به زبان ساده نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند، پس اگر گیربکس اتوماتیک خراب شود نیروی کافی به چرخ‌ها نمی‌رسد، موتور ناچار است بیشتر از حد کار کند درنتیجه خودروی شما در معرض خرابی جدی قرار می‌گیرد، به همین دلیل است که گفته می‌شود هر نوع خرابی یا کارکرد غیرعادی در گیربکس را جدی بگیرید و برای رفع سریع آن اقدام کنید.

 

بررسی و تعمیر سنسور گیربکس اتوماتیک

با هر وسیله نقلیه‌ای که رانندگی می‌کنیم باید راهی برای تعیین سرعت جاده داشته باشد، زیرا وسیله نقلیه در حال حرکت است. سنسورهای سرعت گیربکس برای محاسبه دقیق سرعت جاده از طریق شفت خروجی گیربکس طراحی‌شده‌اند. سنسور نسبت به تجهیزات استاندارد خودرو، تولید بسیار دقیقی دارد.

 

سنسورهای سرعت انتقال برای محاسبه نسبت دنده واقعی گیربکس در حین حرکت خودرو استفاده می‌شودبه‌طورکلی دو سنسور سرعت وجود دارد که باهم کار می‌کنند تا داده‌های انتقال دقیق را به ماژول کنترل پیشرانه خودرو ارائه دهنداولین مورد به‌عنوان سنسور سرعت شفت ورودی (ISS) شناخته می‌شود این سنسور برای نظارت بر سرعت شفت ورودی گیربکس استفاده می‌شودسنسور دیگر سنسور سرعت شفت خروجی (OSS) استاگر هر یک از این دو سنسور از تراز خارج شود یا مشکلات الکتریکی را تجربه کند، بر عملکرد کل انتقال تأثیر می‌گذارد.

پس از ثبت داده‌ها، دو سنسور سرعت انتقال، که معمولاً به‌عنوان سنسورهای سرعت خودرو (VSS) نیز شناخته می‌شوند، داده‌ها را به ماژول کنترل پیشرانه (PCM) ارسال می‌کنند، که این دو ورودی را باهم مقایسه می‌کند و محاسبه می‌کند که جعبه‌دنده برای رانندگی کارآمد باید درگیر شود.. سپس نسبت دنده واقعی با نسبت دنده موردنظر مقایسه می‌شوداگر دنده موردنظر و دنده واقعی مطابقت نداشته باشند، PCM یک کد عیب تشخیصی (DTC) تنظیم می‌کند و چراغ چک موتور را روشن می‌کند.

اگر یکی یا هردوی این سنسورهای سرعت از کار بیفتند، ممکن است متوجه یک یا چند مورد از 3 مشکل زیر شوید:

1. تغییر سخت یا نامناسب

بدون سیگنال سرعت از این سانسورها، PCM قادر به کنترل صحیح تعویض دنده‌ها در گیربکس نخواهد بود. این امر ممکن است باعث شود که گیربکس تقریباً یا سریع‌تر از حالت عادی جابجا شود. همچنین رایج است که مشکل در این سنسورها می‌تواند بر زمان تعویض دنده تأثیر بگذارد و فاصله بین تعویض دنده را افزایش دهد. یک گیربکس اتوماتیک به‌صورت هیدرولیکی کنترل می‌شود و به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که به‌آرامی تعویض کند. هنگامی‌که گیربکس به‌شدت تغییر می‌کند، می‌تواند به اجزای داخلی ازجمله بدنه سوپاپ‌ها، خطوط هیدرولیک و در برخی موارد به چرخ‌دنده‌های مکانیکی آسیب برساند. اگر متوجه شدید که گیربکس شما به‌شدت یا تقریباً تغییر می‌کند، باید در اسرع وقت با یک مکانیک دارای گواهی بین‌المللی و تخصص بالا در حوزه تعمیرات گیربکس اتوماتیک تماس بگیرید.

