printlogo

بیمه موتور و بیمه شخص ثالث جرو بیمه نامه‌هایی هستند که مورد استقابل افراد زیادی قرار گرفته‌اند و شاید علت بالا بودن سهم فروش آن‌ها به دلیل قانون خرید اجباری این دو بیمه نامه باشد. از طرف دیگر با فرهنگسازی که برای بیمه اختیاری بیمه بدنه انجام شده، در کنار بیمه ثالث از این بیمه نامه هم استقبال شده است.
کد خبر : 22530
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1401 - 17:31

 

بیمه موتور و بیمه شخص ثالث جرو بیمه نامه‌هایی هستند که مورد استقابل افراد زیادی قرار گرفته‌اند و شاید علت بالا بودن سهم فروش آن‌ها به دلیل قانون خرید اجباری این دو بیمه نامه باشد. از طرف دیگر با فرهنگسازی که برای بیمه اختیاری بیمه بدنه انجام شده، در کنار بیمه ثالث از این بیمه نامه هم استقبال شده است. همه ما می‌دانیم که بیمه ماهیت حمایتگر دارد و در صورت وقوع اتفاقی که تحت پوشش بیمه نامه است جبران خسارت انجام می‌شود. در حقیقت افراد برای اینکه بتوانند یک پشتوانه مالی برای روز‌های حادثه خود داشته باشند از بیمه نامه‌ها استقبال می‌کنند و تحت پوشش آن‌ها قرار می‌گیرند. در این مطلب سعی داریم درباره پوشش‌ها و اهمیت سه بیمه موتور، شخص ثالث و بدنه توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتها متن همراه باشید.

بیمه موتور چیست؟

موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه پر استفاده است که بیشتر افراد برای سرعت بخشیدن به کار‌های خود مانند: جابه جایی و انتقال بسته از آن استفاده می‌کنند. از اینرو همیشه بیشتر موتورسوار‌ها به دلیل سرعت بالایی که دارند خطر در کمین آن‌ها خواهد بود. بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای برای جبران هزینه‌های ناشی از حادثه‌های رانندگی، طرح بیمه موتور را راه اندازی کرده‌اند تا در صوت بروز حادثه جبران و پرداخت خسارت‌های مالی و جانی تحت پوشش بیمه نامه انجام شود. البته که با توجه به تحقیقات و آمارها حدود 80 درصد موتورسیکلت‌ها فاقد این بیمه نامه بوده و در صورت رویئت پلیس راهنمایی و رانندگی موتور سیکلت توقیف شده و به پاریکنگ منتقل می‌شود.

در این شرایط علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد برای تمدید بیمه موتور باید هزینه‌های پارکینگ را هم پرداخت کنید. پس بهتر است که از طرح‌های کوتاه مدت یا بلند مدت استفاده کنید تا مشمول جریمه نشوید.

پوشش‌های بیمه موتور

بیمه موتور پوشش‌های زیر را به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهد:

  • خسارت مالی به اشخاص ثالث: بیمه‌گر خسارت مالی وارده به شخص ثالث را مطابق پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت می‌پردازد.
  • خسارت‌های جانی اشخاص ثالث: بیمه‌گر خسارت‌های جانی شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی وارده به اشخاص ثالث را مطابق با دیه ماه‌های عادی و حرام سال جاری پرداخت می‌کند.
  • خسارت جانی راننده مقصر: اگر راننده موتورسیکلت طی حادثه خسارت جانی ببیند،با خرید آنلاین بیمه موتور سیکلت، غرامت (فوت و نقص عضو) او را پرداخت می‌کند.

بیمه ها خسارات تصادف را جبران می کنند

قیمت بیمه موتور سیکلت

حال شاید این سوال مطرح شود که حال شاید این سوال مطرح شود که قیمت بیمه موتور سیکلت چطور تعیین می‌شود؟ عوامل مختلفی در نرخ بیمه موتور تاثیرگذار است که در ادامه به آن می‌پردازیم: چطور تعیین می‌شود؟ عوامل مختلفی در استعلام بیمه موتورسیکلت  تاثیرگذار است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

برای اینکه بتوانید قیمت بیمه نامه موتور را بررسی کنید نیاز است که عوامل مختلفی مانند: تعداد سیلندر‌ها و چرخ‌های موتور سیکلت را در نظر بگیرید تا با توجه به آن قیمت بیمه نامه مشخص شود. به طور کلی سیلندر‌های موتور به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • موتور سیکلت گازی
  • موتور دنده‌ای یک سیلندر
  • موتور سیکلت دوسیلندر و بالاتر
  • موتور دارای سه چرخ و سایدکار

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث خودرو یکی دیگر از بیمه نامه‌های زیر مجموعه بیمه اتومبیل است که مانند: بیمه موتور اجباری بوده و باید تمام خودروها آن را تهیه کرده باشند. دقت کنید فرقی ندارد که شما از خودروی خود در سطح شهر استفاده می‌کنید یا در پارکینگ خودرو قرار داد. در هر دو صورت باید وسیله نقلیه شما دارای بیمه شخص ثالث باشد. همچنین اگر پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی فاقد بیمه شخص ثالث را استعلام کند، آن را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند. در این شرایط باید جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه هم پرداخت کنید. به طور کلی ماهیت بیمه نامه ثالث بدین گونه است که تمام افرادی که در حادثه رانندگی و تصادف دچار حادثه می‌شوند تحت پوشش بیمه نامه بوده و جبران خسارت مالی و جانی تا سقف تعهدات شرکت بیمه انجام می‌شود. البته که این بیمه نامه در برابر خسارت‌های مالی وارد شده به راننده مقصر هیچگونه تعهدی ندارد و برای جبران این هزینه‌ها باید از بیمه بدنه اتومبیل استفاده کرد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث خودرو خسارت‌های مالی و جانی که به شخص زیان دیده در حادثه رانندگی وارد می‌شود را جبران خسارت می‌کند. تعریف پوشش‌های مالی و جانی در این بیمه نامه به شرح زیر است.

