printlogo

خطوط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم در یکی از محروم ترین نقاط کشور با هدف رفع فقر و معضل بیکاری در آن منطقه بنا شده است. این خودروساز توانسته است با احداث کارخانه خود در ارگ جدید بم برای بیش از 3000 نفر اشتغال زایی به وجود آورد و با تمام توان، تلاش خود را برای حفظ موقعیت کار آفرینی و ایجاد رونق در آن منطقه می کند.
کد خبر : 22584
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1401 - 16:5

محمدعلی شبیری - «خبرماشین» | خطوط تولید کرمان موتور و خودروسازان بم در یکی از محروم ترین نقاط کشور با هدف رفع فقر و معضل بیکاری در آن منطقه بنا شده است. این خودروساز توانسته است با احداث کارخانه خود در ارگ جدید بم برای بیش از 3000 نفر اشتغال زایی به وجود آورد و با تمام توان، تلاش خود را برای حفظ موقعیت کار آفرینی و ایجاد رونق در آن منطقه می کند. اخیراً شرکت کرمان موتور شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو بتوانند از خطوط تولید این شرکت و خودروسازان بم بازدید و از نزدیک در جریان پیشرفت های این گروه صنعتی قرار بگیرند.

خط تولید کرمان موتور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید قبل از پیوستن به مناطق ویژه اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی را از طریق همکاری با شرکت خودروسازی دوو کره جنوبی جذب و به تدریج زمینه لازم را برای فعالیت سایر شرکت ها فراهم نمود. براین اساس، با مشارکت وسرمایه گذاری ‌های گسترده انجام شده و همت متخصصان داخلی، در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، تنها منطقه ویژه اقتصادی تخصصی در زمینه صنایع خودروسازی، قطعه سازی و صنایع وابسته به آن در کشور محسوب می ‌شود به طوری که در حال حاضر چندین مدل از خودروهای تولیدی در کشور توسط شرکت های حاضر در این منطقه ساخته می ‌شود.

خط تولید کرمان موتور

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید با هدف ایجاد و توسعه زمینه‌ های لازم برای فعالیت های کارآمد صنعتی، جذب فن آوری‌ های نوین و افزایش زمینه ‌های اشتغال از طریق جلب و هدایت سرمایه گذاری داخلی و خارجی در دهه فجر سال ۱۳۷۶، تاسیس و رسماً کار خود را آغاز کرد. مساحت این منطقه بالغ بر ۱۱۰۰هکتار است که در فاصله ۱۰کیلومتری شرق شهرستان بم (در جاده بم -زاهدان) در استان کرمان واقع شده ‌است.

خط تولید کرمان موتور

مجموعه ای که از آن با نام صنایع خودروسازی کرمان یاد می شود، فعالیت اولیه خود را با واردات مدل های مختلف خودروهای دوو آغاز نمود. پس از استقبال پرشمار و بی نظیر مشتریان از محصولات این گروه در راستای تحقق اهداف اولیه، جذب سرمایه گذاری خارجی و قرار گرفتن در چرخه صنعت تولید خودرو، طرح تولید خودرو در ارگ جدید را به مرحله اجرا درآورد.

خط تولید کرمان موتور

عملیات اجرایی این پروژه عظیم در فروردین ماه 1372 در یکی از محروم ترین نقاط کشور در زمینی لم یزرع و در قلب کویر که امروزه آن را به نام منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید می شناسیم آغاز گردید. علت اصلی انتخاب این منطقه، محرومیت فوق العاده آن بوده است، با این دیدگاه که تاسیس یک کانون اقتصادی باعث ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، محرومیت زدایی، امنیت و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت خواهد شد که عملاً  نیز این هدف بزرگ محقق شده است.