2. کروز کنترل کار نمی‌کند

ازآنجایی‌که سنسورهای سرعت گیربکس سرعت شفت ورودی و خروجی را کنترل می‌کنند، در نظارت بر کروز کنترل نیز نقشی ایفا می‌کند. هنگامی‌که حسگرها نتوانند اطلاعات دقیقی را به رایانه داخلی خودرو، کامیون یا SUV شما برسانند، ماژول کنترل پیشرانه (PCM) یک کد خطا را به ECU خودرو ارسال می‌کند. به‌عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی، ECU کروز کنترل را خاموش کرده و آن را غیرفعال می‌کند. اگر متوجه شدید که کروز کنترل شما با فشار دادن دکمه درگیر نمی‌شود، با یک مکانیک تماس بگیرید تا بتوانند خودرو را بررسی کنند و علت کار نکردن کروز کنترل را تشخیص دهند. ممکن است به دلیل معیوب بودن سنسورهای سرعت انتقال باشد.

3. روشن شدن چراغ موتور

اگر سیگنال‌های سنسورهای سرعت گیربکس از بین بروند، PCM یک DTC تنظیم می‌کند و چراغ Check Engine را روی داشبورد خودرو روشن می‌کند. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد که از حد مجاز برای آلاینده‌های محیطی ناشی از وسایل نقلیه موتوری فراتر رفته است. درهرصورت، اگر متوجه شدید که چراغ چک موتور روشن می‌شود، باید با مکانیک محلی تماس بگیرید تا کدهای خطا را اسکن کند و علت روشن شدن چراغ چک موتور را مشخص کند. پس از رفع مشکل، مکانیک کدهای خطا را بازنشانی می‌کند.

اگر مشکل مربوط به سنسورهای سرعت باشد، بسته به گیربکس خاص شما، مکانیک حرفه‌ای دارای گواهی ASE ممکن است بتواند سنسور را جایگزین کندبرخی از سنسورهای سرعت داخل جعبه‌دنده هستند و قبل از تعویض سنسورها باید گیربکس از خودرو خارج شود.

تعمیر مشکل تغییر دنده گیربکس اتوماتیک

اتومبیلی که به‌شدت در حال جابجایی است می‌تواند بسیار ناخوشایند باشدبدون در نظر گرفتن اتوماتیک یا دستی، گیربکسی که به‌درستی دنده را تغییر نمی‌دهد، می‌تواند مشکلات جدی در جاده و زیر کاپوت ایجاد کند.

خودرویی که به‌راحتی از تعویض دنده یا رفتن به دنده امتناع می‌ورزد سعی می‌کند به شما بگوید مشکلی وجود دارد و در بیشتر موارد مقصر کلاچ یا گیربکس استگیربکس‌ها بسیار پیچیده هستند و دارای قطعات متحرک زیادی هستند، نادیده گرفتن مشکلی که تعویض دنده سخت است می‌تواند به‌سرعت به تعمیر گیربکس بسیار گران‌قیمت تبدیل شود.

نحوه کار این سیستم:

گیربکس‌های اتوماتیک از یک سیستم سیاره‌ای از چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌کنند که قدرت را با استفاده از نسبت‌های مختلف دنده منتقل می‌کندیک مجموعه دنده سیاره‌ای دارای یک چرخ‌دنده مرکزی است که به‌عنوان دنده خورشیدی شناخته می‌شود، یک حلقه بیرونی دارای دندانه‌های دنده داخلی است که به آن چرخ‌دنده می‌گویند و دو یا سه‌چرخ دنده دیگر که به آن‌ها سیاره دنده می‌گویند و اجازه می‌دهد تا نسبت دنده با خودرو تغییر کند. تسریع می‌کند.

قطار محرکه وسیله نقلیه به یک مبدل گشتاور متصل می‌شود که مانند یک کلاچ بین گیربکس و پیشرانه عمل می‌کندبا افزایش سرعت یا کاهش سرعت خودرو، گیربکس دنده‌ها را تغییر می‌دهد.

در گیربکس نیمه اتوماتیک، یک بخش  به میل‌لنگ موتور متصل می‌شود و با آن می‌چرخدیک دیسک کلاچ بین صفحه فشار و  قرار دارد که به دلیل فشار از صفحه فشار در برابر فلایویل نگه‌داشته می‌شودوقتی کلاچ درگیر است، فلایویل صفحه کلاچ و جعبه‌دنده را می‌چرخاند و ماشین را به حرکت درمی‌آوردهنگامی‌که کلاچ فشرده می‌شود، صفحه فشار اعمال فشار به دیسک کلاچ را متوقف می‌کند و امکان تعویض دنده را بدون آسیب رساندن به گیربکس فراهم می‌کند.