خسارت مالی:

در صورت تصادف و حادثه رانندگی، اگر به اموال شخص ثالث خسارتی وارد شود، تحت پوشش مالی بیمه ثالث خواهد بود. به طور مثال: خودرو فرد زیان دیده، آسیب ببیند.

خسارت بدنی یا جانی:

 در این پوشش میزان غرامت پرداختی به نوع صدمه بدنی وارد شده به شخص ثالث بستگی دارد. صدمه وارد شده در حادثه ناشی از تصادف شامل: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی موقت یا دائم، ازکارافتادگی جزئی و کلی، هزینه‌های معالجه و درمان یا دیه فوت است.

همچنین در بیمه شخص ثالث پوشش جبران خسارت‌های جانی برای راننده مقصر هم تحت عنوان بیمه حوادث خواهد بود.

نکته مهم در سقف تعهدات بیمه نامه شخص ثالث این است که میزان دیه اعلام شده در هر سال، تاثیر مستقیم برروی قیمت بیمه نامه و سقف تعهدات شرکت بیمه دارد.

داشتن بیمه موتور الزامی است

چگونه ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را انتخاب نماییم؟

بیمه مرکزی حداقل قیمت بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه‌ اعلامی قوه قضائیه مشخص می‌کند. این قیمت برای حداقل پوشش مالی بین همه شرکت‌های بیمه یکسان است. اما شرکت‌های بیمه برای پوشش‌های مالی بالاتر تفاوت‌هایی در قیمت‌هایشان دارند. شما می‌توانید از طریق لینک صفحه استعلام و  استعلام بیمه شخص ثالث خودرو و ماشین در بیمه دات کام https://bimeh.com/thirdparty حق بیمه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

 

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه یکی از بیمه نامه‌های اتومبیل است که هزینه‌های مالی وارد شده به بدنه خودرو را تحت پوشش دارد و جبران خسارت می‌کند. این بیمه نامه به صورت اختیاری بوده و دو نوع پوشش اصلی و اضافی دارد تا بیمه‌گزار با توجه به شرایط خود بتواند بهترین خدمات را دریافت کند. در حقیقت بیمه بدنه مکمل بیمه شخص ثالث است و باعث می‌شود که هزینه‌های مالی وارد شده به راننده مقصر یا حتی راننده زیان دیده در حادثه جبران شود.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو عبارتند از:

  • واژگونی و سقوط خودرو
  • برخورد با یک جسم متحرک یا ثابت
  • آتش سوزی خودرو یا لوازم یدکی
  • آذرخش یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی
  • سرقت کلی خودرو

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو عبارتند از:

  • سرقت قطعات خودرو
  • ایاب و ذهاب
  • شکست شیشه
  • نوسانات قیمت
  • بلایای طبیعی
  • اسید پاشی و مواد شیمیایی
  • ترانزیت
  • حذف فرانشیز

دقت کنید که شما به عنوان بیمه‌گزار نیازی به خرید تمام پوشش‌های اضافی ندارید. به طور مثال اگر از خودروی خود در خارج از کشور استفاده نمی‌کنید نیازی به خریداری پوشش ترانزیت ندارید. در حقیقت علت قیمت گذاری‌های مختلف شرکت‌های بیمه برای بیمه بدنه، همین تفاوت بین پوشش‌ها و خطرات اضافی خواهد بود.

چرا استعلام بیمه بدنه، قبل از خرید بیمه آنلاین مفید است؟

شرکت بیمه تمام پوشش‌های مذکور را در قبال دریافت حق بیمه اضافی ارائه می‌کند. باید دقت نمود که تنوع سبد پوشش بیمه‌ای شرکت‌های بیمه‌گر متفاوت است. همین نکته سبب می‌شود، بیمه‌گزار قبل از خرید بیمه‌نامه، در سایت بیمه دات کام به استعلام بیمه بدنه از https://bimeh.com/carbody  و مقایسه پوشش‌های مختلف شرکت های بیمه‌گر بپردازد. بیمه‌گزار بعد از محاسبه بیمه بدنه، بهترین بیمه آنلاین خودرو را خریداری می‌کند.

اهمیت خرید بیمه نامه

به طور کلی خرید بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث و بیمه موتور باید با دقت زیادی انجام شوند و همچنین نیاز است که این بیمه نامه‌ها با توجه به شرایط بیمه‌گزار و سقف تعهدات بیمه‌گر انتخاب شوند. برای اینکه بهترین بیمه نامه را تهیه کنید نیاز به یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید بیمه نامه دارید که بیمه دات کام برای این موضوع، خرید بیمه نامه را به صورت آنلاین و مقایسه‌ای فراهم کرده است و کافی است که به وب سایت کارگزاری آنلاین بیمه دات کام مراجعه کنید تا تنها با چند کلیک بیمه نامه برای شما صادر شود. همچنین این سامانه به صورت 24 ساعته و بدون محدودیت مکانی و زمانی آماده ارائه خدمات به بیمه‌گزارها را دارد.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.