خط تولید کرمان موتور

این شرکت با استفاده از نیروهای مجرب اقدام به جذب و آموزش نیروهای جوان در داخل و خارج کشور نمود و با جدیت فراوان خط تولید خودرو دوو سی یلو را در کارخانه تولیدی واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید ایجاد و مونتاژ و تولید این خودرو را آغاز نمود. این مهم با فراهم کردن کلیه امکانات در مراحل جوشکاری بدنه، رنگ و تزئینات نهایی در کارخانه به مرحله عمل درآمد. این شرکت در سال 1379 خط تولید مدلی دیگر از خودروهای شرکت دوو یعنی ماتیز را راه اندازی نمود و این خودرو را که تمام مراحل تولید آن در داخل انجام می شد به بازار عرضه کرد.

خط تولید کرمان موتور

با استمرار تحریم های جهانی، صنایع خودروسازی کرمان ضمن انعقاد قرارداد با شرکت های خودروسازی لیفان، جک و جیلی تولیدات جدیدی را به سبد محصولات خویش اضافه نمود. مهمترین استراتژی شرکت در این شرایط قرارداد با شرکت لیفان در سال 86 و تولید خودروی لیفان 520 بود که در سال 87 روانه بازار شد.

خط تولید کرمان موتور

بعد از آن لیفان 520 آی به بازار عرضه گردید که با استقبال کم نظیری روبه رو شد. پس از آن شرکت کرمان موتور در راستای جلب نظر مشتریان و گرفتن قسمت بیشتری از بازار خودرو در اواخر سال 89 لیفان620 با موتور 1.6 لیتر را تولید و روانه بازار نمود.

خط تولید کرمان موتور

شرکت کرمان موتور به منظور تکمیل سبد محصولات خود خودروی شاسی بلند X60 را درسال 91 تولید و عرضه کرد و می توان آن را یکی از پر فروش ترین های بازار در کلاس خود نامید. در مراحل بعد لیفان X60 اتومات به جمع خودروهای پرطرفدار اضافه گردید.

خط تولید کرمان موتور

اما بازگشت این شرکت به روزهای اوج، با عرضه محصولات کمپانی جی ای سی (JAC) رقم خورد. قرارداد با جک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی چین در سال 88 که حاصل آن تولید خودرو J3 در سال 92 بود که پس از آن J5 اتوماتیک با موتوری قوی تر و امکاناتی بیشتر به این خانواده پیوست.

خط تولید کرمان موتور

با توجه به استقبال بی نظیر مشتریان از خودروی j5 در اواخر سال 93 خودروی S5 که یک خودروی دیگر شاسی بلند از شرکت JAC است به بازار عرضه شد. این اولین خودروی تولیدی در ایران با گیربکس 6 دنده دستی با موتور 2000 cc توربو بود.

از دیگر پروژه های شرکت کرمان موتور در سال 94 خودروی لیفان X50 بود که دو مدل CVT و دنده معمولی آن به بازار عرضه شد. این خودرو کراس اوور (نیمه شاسی بلند) با هدف توجه به گروه مشتریان جوان، طراحی و عرضه گردید. همچنین در این سال محصول s5 و متعاقبا s3 با گیربکس اتوماتیک و سطح امکانات بیشتر عرضه گردید. از دیگر محصولات پیشرفته کرمان موتور لیفان  820بود که پس از عرضه به بازار به دلیل مزیت قیمتی و قدرت موتور آن با موفقیت بی سابقه ای همراه شد.

خط تولید کرمان موتور

یکی از مهمترین دستاوردهای شرکت کرمان موتور در سال 95 امضای قرارداد همکاری با شرکت هیوندای کره جنوبی و با فاصله کمی پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران بود که عرضه سه خودروی i10 و i20 و Accent نتیجه این همکاری محسوب می شد. لازم به یادآوری است شرکت کرمان موتور به دلیل تولید این سه محصول و عرضه سایر مدل های هیوندای چون النترا، سوناتا، توسان، سانتافه، آزرا مقام نخست فروش هیوندای را در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 97 کسب نمود.