اکثر خودروهای مدرن با گیربکس دستی دارای 5 یا 6 دنده هستند.

یک مکانیک گیربکس ماشین شما و سایر اجزای مهم را بررسی می‌کنداین بررسی شامل مایع گیربکس شما برای نشت و آلودگی، شیر برقی خراب، کابل شیفتر و کلاچ می‌شوداین به مکانیک شما اجازه می‌دهد تا تشخیص دقیق گیربکس دنده سخت را به شما ارائه دهد.

این سرویس چقدر اهمیت دارد؟

تعمیرات گیربکس می‌تواند از یک تنظیم ساده و ارزان تا یک بازسازی اساسی که می‌تواند بسیار گران باشد متغیر باشدخودرویی که به‌سختی تعویض می‌شود، نشان می‌دهد که مشکلی در گیربکس یا کلاچ کار نمی‌کند و نادیده گرفتن مشکل به‌احتمال‌زیاد منجر به آسیب بیشتر می‌شود که می‌تواند هزینه تعمیر را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

 

سؤالات متداول

آیا شمع‌های بد می‌توانند باعث لغزش گیربکس شما شوند؟

خیر، شمع‌های بد به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند باعث لغزش گیربکس شوند. هیچ ارتباطی وجود ندارد که ازنظر تئوری منطقی باشد که جرقه‌های بد باعث مشکلات انتقال شوند.

گیربکس من لیز می‌خورد اما هیچ کد خطایی در عیب‌یاب وجود ندارد؟

یک انتقال لغزنده گاهی اوقات می‌تواند کدهای خطا را در یک ابزار تشخیصی نشان دهد. بااین‌حال، اگر آسیب کاملاً مکانیکی باشد و توسط سانسورها قابل‌تشخیص نباشد، این احتمال وجود دارد که هیچ کد خطا در فرآیند تشخیص نشان داده نشود.

گیربکس من هنگام چرخش می‌لغزد، چرا؟

دلیل خاصی وجود ندارد که چرا گیربکس شما در هنگام چرخش تمایل به لغزش دارد. گیربکس شما به دلیل مشکلات مربوط به گیربکس لیز می‌خورد از قبیل کم بودن روغن گیربکس، فرسوده‌شدن روغن گیربکس، مشکلات شیر برقی، مشکلات مبدل گشتاور، فرسوده‌شدن باندهای گیربکس و .... چرخش ربطی به این مشکلات ندارد.

گیربکس من در سربالایی می‌لغزد، چرا؟

گیربکس شما هنگام بالا رفتن از سربالایی به دلیل مشکلات مربوط به گیربکس لیز می‌خورد مانند: کم بودن مایع گیربکس، فرسودگی روغن گیربکس، مشکلات شیر برقی، مشکلات مبدل گشتاور، فرسوده‌شدن باندهای گیربکس و غیره. رانندگی هم‌زمان در سربالایی و تعویض دنده باعث می‌شود فشار اضافی روی انتقال که مشکلات انتقال را تشدید می‌کند.

آیا پالایه گیربکس کثیف می‌تواند باعث لیز خوردن شود؟

قطعاً. گرفتگی پالایه گیربکس 206 یکی از رایج‌ترین دلایل لغزش گیربکس است. پالایه گیربکس مسدود شده، جریان سیال گیربکس را به تمام قسمت‌های مهم گیربکس محدود می‌کند که از تعویض دنده‌ها مراقبت می‌کنند.

 

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک تخصصی در کرج

کارشناسان متخصص تعمیرگاه خودروهای آلمانی واقع در عظیمیه کرج می‌توانند به‌سرعت و با دقت مشکل مکانیکی وسیله نقلیه شمارا تشخیص داده و آن را برطرف کنند. ما همه‌چیز را از تعمیرات جزئی تا تعمیرات اساسی و بازسازی کامل انجام می‌دهیم.

شما می‌توانید مطمئن باشید که ما هر کاری را که لازم است انجام خواهیم داد تا از رانندگی بدون مشکل برای شما اطمینان حاصل کنیم و هیچ فرایند غیرضروری انجام نخواهد شد.

مجید طارمی: 09125636860

وبسایت: germany-service-center.com

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.