خط تولید کرمان موتور

در سال های سخت تحریم و خروج خودروسازان خارجی از ایران، برای تداوم فعالیت خطوط تولید این کارخانه، محصول جک S3 و بخش هایی از بدنه جک J4 به خطوط تولید شرکت خودروسازان بم آورده شد و این خط هم اکنون با ظرفیت ۱۸ دستگاه در ساعت مشغول فعالیت است. بخش هایی از بدنه خودرو جک J4 در خط تولید خودروسازان بم تولید می شود که از جمله آنها می توان به سازه جانبی بدنه جک J4 اشاره کرد که پس از ساخته شده در خودروسازان بم، برای تولید کامل بدنه به خط تولید کرمان موتور ارسال می شود. همچنین این خطوط تولید در حال آماده شدن برای تولید بک X3 است که به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

خط تولید کرمان موتور

در حال حاضر جوشکاری اجزای بدنه جک S3 کرمان موتور هم در کارخانه خودروسازان بم انجام می شود و مونتاژ نهایی این کراس اوور کوچک در این کارخانه صورت می گیرد. به گفته مدیر کارخانه خودروسازان بم قرار است سال آینده در همین کارخانه خط رنگ فول رباتیک و بسیار پیشرفته، احداث شود و اکنون در مرحله نصب تجهیزات است. تمام مراحل رنگ کاری خودروها در این خط رنگ جدید، از لحظه ورود به سالن رنگ تا زمان خروج، به صورت مکانیزه و فول رباتیک انجام خواهد شد.

همچنین از شرکت تولیدی قطعات بدنه نخل ارگ کریمان که در زمینه تولید بدنه خودرو شامل پرس های G1 و G2 فعال است، بازدید به عمل آمد؛ این کارخانه در زمینه تولید قطعات بدنه سدان J4 شامل گلگیر ها، سازه سقف و قطعات تقویتی آن فعالیت دارد. در این پرس شاپ یک خط پرس G1 با قدرت های ۲۳۰۰، ۱۲۵۰ و ۱۰۰۰ تن و یک خط پرس G2 با قدرت های ۴۰۰، ۶۰۰ و ۱۰۰۰ تن وجود دارد.

راه اندازی خطوط پرس شاپ قطعات بدنه از سال ۱۳۹۷ آغاز و در سال ۱۴۰۱ آماده فعالیت گردیده است. هزینه ریالی افتتاح پروژه ۴۰۰ میلیون ریال و هزینه ارزی آن ۴,۶ میلیون یورو است. این کارخانه در سال اول امکان پرس ۲۰۰ قطعه و در نهایت یک میلیون قطعه در سال را دارا است.

پروژه خط ماشین کاری سرسیلندر نیز در سال ۹۹ آغاز و امسال آماده بهره برداری گردید. این خط توان تولید ۱۰۰ هزار خودرو در سال اول و ۴۰۰ هزار دستگاه را با مرور زمان خواهد داشت. هزینه ریالی سرمایه گذاری شده برای این خط ۶۲ میلیارد ریال و هزینه ارزی آن ۵,۲۷ میلیون یورو است. آنچه که ارزشمند بوده امکان اشتغال زایی ۵۶۴ نفر در این دو کارخانه است.

شرکت قوای محرکه کرمان خودرو که مسئولیت تولید قطعات فنی خودروهایی مانند جک S5 و ... را بر عهده دارد نیز مورد بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت. عمده فعالیت این شرکت هم اکنون بر گسترش عمق داخلی سازی قطعات فنی خودروهایی همچون جک J4 معطوف است.

 

 

خط تولید کرمان موتور

 

خطوط تولید اصلی شرکت کرمان موتور مقصد بعدی خبرنگاران بود؛ در این خطوط محصولات برند JAC و KMC شامل خودروهایی مانند جک S3 ، جک S5، کی ام سی K7، کی ام سی J7 و ... تولید می شود. در خطوط تولید کرمان موتور به صورت متوسط روزانه ۱۱۰ دستگاه خودرو از انواع محصولات JAC و KMC تولید می شوند و همچنین این خطوط رکورد تولید روزانه ۲۲۰ دستگاهی را نیز بنا بر نیاز شرکت در برهه زمانی خاص، از خود به جا گذاشته اند. با توجه به برنامه های فروش کرمان موتور و همچنین موجودی پک های CKD کرمان موتور منعطف بوده و به صورت همزمان امکان تولید شش محصول فعلی کرمان موتور در این شرکت به صورت هم زمان وجود دارد.